מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסתרת מעפילים בנהריה של קום המדינה

נעמה וסבתא חנה
סבתא חנה כשהייתה ילדה
איך במזל גדול שוטר בריטי לא לקח אותי למעצר כתינוקת

שמי חנה כהן, נולדתי בישראל בשנת 1946, בדיוק שנה אחרי שהוריי הגיעו לארץ באוניה החוקית הראשונה שהגיעה לחופי הארץ בחודש יוני 1945, מיד אחרי תום מלחמת העולם השנייה. הוריי, ריקי ודונה כהן, אחותי הגדולה נעמי, סבתי יהודית ובן דודי זאב קליין, הגיעו אחרי מסע מייגע ומסוכן של בריחה מקרואטיה שנמשך מינואר 1942 עד מאי 1945 דרך סלובניה, איטליה ושוויץ. כנראה נועדתי לשמח אותם אחרי האסונות שעברו ואובדן משפחותיהם, ואני השתדלתי לפחות לא לצער אותם.

לפני קום המדינה הבריטים שלטו בארץ ישראל ולא הסכימו שיהודים ייכנסו אליה. במהלך השנים הגיעו בחשאי אוניות מעפילים שאורגנו על ידי הפלמ"ח. אני הייתי תינוקת והתגוררתי בנהריה עם משפחתי. בתאריך 1.1.1948 הגיעה אוניית המעפילים "האומות המאוחדות" לחוף נהריה. התאריך הזה נבחר מתוך הידיעה שהבריטים יחגגו ערב לפני כן את ראש השנה האזרחית ולא יהיו ערניים מספיק בליל הנחיתה. אבל האונייה עלתה על שרטון (נתקעה על סלע) ונחשפה לאור היום.

הבריטים ניסו לתפוס את המעפילים והכריזו על עוצר כללי ל 24 שעות. חלקם נתפסו ורובם הוחבאו בבתי התושבים בנהריה וביישובי הסביבה. משפחתי החביאה מעפיל בדירתנו הקטנה והצפופה. בא שוטר בריטי לחפש מעפיל מסתתר ולא הצליח לתפוס אותו, מפני שהמעפיל קפץ דרך החלון לחצר. השוטר הבריטי ראה אותי, התינוקת לבנת העור ובהירת השיער בזרועות אמי שחורת השיער, וטען שאני בת של אחד מהמעפילים ועליו לקחת אותי איתו. אימא שלי נבהלה מאוד אבל הצליחה להוכיח שאני התינוקת שלה.

בילדותי

תמונה 1

הזוית האישית

נעמה: אני מאוד נהניתי להכין את הסיפור במסגרת התכנית יחד עם סבתא, מפני ששמעתי קטעים שלא הכרתי, מתוך סיפורים שכבר שמעתי.

סבתא חני: במשך השנים סיפרתי לנעמה "סיפורים של פעם" על ילדותי, ולקראת תכנית הקשר הרב דורי הצעתי לה לבחור מתוכם סיפור שהיא זוכרת ואוהבת במיוחד. כך כתבנו יחד את הסיפור וכמובן שהייתה לי נחת גדולה לעבוד עם נעמה שהייתה סקרנית ומתעניינת כל כך. נהניתי במפגשים הבידוריים, מהאווירה הנעימה היצירתית ששררה בהם וכמובן לבלות יחד עם נעמה את הבקרים הקסומים.

מילון

אונית מעפילים
החל משנת 1933 עד 1948 הגיעו לארץ אלפי עולים באופן בלתי חוקי בגלל האיסור של בריטים על כניסת יהודים לארץ ישראל. במבצע זה השתתפו אנשי הפלמ"ח וההגנה.

האומות המאוחדות (אוניית מעפילים)
ספינת מעפילים אשר הובילה עולים מחוף איטליה לחוף ארץ ישראל בראשית חודש ינואר 1948. מעפילי הספינה הורדו בהצלחה לחוף נהריה, ופעילות כוחות הביטחון הבריטיים נגדם לאחר מכן התאפיינה באדישות ללא תקדים; כנראה לאור התקרבות מועד סיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל. גם המעפילים שנתפסו על ידם שוחררו ממעצר במהרה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בא שוטר בריטי לחפש מעפיל מסתתר ולא הצליח לתפוס אותו, מפני שהוא קפץ דרך החלון לחצר“

הקשר הרב דורי