מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעברת טירת הכרמל בחיפה

אני סבתי ותמונתה של סבתא רבה
סבתי סבתא רינה
היו צריכים ללכת לברזייה לשטוף פנים וגם לשטוף את הכלים ולכבס

חיי במעברה התחילו כאשר עלינו לארץ בשנת 1950 (במבצע עזרא ונחמיה).
 
אני זוכרת שכאשר נחתנו בשדה התעופה ריססו אותנו בפליט מן אבקה לבנה ואחר כך העלנו את סבי וסבתי אמי ואחי למשאית. ברצוני לציין שאבי לא עלה איתנו, מאחר שהוא עלה לארץ שנתיים  לפנינו בעליה בלתי חוקית לארץ.
משם הועברנו למעברת טירה בחיפה ושיכנו אותנו באוהל. לעומת הבית שגרנו בבגדד  (karrada stמיקום משוער של הבית בבגדד).
 אני זוכרת, כילדה לא הבנתי מזה לגור במקום שיש מיטות ברזל ושמיכות צמר  אין רצפה ורק חולות. בלילות היה קר מאד לעיתים היו רוחות חזקות והאוהל עף ונשארנו תחת כיפת השמיים קופאים מקור בחורף כל הרצפה הייתה בוצית ובגשם חדרו מים לאוהל. אני זוכרת שלא היו שירותים והיינו צריכים לצאת החוצה למבנה מפח עם חור באדמה ושם היינו עושים את צרכינו. היו צריכים ללכת לברזייה לשטוף פנים וגם לשטוף את הכלים ולכבס.
 
התנאים היו מאד קשים לא ידענו את השפה ולא הבנו מה רוצים מאיתנו. בלילות היינו צריכים להדליק נרות   לסבי וסבתי ואימי החיים האלו היו מאד קשים מאחר שהם הגיעו מבית מאד מאד גדול ועשיר היו להם משרתים ועובדים. הם היו סוחרים מאוד גדולים בעירק ולא הבינו למה הגיעו. הם הגיעו חסרי כל בגלל שהיו צריכים לנטוש הכל מאחר שהיו פרעות ביהודים.   
 
לאחר מספר חודשים אבי מצא אותנו ועברנו לגור בצריף ששם התנאים היו יותר סבירים. שם התחלתי ללכת לגן ללמוד שפה. במשך השנים למדתי בבית ספר ותיכון  אחר כך בבית ספר לאחיות עבדתי בבית החולים שיבא 40 שנה ויצאתי לפנסיה .למרות הכל היום אני עובדת בבית גיל הזהב אחות במרפאה ועוזרת לגדל את הנכדים.                                        
בבית הספר בתכנית הקשר הרב דורי, תשע"ד
תמונה 1
 
בביקורנו המשותף בבית התפוצות עם המורה רויטל יוסף
תמונה 2
 
קישור לסרטון תיעוד מפגשי תכנית הקשר הרב דורי עם התלמידים והמורה רויטל יוסף 2014

מילון

פליט
מן אבקה לבנה לחיטוי.

מעברה
מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני.

ציטוטים

”" כפרה עלייך. בדאלק"“

הקשר הרב דורי