מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע לגילוי השורשים של אמי

סבתא אסתר והנכדה מורן
דויד זרין שנספה בשואה
מסע לגילוי השורשים של אמי חיה מלכה פרלשטיין לבית זרין
האדם כעץ – מופרה משורשיו- סבתא אסתר מספרת לנכדתה על אמה, חיה מלכה פרלשטיין.
אמא של סבתא אסתר מעולם לא סיפרה על ילדותה בליטא- התקופה שלפני מלחמת העולם השנייה. הוריה וששת אחיה נרצחו על-ידי הנאצים, בעוד היא הצליחה לברוח ולנדוד ברחבי רוסיה. במהלך הבריחה והנדודים ברחבי רוסיה הגדולה חיה נאסרה באשמת ריגול ונשלחה למחנה עבודה. למרות הבדידות, הקשיים, הקור והרעב שסבלה בשנות בריחתה הצליחה לשרוד. ב- 1945, בסוף המלחמה, באוזבקיסטן הכירה אמי את אבי- פנחס, שהיה מבוגר ממנה ב-30 שנה. גם הוא ברח לרוסיה מפולין וניצל. כבחורה בודדה, רצתה להקים משפחה והם נישאו בקוקנד. לאחר הנישואים, הורי עברו לפולין, לעיירת פליטים, ג'ורג'ונוב. שם נולדו אחי חיים ואנכי אטה-אסתר ע"ש סבתי מצד אמי. ב-1950 עלינו ארצה באוניה "קסיטה". נשלחנו למחנה עולים. משם עברנו לדירת קבע בקרית-ים. על-אף הקשיים וגילו המבוגר של אבי, הורי עבדו והשתדלו לספק את צרכינו. בנישואי אחי השתתפו שני הורי. שנה לפני נישואיי נפטר אבי ורק אמי זכתה להובילני לחופה. אמי זכתה להנות מארבעת ילדי-נכדיה: ניר, עדי, הילה וירון. היא גרה בקרבתנו והייתה אתם בקשר יומיומי. מורן היא הנינה הראשונה והיחידה שאמי זכתה לראות. אמי לא הסכימה לספר על משפחתה ולא היתה לי כתובת מגוריה. כשבנותיי נסעו לפולין, היא לראשונה מסרה את שמות בני משפחתה שניספו ותמונה יחידה של אחיה דויד. בביקורי ב"יד ושם" לפני כ-10 שנים גיליתי להפתעתי דף עד שאמי מסרה ב-1957. שנים רבות חיפשתי באתרים שונים מידע על משפחת זרין (שם נעורי אמי) ולא מצאתי. לפני שנה מצאתי באתר שואה אמריקאי רישום תעודת לידה של שני אחים שמואלודויד. בהדרכת מומחית לגנאולוגיה מאיגוד יוצאי ליטא הצלחתי למצוא רישום תעודת נישואין של הורי אמי. כך נודע לי על מקום מגורי המשפחה, בחווה חקלאית ליד פלונגן, וגיליתי את שם נעוריה של סבתי אטה. בספרו של ניצול שואה מפלונגן, יעקב בונקה, מצאתי רשימת קברים, שהוא הצליח להציל ולהעביר למקום מבטחים. ביניהם קבר ע"ש    mordechai  zaron אשר יתכן שהוא סבי. בעזרת רישומי תעודות לידה נוספות, עם שם משפחה זהה, גיליתי ,כנראה, את שמות הדודים של אמי ואת שמות סבה וסבתה. תכשיט זהב בו מוטבעים ראשי שמות הורי m & p ותאריך הנישואין 18.4.1945-מזכרת שתעבור מדור לדור.
סיפור זה מוקדש לזכרה של אמי חיה – מלכה, שהצליחה לשרוד את התופת ולהקים משפחה.
תגובות המשתתפים בתכנית:
סבתא אסתר:תהליך בנית הסיפור הן בתוכן והן בעיצוב היה מרגש, והעמיק את הקשר הטוב ביני לנכדתי. דרך הסיפור האישי הצלחתי ליצור אצל נכדתי, חיבור כלשהו לסבתא רבא שלא הכירה, ולגעת בנושא השואה הכאוב. במהלך העבודה המשותפת, בזכותה ובעזרתה של מורן הרחבתי את הידע שלי בשימוש במחשב. מידי שבוע חיכיתי למפגש המיוחד. זו היתה חוויה של הפריה הדדית חשובה ומהנה.
 נכדה מורן: כל יום רביעי חיכיתי לפגישה שלנו. למדתי על המשפחה שלי וביחוד על סבתא רבא שלי. גם למדתי על השואה. למדתי על המחשב פעולות שלא ידעתי.

מילון

דף עד יד ושם
בדפי העד, אשר מאז שנות החמישים נמסרים ליד ושם על ידי קרובים ומכרים, מתועדים שמותיהם וסיפוריהם של אלו שנספו בשואה. הם משמשים כמצבות סימבוליות לאנשים שלחלקם הגדול לא הוקמה מצבה. דפי העד הם ניסיון להחזיר לקרבנות את שמותיהם, את זהותם ואת כבודם, אשר הנאצים ועוזריהם עשו כל שביכולתם על מנת למחות.

ציטוטים

”מצגת זו מוקדשת לזכרה של אמי חיה - מלכה, שהצליחה לשרוד את התופת ולהקים משפחה “

הקשר הרב דורי