מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע חיים

סבתא ואני
סבתא חנה
היהודי הנודד

הסיפור הזה מתחיל בתאריך 15.2.1939 שנת הלידה שלי. נולדתי חצי שנה לפני פלישת צבא גרמניה לפולין.
 
אבי, שהיה אדם נחרץ מאוד, בעל חושי הישרדות מחודדים, החליט: "אנחנו לא נשארים כאן". אימא ניסתה להתנגד: "יש לנו תינוקת בת חצי שנה. רק עכשיו, בפעם הראשונה בחיים שלנו, נכנסנו לחדר שכור משלנו. יש לי עבודה קבועה ומכניסה. בפעם הראשונה בחיים יש לנו פרנסה. אין לי כוח…"
 
שום דבר לא הועיל. אבא בשלו: "אם לא תבואי אקח את הילדה ואסע" פסק. אימא לא סלחה לו כל חייה על ההתנהגות "האגואיסטית" להגדרתה. אבל חיינו ניצלו בזכות החלטה זאת. משתי משפחות של 8 ילדים בכל אחת שרדו הם לבדם ועוד אח אחד לכל אחד מהם. כולם נרצחו בשואה.
 
בגיל 6 חדשים התחלתי את מסע הנדודים. הכיוון רוסיה. רבים מיהודי פולין עשו את אותה הדרך. רובם הצליחו להימלט מגורלה של יהדות פולין. כל יהדות פולין נרצחה במחנות ההשמדה. אין לי זיכרונות מודעים מהקטע הראשון של המסע הזה אבל החותם הרגשי שלו חרץ עקבות עמוקים בנשמתי. הפחד!
 
המסע שהתחיל בעגלה עם סוס, נמשך ברגל, ובהמשך ברכבת משא. עברו מספר חדשים עד שהגענו לתחנה הראשונה שלנו לבוב, אוקראינה. אבא עזב אותנו ונסע לרוסיה לחפש עבודה. עברה כמעט שנה עד שהצטרפנו אליו. אימא הציבה אולטימטום: "או שתיקח אותנו אליך או שנתגרש". יצאנו למסע חדש – הצטרפנו לאבא. עברנו מאות קילומטרים לא….. שם עבד אבא במכרות פחם. ……..
 
בת 6 עזבתי את רוסיה עם הוריי בחזרה לפולין: וורוצלאב (ברסלאו). בשנה הראשונה של שהותנו שם התרחש פוגרום (פרעות) ביהודים: פוגרום קיילצה. ושוב חורץ אבא את גורל משפחתנו הקטנה: "אם אחרי כל הזוועות ממשיכים הפולנים לפרוע ביהודים אנחנו לא נשארים פה!"
 
והמסע נמשך. השנה היא שנת 1946. מדינת ישראל עדיין לא קמה. בארץ ישראל שולטים האנגלים. היישוב בארץ מונה כחצי מיליון  איש. הערבים פורעים ביהודים (1929, 1936) והורגים בהם. הבריטים אוסרים עלייה של יהודים לארץ. בן גוריון וחברי מפלגתו הקימו ממשלת צללים בארץ. הקימו גם צבא שנקרא אז "הגנה". חלק מהפעילות של ההגנה היה להעלות יהודים לארץ ישראל עלייה ב', עלייה לא חוקית, ההעפלה. "הממשלה" רכשה אניות וספינות ככל שידה השיגה, והעלתה יהודים בסודיות, בניגוד לחוק הבריטי. ושוב מתחיל מסע טלטלות.  
 
תשע"ו

מילון

אנחנו לא נשארים כאן
לא נשארים בפולין

ציטוטים

”כל אדם הוא עולם לפני עצמו“

הקשר הרב דורי