מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע חייה של שרה

סבתא שרה ומתן בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא שרה
סיפור ילדותה של שרה טרום הקמת המדינה ועד היום

נולדתי ב- ז' באב תש"ז בבית חולים אסותא בת"א בתקופת המנדט הבריטי בא"י, כבת לאחר שני בנים. נולדתי להורי, ברוך ויהודית, שעלו בשנות השלושים מפולין. אבי שעלה כבעל הון והחזירו חזרה לפולין. עלה בשנת 1935 ושלח בקשת עלייה לאמי שהגיעה בשנת 1938.

ילדותי עברה עלי בבית ציוני בו הורי היו חברי הארגון צבאי לאומי (אצ"ל) התחנכתי בתנועת הנוער בית"ר. שרתי בצבא משנת 1966 עד 1968 בחיל השריון והשתתפתי במלחמת ששת הימים. בשנת 1970 נישאתי ובשנת 1971 נולד בני הבכור והחלה תקופת האימהות.

ילדותי

ילדותי עברה עלי בתקופת הצנע. באותה תקופה לא היה מזון רב ועל כן היינו הולכים לצרכנייה עם תלושי מזון. ברי המזל שהיו להם קרובים באמריקה קיבלו חבילות מזון. באותה תקופה לא היו מקררים כמו בימנו ולכן קיררו את המזון ע"י קרח, המים חוממו ע"י קרשים והאוכל בושל על פתיליה.

הוריי היו חברי האצ"ל (ארגון צבאי לאומי) שעיקר פעולתם הייתה בהעלאת עולים בעליה בלתי ליגאלית אבי נתפס ע"י הבריטים והובא למאסר בכלא לטרון והיה מועמד להגליה לאריתראה סבי (אבי אמי) פנה לרב אריה לווין (אבי האסירים) שיעזור לו לשחרר את  אבי ואכן עלה הדבר בידיו.

ילדותי זכורה לי כחוויה נעימה. ומשחקי ילדותנו היו לרוב בחוץ כגון קלאס מחבואים עמודו וכולי. ולכן היה קשר חם והדדי בין הילדים. למדתי בבתי ספר ממלכתיים דתיים: תחכמוני ובר אילן.

תנועת הנוער בה התחנכתי הייתה בית"ר-ברית יוסף טרומפלדור. בה למדתי מהי אהבת מולדת. באותה תנועה הייתי חניכה, מדריכה ומפקדת מעוז(קומונרית) בתנועה חוויתי חוויות במסעות, במחנות ובפעולות שהיוו חלק משמעותי בעיצוב אישיותי.

שירות צבא

בשנת 1966 התגייסתי לצבא הגנה לישראל. שירתתי בחיל השריון במחנה שנקרא הגייס זה היה מחנה הפיקוד של השיריון והייתי פקידה של קצין אג"ם (אגף מבצעים). במסגרת שירותי השתתפתי במלחמת ששת הימים בגזרה הדרומית. לפני המלחמה שרר חודש מלא מתח כל הצבא "היה על הרגליים"(כוננות גבוה) כולם חיכו לסימן "סדין אדום" שיכריז לפתיחת המלחמה. באותו בוקר בו נשמעה הסיסמא. חיל-האוויר השמיד את כל חילות האוויר של האויב. המלחמה ארכה 6 ימים בה צה"ל כבש את רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים.

מלחמות ישראל

מלחמת השחרור – המלחמה פרצה ב – 1948. המלחמה הראשונה הייתה מלחמת השחרור שפרצה מייד לאחר הכרזת המדינה במלחמה זאת הייתי רק בת שנה לכן איני יכולה לספר עליה וכל ידיעותי מסתכמות בלימודי היסטוריה.

מלחמת סיני-מבצע קדש – המלחמה פרצה ב- 1956. הייתי ילדה קטנה, בת תשע אחי הגדול שהייה חניך בפנימייה הצבאית צנח במתלה, זו הייתה הצניחה הראשונה והיחידה של צה"ל. במלחמה זו לא היו קיימים מקלטים לכן קראו שוחות בחצרות הקשר עם החיילים בחזית היה ע"י זריקת מכתבים מהליקופטרים.

מלחמת ששת הימים – המלחמה פרצה ב- 1967. במסגרת שירותי השתתפתי במלחמת ששת הימים בגזרה הדרומית. לפני המלחמה שרר חודש מלא מתח כל הצבא "היה על הרגליים"(כוננות גבוה) כולם חיכו לסימן "סדין אדום" שיכריז לפתיחת המלחמה. באותו בוקר בו נשמעה הסיסמא חיל-האויר השמיד את כל חילות האויר של האויב. המלחמה ארכה 6 ימים בה צה"ל כבש את רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים במלחמה זאת שוחרר הכותל המערבי.

מלחמת יום כיפור – 1973. בשעה שתיים בצהריים של יום כיפור פלשו צבאות ערב בהפתעה גמורה, בצפון ובדרום. מלחמה זאת הייתה מלחמה קשה מאוד אבל בסופו של דבר צה"ל הניס חזרה את צבאות האויב. התקופה זאת הייתי נשואה עם בני הבכור בן השנתיים. בעלי היה חצי שנה מגויס.

מלחמת שלום הגליל – מלחמת לבנון הראשונה/מבצע שלג – המלחמה פרצה ב – 1982. ממלחמה זאת איני זוכרת הרבה אך דבר אחד זכור לי, שאני וילדיי נסענו לבקר חיילים ולהביא להם כריכים וממתקים לפני כניסתם לחזית.

מלחמת המפרץ – המלחמה פרצה ב – 1991. מלחמה זו הייתה מלאה חרדות מנשק כימי/ביולוגי, ואף ברחובנו נפל טיל. בני הבכור שירת בצבא ולכן החרדה הייתה גבוהה אף יותר.

מלחמת לבנון השנייה – המלחמה פרצה ב – 2006. המלחמה פרצה עקב חטיפת 2 חיילים. במלחמה זו השתתפו שני בני כקצינים, בה בני הצעיר נפצע, ובני הבכור היה כבר אב לנכדי הבכור. שהייה אז בן שלושה שבועות.

לאחר המלחמות היו עוד שלושה מבצעים: עופרת יצוקה עמוד ענן וצוק איתן.

אימהות

נישאתי בשנת 1970 לבעלי, ובני הבכור, נולד לאחר שנה. לאחריו באו שתי אחיותיו אחת אחרי השנייה ובן הזקונים לבסוף. ראיתי באימהות את מטרת חיי. ילדיי גודלו לאהבת המולדת כפי שאני חונכתי. היו חניכים ומדריכים בתנועת הנוער בני-עקיבא. הם חונכו לאהבת האדם ולנתינה. כולם שירתו בצבא בתפקידי פיקוד ועד היום תורמים.

היום אני נהנית מן הפירות שהניבו ילדיי. במשך החיים הילדים היו עדים לתרומה ולהתנדבות והולכים, ברוך השם, בדרך זו.

הזוית האישית

התכנית של הקשר הרב דורי יצרה לנו נקודות מפגש שפתחו לנו עולמות של התבוננות בעבר ובהווה הטיול לבית התפוצות היה מרתק וחיבר את כל אבני הדרך שנוצרו לאורך השנה.

מילון

צרכניה
מכולת, חנות של אגודה שיתופית (קואופרטיב) המוכרת מצרכים, מזון ומוצרים נוספים לשמוש ביתי, במתח רוחים נמוך ולחברי האגודה בלבד. ויקימילון

פתיליה
מכשיר בישול הדומה לגזייה משנות ה – 40,50

בלתי ליגאלית
לא חוקית

גייס
שם המחנה של פיקוד השריון.

ציטוטים

”עשו מה שביכולתכם, עם העומד לרשותכם בכל מקום בו תהיו“

הקשר הרב דורי