מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע הנדודים של סבתא גולדי

שנה חלפה מיום שזהבה ויהודה יצאו מביתם ברומניה ועד שהגיעו לביתם ברחובות, ישראל

לאחר השואה סבי, יהודה לייב מילר וסבתי גולדי (זהבה) חיה נישאו בטמשוואר, רומניה. קבוצת זוגות צעירים החליטה לעזוב את העיירה ולעלות לארץ ישראל זהו תיעוד מסעם מפי הסבתא גולדי:

ב- 3.9.46 עזבנו את ביתנו ונסענו ליוגוסלביה שם חיכינו חודשיים עד שהרב שפירא דאג לנו לאישורי עליה לספינת המעפילים "כנסת ישראל". "כנסת ישראל" הייתה אוניית מעפילים, מהגדולות שידע מפעל ההעפלה, שיצאה בנובמבר 1946 מנמל באקאר (bakar, כיום בקרואטיה) לחוף הים האדריאטי, יוגוסלביה, כשעל סיפונה 3,400 מעפילים. במהלך ההפלגה נוספו אליה עוד כ-400 נוסעי ספינה קטנה שהתלוותה למסע, אך נאלצה לסיימו עקב תקלות. עם צאתה להפלגה נקראה האנייה "תנועת המרי העברית". האונייה נכנעה לאחר קרב קשה עם הבריטים, ומעפיליה הוגלו למחנות המעצר בקפריסין .
השיט ארך חודש ימים ואנחנו, שלא היינו מורגלים לחיי הנענוע של גלי הים סבלנו מאוד מבחילות והקאות. בסוף דצמבר 1946 הגענו לחופי הארץ. לצערנו התגלינו על ידי הבריטים שכיוונו אותנו לעגון בנמל חיפה. הורדנו מהאוניה ועברנו ריסוס ב ddt– חומר הדברה, התרעמנו מאוד על היחס המבזה ואי הנעימות מהריסוס. עוד לפני שהתאוששנו הועלנו שנית על אוניות בריטיות ונשלחנו למחנה בקפריסין. חודשיים אח"כ נולדה בתנו הבכורה, הניה. הניה נולדה בבית חולים מקומי וקיבלתי את כל התנאים שיולדת צריכה לקבל.
כשהיתה הניה בת חצי שנה קיבלנו את האישור המיוחד לעלות לארץ ישראל- הסרטיפיקט. שוב עלינו על אוניה, שוב סבלנו מהטלטולים והבחילות. הניה הקטנה הייתה מאוד מרוצה מפנינו המעוותות ובכל פעם שהקאנו הייתה בטוחה שזהו חלק ממופע וצחקה בקול מתגלגל. האונייה הביאה אותנו לנמל חיפה והפעם היחס היה יותר אדיב. מהנמל נשלחנו למחנה המעבר עתלית. שהינו בו שבועיים, בצפיפות רבה, עד שנמצא לנו מקום למגורי קבע. אנחנו ביקשנו להתגורר באזור תל אביב אך קיבלנו בית קטן ברחובות.
הגענו אל הבית בתאריך  3.9.1947 בדיוק שנה מהיום בו יצאנו מביתנו ברומניה.
קישור לסיפורה של אימי: בר זכאי הניה (מילר)  "עליתי באניית מעפילים "כנסת ישראל""

מילון

ddt - די. די. טי
ddt= די.די.טי- בעת קליטת העלייה ההמונית בראשית ימי המדינה, נהגו לרסס את כל העולים החדשים בדי-די-טי, במטרה להשמיד טפילים שהיו על עורם. פעולה זו נתפסה כמשפילה בעיניי חלק מהעולים ולימים גרמה אף לפגיעות פיזיות ביניהם.

העפלה
ההעפלה, (קרויה גם עליה בלתי לגאלית ועליה ב') היא התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948.

ציטוטים

”"למרות כל הקשיים לא התלוננו, ידענו שאנחנו לא היחידים ועם מעט סבלנות הכול יסתדר בסוף"“

הקשר הרב דורי