מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע אל העבר

אני וסבתא שלי
סבתא שלי, אביה-בנימין ואחותה הקטנה אידה.
כך הכל התחיל...

סבתא סופיה נולדה וגדלה ברוסיה בעיר שנקראת צ'רנובצי.

תמונה 1

סבתא, אבא של סבתא-בנימין ואחותה הקטנה אידה.

אמא של סבתא בחצר ליד הבית, סבתא בת 12 ואחותה בת 6 ואבא של סבתא היה בן 40. היה לסבתא שיער קצר ויפה. הם יושבים על סלע מתחת לעץ דובדבנים. סבתא ואחותה עם שמלה שאמא שלה תפרה לכבודן.

היא גרה בבית גדול עם חלון של החדר שנמצא בדיוק בקו האדמה. מתחת לבית היה מרתף שבו סבתא של סבתא הייתה מכינה כל מיני מטעמים טעימים, שחלקם סבתא שלי הייתה מכינה גם בארץ כשעשו עלייה. כמו למשל: ריבות טעימות מכל מני סוגים של פירות, דגים מיובשים שנקראים טרנקה ונוהגים לאכול אותם עם בירה כמו חטיף ועוד כל מני חמוצים טעימים כמו מלפפונים חמוצים, אבטיח מוחמץ ועוד…

בילדותה, סבתא גדלה בבית עם כל מיני חיות למיניהם למשל: עכברים לבנים, אוגרים, שרקנים ועוד….

בילדותה הייתה מסתובבת תמיד בחברת בנים, מטפסת על עצים "ועושה מלא שטויות". אבל תמיד תמיד עומדת על שלה ותמיד הולכת עם האמת שהיא מאמינה בה.

כשגדלה, במסיבה אצל חברים, הכירה את סבא שלי יצחק ז"ל. הם בילו יחד ולאחר תקופה קצרה, סבא נשלח לצבא. שירותו הצבאי ארך 3 שנים, ללא יציאות הביתה. סבתא שמאוד אהבה את סבא חיכתה לשובו מהצבא.

ובינתיים, פעם בשבוע הייתה מפנקת את סבא במשלוחים מיוחדים עם דברים טעימים וכמובן עם גופיות, גרביים ועוד כל מני מוצרים בסיסיים. אחרי שלוש שנות שירותו הצבאי חזר סבא הביתה. ולזרועותיה של סבתא. הם התחתנו…

לאחר החתונה הם חגגו שבוע שלם. ביום היו הולכים לעבוד ובלילה היו עורכים מסיבות.

ברוסיה, סבתא ילדה את דוד שלי זיו וכשהיה בן 3, עלו לארץ ישראל והתמקמו בכפר סבא כי ככה סבא החליט! בארץ ישראל נולד אבא שלי בשנת 1980 כמעט באוטובוס… סבתא, שהיו לה צירים בזמן שסבא היה בעבודה, נאלצה לנסוע באוטובוס לבית היולדות כדי ללדת את אבא שלי (בגלל זה הוא כזה מיוחד). ולאחר כמה שנים נולדה דודה שלי רויטל.

עברו השנים סבתא וסבא חיו בכפר סבא וגידלו את הילדים. אחרי כמה שנים אבא הכיר את אמא הם התחתנו… מזל טוב! ואז אני נולדתי…

עכשיו כשגדלתי אני עוברת מסע יחד עם סבתא במסע אל העבר, כדי ללמוד ולהכיר וכמובן לזכור את החיים ברוסיה.

 

הזוית האישית

אלונה: הרגשתי נפלא! החוויה המשותפת גרמה לי להכיר את סבתא שלי יותר מקרוב ולהבין איך הם חיו ברוסיה, במדינה שאני לא מכירה והייתי רוצה לנסוע לשם עם סבתא ולהכיר ולראות איתה את המקומות שסיפרה לי עליהם.

סבתא: אני נהניתי מאוד לחוות את המסע לעבר שלי עם נכדתי הקטנה.

מילון

טרנקה
דג מיובש

ציטוטים

”סבתא אומרת כל הזמן: צריך להיות מסודרים.“

הקשר הרב דורי