מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסלול החיים

סבי וסבתי מאושרים בבת המצווה שלי, 1994
סבי ואני מאושרים, 1983
האמונה בדרך

רקע על סבי

סבי, יעקב חדד נולד בטוניס. החיים בטוניס היו טובים. אחיו הבכור של סבי היה איש מקובל, דתי – חרדי. סבי למד בבית הספר לימודי קודש, בשילוב לימודי חול. הוא עבד כסנדלר כבר בגיל צעיר מאוד, לאחר שהתייתם מאביו בגיל 13 ונאלץ לסייע לאימו בכלכלת הבית, מכיוון שאחיו היה רב גדול ואחותו הקטנה לא יכלה לעבוד.

סבא שלי סיפר על אימו שהיא הייתה אישה מבוגרת וסבלה הרבה. לאביו הייתה חנות, שאותה ניהל דודו, לאחר שאביו נפטר.

החינוך בטוניס – ילדותו של סבי

סבי למד בבית ספר יהודי לימודי קודש, בשילוב לימודי חול: שפות זרות, אזרחות. הוא סיפר שהיה מחויב ללמוד תורה, אך גם את השפה הצרפתית, מאחר והצרפתים שלטו בטוניס. סבי ציין כי לא היה הבדל בין חינוך הבנות לחינוך הבנים, לאחר שהצרפתים ניסו לשוות הזדמנות שווה ללימודים. יחד עם זאת, הייתה הפרדה בין בתי הספר לבנים ולבנות. בבית הספר בו למד סבי, המשמעת הייתה מאוד קפדנית והתלבושת הייתה אחידה. הילדים היו מחויבים להגיע בתלבושת נקייה ומסודרת, ומי שלא הכין את שעורי הבית- נענש וקיבל מכות בסרגל על אצבעות ידיו.

סבי ציין שהחיים לצד הערבים בטוניס היו מאוד טובים. הם מעולם לא הזיקו ליהודים ונתנו להם הרבה כבוד. הם הכירו את אחיו היטב, וידעו שהוא רב מכובד וגדול.

לאחר שאימו נפטרה, אחותו, אסתר עלתה לארץ ואילו אחיו הגדול התעקש להישאר בטוניס עם אשתו, ולכן עלה סבי לארץ לבדו, בתקווה שבארץ יפגוש באחותו ובהמשך ישכנע את אחיו לעלות לארץ. כל מאמציו של סבי ליצור קשר עם אחיו שנשאר בטוניס, עלו בתוהו. סבי פנה גם אל משפחתו שהתגוררה בצרפת – להם היה דרכון זר, בניסיון לאתר את אחיו, אך ללא הצלחה. בהמשך הגיעה שמועה כי אחיו נפטר וגם אשתו נפטרה לפניו.

מסע נדודיו לארץ ישראל

סבי עלה לארץ באוניה צרפתית ומסלול הנסיעה שלו ארך שבוע ימים: מטוניס הוא הפליג למרסיי, ממרסיי הוא המשיך לנאפולי ומנאפולי עבר לאוניית "נגבה" לקפריסין. מקפריסין הוא הפליג לנמל חיפה. סבי נהג לספר כי על האוניה היו אנשים רבים, נשים (חלקן בהיריון) וילדים. כדי לדאוג לקצת כסף, הוא עבד באוניה ומכר סיגריות.

כאשר הגיע סבי לנמל חיפה, הוא בירר היכן נמצאת אחותו. נאמר לו שהיא נמצאת בקיבוץ בית אורן, יחד עם בעלה ועם תינוקה. סבי מצא את אחותו.

לאחר מכן, הוא התגייס לצבא ומקום מגוריו נקבע במעברת "כדורי". לסבי לא היה רכוש גדול. הוא מכר את אופניו ונסע בטרמפים למעברה בכדורי, שם קיבל אוהל ואז חזר לצבא. סבי שירת בגבעתי וכשהשתחרר מהצבא, חזר למעברה, עד שפינו אותו ליישוב כפר – תבור.

getimage

כפר תבור, ההתיישבות בשנותיה הראשונות

ההיכרות עם סבתי – ליליאן חדד ז"ל

באחד מביקוריו של סבי את בן דודו (שרלו) הוא הכיר את אשתו (נינט). לנינט הייתה גם אחות רווקה- סבתי ליליאן. סבי ביקש את ידה מיד לאחר שהכיר אותה. הוריה של סבתי גרו באשדוד. התברר שגם הם עלו לארץ מטוניס, אולם הם עלו כל המשפחה יחד. סבי וסבתי נישאו בכפר תבור ולהם נולדו שלושה ילדים: מרים (ע"ש אימו של סבי – מרי), רותי (אימי), ודניאל-חי (ע"ש אביו של סבי).

סבי נפטר בשנת 1999, בגיל 69 שנים. יהי זכרו ברוך!

הזוית האישית

התרגשתי לכתוב את מסלול חייו של סבי, ללמוד על עברו ולהנציח אותו.

מילון

בינתי
הבת שלי

כפר תבור
כְּפַר תָּבוֹר הוא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל השוכנת למרגלות הר תבור שבגליל התחתון המזרחי. המושבה הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נכון לדצמבר 2015, מתגוררים בכפר תבור 3,796 תושבים

ציטוטים

”"אל תשליכני לעת זקנה"“

הקשר הרב דורי