מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסיפורי סבתא רחל בתימן

סבתא רחל ונכדתה מעין
סבתא רחל
באחד הימים סבתא הסירה את כל התכשיטים שהיא ענדה, והניחה אותם במזוודה...

הנכדה מעיין הלוי מתעדת את סיפוריה של סבתא רחל, כפי שסיפרה לה סבתא. סבתא רחל שמעון נולדה בשנת 1928 במחוז שרעאב שבדרום תימן. להוריה יוסף ושולמית כלף.

זיכרונות  מתימן

אבא שלה (סבא רבא שלי), היה  נוהג לשלוח אותה לשדה לקטוף עלים מצמח הגת ולהביא לו בזריזות את העלים. הוא היה שם רוק על היד שלו, והיה אומר לה: "עליך להגיע אליי עם הגת לפני שהרוק יתייבש". (יתכן מאוד, שלכן יש לי סבתא זריזה..) פעם אחת סבתא שלי הגיעה אחרי שהרוק התייבש, אביה קיבל את פניה בשאלה: "עם מי דיברת? מה עשית"?

ועוד סיפור…

ביישוב בו התגוררה סבתא בתימן, גרו יהודים וערבים בשכנות, בית ליד בית. לסבתא היו הרבה מאוד תכשיטים, באחד הימים סבתא הסירה את כל התכשיטים שהיא ענדה, והניחה אותם במזוודה. באותו זמן הגיע אורח לשכן הערבי הגיע, וכשסבתא יצאה החוצה, האורח נכנס ולקח את המזוודה עם כל התכשיטים. סבתא הצטערה מאוד, והחליטה לחפש את הגנב אצל השכן. אבל השכן אמר לה שהאורח, אחמד, כבר איננו בביתו, ושהוא חזר הביתה. השכן הסביר לה היכן הוא גר. סבתא במהירות רצה מרחק גדול מאוד, כדי להגיע לביתו. היא ניגשה לאימא שלו, ושאלה: "איפה המזוודה שלי? הבן שלך, אחמד, לקח לי אותה", היא ענתה לה: "מה פתאום?"  האימא העירה את הבן שלה, ושאלה אותו, מה עם המזוודה? היא גם ניסתה לחפש בבית ולא מצאה.

סבתא חשבה, שאולי אחמד החביא המזוודה באורווה. היא נגשה לשם, חיפשה וגם מצאה שם את המזוודה. היא יצאה במרוצה, והתחילה לרוץ לכיוון הבית שלה. בינתיים אחמד התעורר, הוא לא ויתר ורדף אחרי סבתא כל הדרך לביתה. סבתא בורחת והוא רודף אחריה. באמצע הדרך סבתא נכנסה בריצה לביתו של אחד החברים של סבא. הם הרגיעו אותה ועזרו לה. ולאחר מכן ליוו אותה עד הבית.

סבתא התחתנה בשנת 1947, ועלתה לארץ מתימן בשנת 1950 במסגרת מבצע "מרבד הקסמים" או כפי, שכינו את העלייה הזאת מתימן "על כנפי ישרים."

הזוית האישית

מעיין, סבתא תודה על הסיפורים שסיפרת לי. אני מאחלת לך הרבה בריאות ושמחה.

מילון

מבצע על כנפי נשרים
הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח.

צמח הגת
קאת נאכלת או גת הוא צמח ממשפחת הקלסטריים שעליו משמשים ללעיסה, בין השאר לשם מיצוי החומרים הפעילים בעלים, קאתין וקאתינון, המשפיעים על מצב הרוח. בישראל הצמח מכונה לרוב בשם גת[.

ציטוטים

”ב"ה זכינו לעלות לארץ ישראל, ולגדל כאן את ילדינו מתוך שמחה ואושר.“

הקשר הרב דורי