מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא יעקב ממולדובה

סבא ומשפחתו עלו לארץ לקיבוץ יגור
קישינב - העיר בה נולד סבא - ויקיפדיה
סבא מספר מספר סיפורים מחייו במולדובה ואת סיפור עלייתם לארץ.

יעקב רויטמן נולד במולדובה בעיר קישינב בשנת 1949, עלה לישראל בשנת 1991 יחד משפחתו.

העלייה לישראל בשנת 1991

סבא מספר, כשהם עלו לארץ, סבא שלי ומשפחתו נסעו ממולדובה לבוקרשט ברכבת. בקרון אחד ישבה סבתא אמה ושתי הבנות שלהם ובקרון השני ישב סבא שלי לבדו עם כל החפצים והציוד שלהם.

סבא סיפר לי שזאת הייתה הפעם הראשונה שהוא נסע ברכבת. הדלת של קרון הרכבת הייתה פתוחה ולסבא שלי לא היה מה לעשות כל הנסיעה. סבא סיפר שהיה לו קשה מאוד להרדם בלילה ברכבת, ובסוף כשהוא סוף סוף נרדם נכנס גנב לרכבת, ליד הדלת היה התיק של המשפחה עם התכשיטים, הכסף ותעודות הזהות, אבל ברגע שהגנב נכנס סבא שלי, בדיוק התעורר הרים את הראש והגנב ברח לקרון אחר וסבא סגר את הדלת. הגנב עבר מקרון לקרון וגנב חפצים של אנשים והיו צעקות והגנב ברח לקרון אחר. בסוף מצאו את הגנב. כשהרכבת היגיעה ועצרה בבוקרשט הם קראו למשטרה.

מהנסיעה החוויתית ברכבת סבא שלי ומשפחתו המשיכו לשדה התעופה וטסו לישראל. בארץ הם גרו אצל חברים שלהם במשך שנתיים בקיבוץ יגור עד שהתאקלמו לחיים בארץ.

המשפחה מגיעה לקיבוץ יגור

תמונה 1

סיפורי זיכרונות ילדות של סבא

סבא שיתף אותי במספר סיפורים שהוא זוכר ממולדובה:

"פעם אחת סבא שלי עלה עם סבתא שלי על גלגל ענק בגובה 20 מטר והוא לא פחד אבל כשהוא עלה עם הבנות שלו הוא הרגיש פחד והסתכל על הגלגל כדי לראות שהכל בסדר וכשהוא ירד מהגלגל הייתה לו הקלה.

זכרון נוסף שלו הוא מנסיעה לים שהוא וסבתא שלי – אמה, נסעו לים יחד עם בתם מילה – אמא שלי. סבא זוכר שבחוף התקיים טורניר שחמט. סבא שלי החליט לשחק משחק אחד והוא ניצח. הוא שיחק עוד משחק ועוד אחד ובכל הפעמים ששיחק הוא ניצח. סבתא שלי (אמה) קראה לו שיכניס את מילה לים. סבא ואמא שלי – מילה הייתה אז בת שנתיים. הם נכנסו לים סבא החזיק את מילה, המים הגיעו לו עד הצוואר וגבו כאב כי נשרף מהשמש, הוא לא ידע מה לעשות, הוא לא יכל לקרוא לאף אחד כי כולם היו בחוף רחוקים אז הוא התחיל ללכת ובסוף כשהמים הגיעו עד לרגליו הוא הוריד את מילה ואמר לה לרוץ לאמא שלה. כשסבא שלי הוריד את מילה הוא שמח כשראה שהכל בסדר.

לסבא הייתה אחות שהייתה גדולה ממנו, סבא סיפר שהיא הכינה שיעורי בית וסבא הפריע לה אז היא נתנה לו רובל (הכסף שהיה אז במולדובה), כדי שילך לקנות משהו ולא יפריע לה. הוא אמר לעצמו שאם יש לו כסף אז צריך ללכת לשוק. הוא הלך לשוק ובשוק הוא פגש את אבא שלו, הוא ניסה ללכת בשקט בלי שאבא שלו ישים לב אליו, אבל אביו ראה אותו. הוא לא אמר לו כלום אלא רק הלך אחריו בלי שסבא שלי ידע. סבא עצר באחד הדוכנים נתן כסף וביקש ענבים, אבא שלו ראה את זה ושילם את שארית הכסף כך שסבא קיבל ענבים.

הזוית האישית

ליטל קסבי מביאה אוסף זכרונות של סבא יעקב מילדותו וחייו במולדובה ואת סיפור עלייתו לארץ עם המשפחה.

מילון

יגור
יָגוּר הוא קיבוץ למרגלותיו המזרחיים של הר הכרמל, 9 ק"מ דרומית-מזרחית לחיפה ונמצא בפתחו של נחל יגור. זהו אחד מהקיבוצים הגדולים ביותר בישראל. היה שייך לקיבוץ המאוחד ולאחר איחוד התנועות הקיבוציות שייך לתנועה הקיבוצית. שמו של הקיבוץ ניתן בהשפעת שמו של הכפר הערבי יאג'ור שהתקיים עד 1948, כ-3 קילומטרים צפונית מערבית ליגור

ציטוטים

”סבא שלי ומשפחתו נסעו ממולדובה לבוקרשט ברכבת“

הקשר הרב דורי