מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסיביר לכפר ביל"ו

אנחנו בכותל במסגרת טיול של הקשר הרב דורי
רבקה בת ארבע עם טנא בחג השבועות
סבתא רבקה מספרת לנכדה בר שני

נולדתי בסיביר שברוסיה, בשנת 1946. הורי רייזל ומנדל שיימן. אחות צעירה לשני אחים מאיר ויצחק.

ההורים ביום חתונתם

תמונה 1

אני נשואה לחיים שני (טונקלרויט). הוא נולד בשנת 1945. יש לנו שלושה ילדים: ארז (1972), גלית (1975), חן (1980).

עליתי לישראל בסוף שנת 1949, הגעתי לארץ ממחנה עקורים שבאוסטריה, לאחר טלטולים  קשים מסיביר דרך פולין לאוסטריה ומשם לארץ ישראל. זה לקח כמעט ארבע שנים.

למדתי בבית ספר יסודי בשכונת חבצלת, שבו היינו כיתה ראשונה. בבית ספר שלא היה קיים ואפילו לא היה לו שם. בבגרותי סיימתי את התיכון "דה שליט" ברחובות. מהתיכון המשכתי לסמינר למורות. חתמתי על שירות לאומי של שלוש שנים. בהם לימדתי באשקלון ילדים שעלו אז לארץ, ללא שפה וללא שום ידע בכתיבה ובקריאה. חלקם לא ביקרו אף פעם בגן או בבית ספר.

לאחר נשואי עברנו לרחובות ובו לימדתי 37 שנים. במשך השנים המשכתי ללמוד, וללמד. לפני 37 שנים בנינו את ביתנו בכפר בילו ליד בית הורי שבו גדלתי מאז שעלינו לארץ. ובו אנו גרים עד  עצם היום הזה.

ילדות בכפר ביל"ו

הגעתי לכפר ביל"ו, בהיותי בת ארבע. גרנו בצריף עשוי פחים וללא מים זורמים. בקיץ היה חם בפנים ובחורף מאוד קר. אבי מנדל שיימן יחד עם עוד גברים החלו לבנות בתי אבן קטנים. כל משפחה קיבלה שני חדרים, ללא מטבח ושירותים. לאחר שנתיים עברנו לדיור קבע והיינו מאושרים כל משפחה בנתה מחוץ לבית מבנה כלשהו ששימש לה למטבחון ושירותים. אנחנו הילדים לקחנו חלק ניכר במציאות שהייתה. גן ילדים לא היה אז, מינו נערה בת 17 להיות גננת. בובה אחת הייתה בגן ומי שזכה לגעת בה היה מאושר. לאחר שנתיים עלו כל בני 5 או 6 לכתה א' בשכונה חבצלת מרחק של שלושה ק"מ וכך צעדנו בחום ובגשם.

בשעות אחר הצהרים היינו כל ילדי הכפר משחקים יחד ללא הבדל בגיל. שחקנו בחמש אבנים, משחקי כדור שהמצאנו. אספנו בולים, אספנו זהבים -שהיו ניירות צבעונים. טיילנו בשדות וקטפנו פרחים והיינו מיבשים אותם. כל הילדות שלנו עברה ללא טלפון בבית, ללא רדיו וללא טלוויזיה. אהבנו ושמחנו בכל עגל שנולד או אפרוח שבקע מהביצה. הורי עבדו קשה וכל מטרתם היה שיהייה אוכל בבית, ובהמשך שנלמד ונצליח בחיים. אכן הסבנו להם נחת.

כיום יש לנו תשעה נכדים נפלאים ואנחנו משפחה מגובשת ואוהבת.

כפר ביל"ו

אי שם עמוק בתוך תוכי, טמונים קולות וזיכרונות, מראות רבים שכבר כל זיכרונות וכל מילה של אבא ואימא שנאמרה לפני שנים. עולם מופלא של ילדותי.

אלה תולדות כפר ביל"ו

בשנות העשרים הראשונות, נפתח סדק צר לעליית חלוצים מהגולה. בשנת 1933 עלו מספר משפחות והתיישבו בכפר ביל"ו "בית יעקוב לכו ונלכה". בשנת 1950 לאחר מלחמת השחרור, תודות לקרקע ששוחררה, עובדה תכנית להרחיב את הכפר בעוד 50 משפחות. החברים. הוותיקים התגייסו ופשטו על מחנות העולים ועל המעברות בכדי לרכוש את לב העולים להתיישבות  בכפר בילו. הורי מנדל ורייזל  שיימן היו ביין האנשים שהרעיון קסם להם. הליכוד החברתי והאירגוני עם הוותיקים לא היה קל. לשמחת כולם, גם הוותיקים כפי שנקראו אז וגם החדשים נתנו את אמונם בעתיד משותף. כפר בילו ראה ברכה באיחוד הכפר. כיום אין הבדל מהותי בין שני הגושים. כפר בילו הוא אחד. קיימים משקים למופת והארגון הכלכלי והתרבותי אחד הוא.

סבתא רבקה וסבא חיים

תמונה 2

חן גלית וארז

תמונה 3
תמונה 4

 

הזוית האישית

סבתא רבקה: תכנית "הקשר הרב דורי", נתנה לי הזדמנות לצלול לילדותי ולשתף אותך בר, לחוויות ילדותי. נהניתי מהמפגשים, הטיולים שנסענו. אני מרגישה שהמפגשים חיברו אותנו יותר. אני מקווה שגם הצלחתי להעביר לך ערכים שיעזרו לך בחיים.

באהבה סבתא רבקה שני.

הנכדה בר שני: תכנית הקשר הרב דורי  חיזקה את הקשר בינינו, אני מאוד נהניתי לכתוב את הסיפור שלך ובמיוחד שלמדתי דברים שלא ידעתי עלייך. כל יום רביעי חיכיתי למפגשים שלנו, ובחמישי לטיולים שהיו לנו.

אוהבת אותך מאוד, נכדתך בר שני

מילון

ביל"ו
תנועת בִּיל"וּ הייתה ארגון צעירים יהודי ציוני אשר הוקם בא' בשבט ה'תרמ"ב, 21 בינואר 1882 בעיר חרקוב שבאוקראינה, אז חלק מהאימפריה הרוסית. שמה מורכב מראשי התיבות של הפסוק "בֵּית יַעֲקֹב לְכוּ וְנֵלְכָה" (ישעיהו, ב', ה'). בתחילה קראה לעצמה הקבוצה בשם "דאבי"ו" - ראשי תיבות משמות, י"ד, ט"ו: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ". התנועה הוקמה לאחר הפוגרומים, "הסופות בנגב", אשר התחוללו ברוסיה בעקבות רצח הצאר בידי מהפכנים, בשנת 1881. מייסדי ביל"ו הציבו לעצמם למטרה להתיישב בארץ ישראל. הם קראו להתחדשות פוליטית-כלכלית ורוחנית-לאומית של העם היהודי בארץ ישראל וכן להתחדשות השפה העברית. הם נחשבים לקבוצה הציונית-סוציאליסטית הראשונה, בשל ניסיונותיהם בחיי שיתוף וקומונה, ומאבקם בפקידי הברון רוטשילד, דבר שיצר חילוקי דעות קשים בינם לבין רוב תושבי המושבות האחרות בתקופתם. (ויקיפדיה)

כפר ביל"ו
כְּפַר בִּיל"וּ הוא מושב ליד רחובות השייך למועצה אזורית גזר. שטח המושב נחצה על ידי כביש 40 לשניים - החלק הצפוני גובל בעיר רחובות (ביל"ו א'), והחלק הדרומי גובל במועצה המקומית קריית עקרון (ביל"ו ב'). הפרדסים בכפר נטעו כבר בשנת 1932, אך רק בשנת 1933 הוקם הכפר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אי שם עמוק בתוך תוכי, טמונים קולות וזיכרונות, עולם מופלא של ילדותי.“

הקשר הרב דורי