מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסיביר לישראל

כאן רואים את סבא אלכס, אורי ובומר הכלב.
סבא בפרויקט "הקשר הרב דורי"
תיאור עלייתו של סבא אלכס מסיביר לישראל.

אני אלכס אורנוויץ' נולדתי בשנת 1944 בעיירה קטנה בשם מיקוינופקה בפלח קורסק שבברית המועצות. ביום שנולדתי הטמפרטורה הייתה מינוס 40 מעלות.

הוריי שהיו פליטים מפולין הגיעו לעיירה הזאת אחרי תלאות רבות ועבודה קשה ביערות. לאחר שניתן היה לחזור מרוסיה לפולין נסענו מספר רב של ימים ברכבות בחזרה לפולין הוריי שהיו מורים לעברית החלו מיד ללמד ילדים שנותרו בחיים בבית ספר יהודי. לאחר תקופה קצרה החליטו הוריי לעלות לארץ ישראל והתחלנו את המסע שלנו. מפולין נסענו לעיירה בשם אפלדורן שבהולנד. שם, ביער שהיה צמוד לעיירה, הפכתי מומחה לפטריות. כל הפטריות שקטפתי היו אכילות ולא רעילות.

בשנת 1948 עלינו בנמל אמסטרדם על האנייה נגבה והפלגנו בים הסוער לנמל חיפה. על האנייה עלו מאות אנשים, משפחות ובודדים בדרכם לארץ ישראל. כולם ישנו באולמות גדולים ללא הפרדה מכיוון שרצו להסיע כמה שיותר עולים,הרבה אנשים ישנו בערסלים ולא במיטות. כשעברה האנייה את מייצרי גיברלטר הים סער מאוד ורוב האנשים חלו במחלות ים קשות. אני הייתי בין הבודדים שלא חלו וקיבלתי תפקיד להביא מים לאנשים שחלו. בחול המועד פסח הגענו לנמל חיפה ומיד נשלחנו לגור במעברה ליד העיר בנימינה ושם התחילו חיינו בארץ ישראל.

הבית הראשון שבו גרנו בישראל היה אוהל במעברה ליד בנימינה.

התחביבים שלי בילדות היו לאסוף בולים מכל העולם, ועד היום יש לי את האוסף.

בילדותי בית הספר היה במרחק של 5 קילומטרים וכל יום הייתי הולך הלוך ושוב מכיוון שלא היו אוטובוסים וגם לא היה כביש. גן הילדים הראשון בו הייתי היה בעיר לודג' בפולין. בית הספר היסודי בו למדתי היה בחולון ונקרא שנקר. בתיכון למדתי בגימנסיה הרצליה בתל אביב.

לאחר שירותי הצבאי למדתי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ולאחר סיום לימודי עברתי התמחות במשרד עורכי דין התל אביב. לאחר סיום ההתמחות קיבלתי תואר עורך דין והתחלתי לעבוד בחברה גדולה בתור יועץ משפטי. לאחר מספר שנים פתחתי משרד עצמאי משלי ובו עבדתי עד שפרשתי ממנו בשנת 2000. כיום אני בעלים ושותף בעסק של גרפיקה ודפוס. העסק  מאד יצירתי ומעניין.

יש לי שלוש בנות וחמישה נכדים. כל הבנות שלי למדו בבית ספר בבלי.

אני משתדל לצעוד כל יום כ 5 ק"מ, אני הולך להרצאות בנושאים שונים שמעניינים אותי, להרבה סרטים והצגות, ומשתדל להינות מהגמלאות.

הזוית האישית

סבא אלכס: היה נהדר ומעניין מאוד.

אורי: היה נחמד, גיליתי סיפורים חדשים של סבא. היה כיף להיפגש הרבה עם סבא.

אני וסבא והכלב בומר

תמונה 1

 

 

מילון

מעברה
מחנה מעבר לעולים חדשים

ציטוטים

”"ביום שנולדתי הטמפרטורה הייתה מינוס 40 מעלות"“

הקשר הרב דורי