מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסורת יהודי אפגניסטן

תמונת ילדות
תכשיט אפגני
שמחה נולדה בירושלים משפחתה עלתה מאפגניסטן

אנו תלמידי כיתה י' בבית הספר התיכון מית"ר, בגני תקווה: גל ינושבסקי והדר בר לב, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי. כחלק מהמחויבות האישית שלנו בחרנו במשימת חקר בין דורית. נפגשנו עם הגברת רגב שמחה מכיתת הגימלאים "כיתת ההקשבה", ממנה שמענו את סיפורה ותיעדנו אותו.

שמחה רגב נולדה בארץ ישראל (ירושליים) בשנת 1944.

שמחה רגב בת לשלמה בן יוסף מולא ויוכבד רפאלי. הוריה עלו לארץ מאפגאניסטן עם שישה ילדים קטנים ועוד כמה משפחות. הם עלו לארץ כציונים, מתוך רצונם להגשים את החלום של החיים בארץ ישראל. הם עלו בשנת 1936. מסע העלייה היה ארוך, בדרך עברו באיראן, לבנון, סוריה ועיראק, עד שהיגיעו לארץ ישראל. שמחה כבר נולדה בארץ, בירושלים.

אביה של שמחה היה סופר סת"ם, "אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת". סופר סת"ם כותב על קלף בכתב סת"ם, ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו סת"ם". (ויקיפדיה)

זו אחת מהמזוזות שאביה של שמחה כתב

תמונה 1

מאפגאניסטן בני המשפחה הביאו עמם חפצים יקרי ערך ותכשיטים מיוחדים:

שרשרת מאפגניסטן

תמונה 2

 מבחר תכשיטים שנשמרו במסורת המשפחתית והועברו מדור לדור

תמונה 3

זיכרונות ילדות

תמונה 4

תמונה מגן הילדים

תמונה 5

 

שרות צבאי בנח"ל

שמחה רגב שרתה בצבא במסגרת הנח"ל, תמונה זו צולמה בעת השרות הצבאי.

תמונה 6

לאחר השרות הצבאי שמחה נישאה ונולדו להם שלושה ילדים מהם יש להם שישה נכדים. שמחה בחרה בחינוך כמקצוע לחיים. במהלך כל השנים שמחה עבדה בבית ספר יסודי הן כמחנכת והן כרכזת מקצוע מתמטיקה, במשך 30 שנה.

עם פרישתה לגמלאות, התפנתה שמחה לעיסוקים רבים: היא לומדת בכיתת הגמלאים בתיכון מית"ר, שבגני תקווה. היא מנגנת בפסנתר, מציירת, רוקדת ומלמדת מתמטיקה בהתנדבות בכיתות ד'.

ממגוון תחביבים של שמחה

תמונה 7

 

ממבחר ציורי הקולאז של שמחה

תמונה 8

 

הזוית האישית

גל ינושבסקי והדר בר לב: אנו תלמידי כיתה י' בתיכון מית"ר, בחרנו מבין המשימות שהוטלו עלינו לבצע כחלק מהמחויבות האישית בחרנו במשימת החקר הבין דורית למשימה  יצרנו קשר עם הגברת רגב שמחה מכיתת הגימלאים "כיתת ההקשבה".

מילון

אפגניסטן
הרפובליקה האסלאמית של אפגניסטן היא מדינה הממוקמת בחלק הדרום מרכזי של מרכז אסיה. היא גובלת באיראן במערב, בפקיסטן בדרום ובמזרח, בטורקמניסטן ובאוזבקיסטן בצפון (לאורך נהר קושק), בטג'יקיסטן בצפון מזרח וברפובליקה העממית של סין בחלק המזרחי ביותר של המדינה. כמעט כלל תושבי אפגינסטן הם מוסלמים. שפתם הרשמית היא דארי (פרסית-אפגנית), ופשטו.

סופר סת"ם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת". סופר סת"ם כותב על קלף בכתב סת"ם, ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו סת"ם.

ציטוטים

”במהלך כל השנים שמחה עבדה בבית ספר יסודי הן כמחנכת והן כרכזת מקצוע מתמטיקה“

הקשר הרב דורי