מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסג'רה להקמת היישוב שדה אילן

שלומית וסבתא מרים
המשפחה של מרים
כך הקמנו את היישוב שדה אילן

בית משפחתי
שמי מרים, אני נקראת על שם סבתי החורגת, שגידלה את אמי.
אנו שלושה ילדים במשפחה  שני בנים ואני אמצעית. ביתנו היה קטן (יחסית לבתים של היום).שני חדרים. המטבח, המקלחת והשירותים היו בחצר. באחד החדרים גרנו שלושת הילדים יחד והחדר השני- בלילות שימש חדר שינה של ההורים, וביום- חדר אורחים.
 
הקמת היישוב שדה אילן
אנחנו גרים במושב שדה אילן ,שנוסד בשנת 1949 על ידי קבוצה של גרעין חלוצי שגרו לפני כן בסג'רה (היום חוות השומר) ביניהם היו הורי. הישוב שדה אילן נקרא על שם הרב מאיר בר אילן. המקום בו בנו את הישוב היה שדה ריק ,מלא אבנים וקוצים. הבחורים החלוצים (שבניהם היה גם אבי )סיקלו את האבנים, ניקו את השטח והכינו אותו להקמת ישוב. אחר כך בנו בתים.
בתחילת דרכו של הישוב לא היו כבישים ,לא היה מים , לא היה חשמל, הייתי  בת שלוש כשבאנו לגור בישוב.
הורים שלי היו ממייסדיו של הישוב והיו בין חמשת התושבים הראשונים שגרו בישוב. עיקר פרנסתם של התושבים היה מחקלאות. בכל משק היו פרות בודדות ותרנגולות. אבי היה חולב את הפרות באופן ידני (לא כמו היום שהחליבה נעשית במכשור דיגיטלי, חשמלי ועובד זר). לתושבים לא היה כסף לקניית מצרכי מזון (התקציב היה מוגבל) ולכן אמי היתה מכינה מחלב הפרות גבינות ומעדנים שונים. התרנגולת הטילו ביצים, כל יום היינו אוספים את הביצים ואימא הייתה משתמשת בהן לבישול. בחצר היתה גינת ירקות שגם זה עזר לנו בחסכון בתקציב הכללי.
 
במשך הזמן באו לגור בישוב עוד תושבים, הישוב התפתח. גן הילדים היה בצריף, בית כנסת גם כן בצריף. הלכנו לגן בבוץ (כי לא היה כביש). את הפרות היו שולחים לרעות בהרים, ולאכול עשבים (עשבי בר). היה הולך אתם רועה, ובשעות אחר הצהרים היה מחזיר אותם לביתם לצורך חליבה.
במשך הזמן סללו כבישים (לא היו מכוניות) היו עגלה ופרדה- וזה מה ששירת אותנו בשעת הצורך בישוב.
במשך הזמן חיברו את הישוב לרשת החשמל וחגגנו את "חג האור". גם לצנרת המים חוברנו וכך היה גם מספיק מים. לימים גם ביתנו גדל. הוספנו לביתנו הקטן עוד חדר ובנינו מקלחת, שירותים ומטבח (כזכור המקלחת ,המטבח והשירותים היו בחוץ בחצר). 
בכל יום אחר ארוחת הצהריים היינו עוזרים במשק. אספנו ביצים , ניקינו את האבוס (מקום שבו שמו את האוכל לפרות). היינו הולכים לחברים לשחק במשחקים שהמצאנו בעצמנו כגון: קלפים מעטיפות של מסטיק, מקופסאות של סיגריות, אספנו עטיפות של סוכריות ושוקולד מוזהבים , אספנו מפיות נייר …
היה בישוב בית ספר קטן הינו לומדים שתי כיתות יחד (א ב ,ג ד …), הייתה מכולת קטנה למצרכים בסיסיים , פעם בשבוע החנווני היה נוסע עם טנדר לטבריה לשוק ומביא ירקות, דגים ועוד מצרכים שונים.
 
במשך הזמן המושב גדל, נולדו בו הרבה ילדים ניבנה בית כנסת גדול, ספריה גדולה, מחלבה (לשם היו מביאים את החלב ומשם מכלית של תנובה הייתה מובילה את החלב לתנובה.) במשקים בנו לולים, בנו מחסן לביצים (קראו לזה ביצייה.) ומשם הייתה באה משאית של תנובה היתה מגיעה ולוקחת את הביצים לתנובה.
 
באיזשהו שלב בית הספר עבר לקיבוץ לביא, בית ספר איזוריואני הייתי תלמידת מחזור ב'.
 
שדה אילן כיום
היום יש בישוב שלנו משקים גדולים, הרבה תושבים ותיקים וצעירים הרבה ילדים גני ילדים, פעוטונים, צרכנייה, ספריה, מרפאה, סניף מ.ד.א ותנועת נוער של בני עקיבא. ילדי הישוב נוסעים לבית הספר בקיבוץ לביא (בית ספר ממ"ד אזורי של מועצה אזורית גליל תחתון). לימודים בעל יסודי, לומדים בעיקר בבתי ספר תורנים, באולפנות. חלקם בפנימייה וחלקם שבים יום יום לביתם בהסעות שהמועצה מארגנת.
 
בחזרה אל ימי נעוריי 
למדתי תיכון בפנימייה "בית צעירות מזרחי" בירושלים. לאחר מכן למדתי בסמינר לגננות. עבדתי כגננת כמה שנים בישוב ספר אביטל שבישובי תענך. 
נישאתי, החתונה התקיימה בחוות השומר. זו הייתה  "סגירת מעגל"  בשבילי, כי שם נולדתי. נישאתי לבחור שהיה שכני, שמו מתיתיהו, בנינו את בתינו בישוב שדה אילן. נולדו לנו ארבעה בנים (אחד נפטר ממחלה), שנים גרים בישוב, אחד גר בישוב ניר גלים ( יישובליד אשדוד).
אנחנו סבים לשמונה עשר נכדים, שיהיו בריאים, בניהם נכדתי האהובה שלומית. עם שולמית אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. ויחד איתה אני כותבת את הסיפור. שלומית בע"ה תחגוג בת מצווה בעוד מספר חודשים. שלומית גרה באותו יישוב בו גדלתי, בשדה אילן, בחצר בתינו דלת מול דלת. שלומית נכדה מקסימה בכל יום באה לשאול מה שלומנו ואם אנו צריכים עזרה.
 
העשרה
שדה אילן: "שדה אילן הוא מושב דתי בגליל התחתון בין מחלף גולני לכפר תבור בסמוך לאילניה, השייך למועצה אזורית הגליל התחתון. הגרעין המייסד של המושב, שכונה "מצפה הגליל", הוקם בדצמבר 1936‏ על ידי יוצאי הולנד וגרמניה, שקבלו הכשרה בהולנד. לאחר עלייתם הקימו פלוגת הכשרה בכפר גדעון‏. בתחילת ינואר 1940 עלה חלוץ של הגרעין לחוות השומר כדי לעבד את אדמות.." ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

שדה אילן
שדה אילן הוא מושב דתי בגליל התחתון בין מחלף גולני לכפר תבור בסמוך לאילניה, השייך למועצה אזורית הגליל התחתון. הגרעין המייסד של המושב, שכונה "מצפה הגליל", הוקם בדצמבר 1936‏ על ידי יוצאי הולנד וגרמניה, שקבלו הכשרה בהולנד. לאחר עלייתם הקימו פלוגת הכשרה בכפר גדעון‏. בתחילת ינואר 1940 עלה חלוץ של הגרעין לחוות השומר כדי לעבד את אדמות..

אבוס
כלי שנותנים בו אוכל לבהמות

ציטוטים

”החלוצים (בניהם היה גם אבי) סיקלו את האבנים, ניקו את השטח, והכינו אותו להקמת היישוב“

הקשר הרב דורי