מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא לינדה עולה מניו יורק לישראל

סבתא לינדה פרלמוטר
הנכדה מיקה פרלמוטר
זיכרונות ילדות של סבתא לינדה שעלתה מארצות הברית

סבתא לינדה מספרת על משפחתה ובית הוריה:

נולדתי בחורף 1943 באמצע חורף קשה. שמות הורי היו הלן וסאם, השם האמצעי של מיקה נכדתי, נקרא על שמה של אמי.

כשהייתי בת חצי שנה גייסו את אבא שלי לצבא האמריקאי במלחמת עולם השנייה ונלחם נגד הגרמנים. הוא שירת באירופה. אנגליה, צרפת ובלגיה. אבא שלי לא היה בבית, לא ביקר ולא התקשר במשך שלוש שנים. בשנים שאבי לא היה בבית אימא שלי ואני עברנו לגור עם סבא וסבתא שלי מצד אבי.

 בילדותי

תמונה 1

אבי השתחרר מהצבא בינואר 1946. הוא שלח מכתב לסבתי מבלגיה ביוני 1945, הוא הצטער שפספס את יום הולדתה הראשון והשני, וקיווה שיצליח להגיע לשנה השלישית, כמה חודשים אחרי שאבי חזר אלינו עברנו לדירה בעיר אחרת לניו רושל.

הורים של סבתא לינדה – סבא רבא וסבתא רבתא של מיקה

תמונה 2

 בילדותי עם אמי

תמונה 3

באותה הדירה גרתי עד שמלאו לי שתיים עשר. כל ימי שבת וראשון היינו מבקרים שלושתינו אצל הסבים הסבות, דודים דודות ובני דודים. הכי אהבתי להיות עם קרול וסנדרה, שתי בנות הדודות שלי. כשהייתי בת שתיים עשרה הייתה חתונה לבת דודתי, סנדרה.

תמונה 4

בגיל שמונה עשרה התחלתי ללמוד באוניברסיטה במקום רחוק מהבית ושם גרתי ארבע שנים עד שהתחתנתי.

סיפורו של מקום – ניו רושל

ניו רושל היא עיר עיר יפה וירוקה במדינת ניו יורק, צפונה מן העיר ניו יורק. נוסדה בשנת 1688 על ידי פליטים הוגנוטים (פרוטסטנטים  צרפתים). כיום יש כ-80,000 תושבים.

אני גדלתי מול פארק עם שני אגמים, וביליתי שם את רוב שעות היום. בקיץ הלכתי לדוג באגם. כשירד שלג, לקחתי את מזחלת העץ שלי ורצתי לגבעה. בחורף, שני האגמים קפאו והייתי עושה החלקה על הקרח במשך המון שעות וחזרתי הבייתה קפואה לגמרי.

הנכדה מיקה מספרת את סיפורה של המצלמה העוברת מדור לדור במשפחה

מצלמה זו משנת 1932 של חברת קודאק. מצלמה זו הייתה במקור של סבא רבא שלי, אבא של סבתא שלי.

 המצלמה של סבא רבא

תמונה 5

הוא היה חובב צילום כל חייו. בשנות העשרים שלו הוא קנה את המצלמה וצילם המון. כשסבתא שלי הייתה בת 10, הוא נתן לה את המצלמה כאשר היא נסעה למחנה קיץ בארצות הברית ורשם לה את הוראות השימוש על גב המצלמה.

תמונת משפחה משנת 1933

תמונה 6

תמונה זו צולמה בשנת 1933, בארוחת ליל הסדר. סבא רבא שלי צילם אותה עם אותה המצלמה, לכן הוא לא נמצא בתמונה, הוא היה הצלם.

גלגולה של המצלמה לצלמים במשפחתנו

סבא רבא שלי הוריש את כישרון הצילום שלו, גם לסבא שלי, הוא נתן לו את המצלמה, וסבא למד והשתמש בה. סבא שלי למד הרבה מאוד על צילום מקצועי והפך לצלם חובב ברמה ממש גבוהה. במשך השנים סבא שלי העביר את הידע והאהבה שלו לצילום לאחי, נכדו.

סבתא לינדה מספרת על אירועים הקשורים להחלטה לעלות לארץ ישראל:

המפגש עם גברת גולדה מאיר

מלחמת ששת הימים התרחשה ביוני 1967. כשהמלחמה פרצה בעלי ואני גרנו בבוסטון, היינו מאוד מעודכנים לגבי מה שהתרחש במלחמה. באותו השבוע החלטנו שאנחנו חייבים לעבור לישראל ולגדל את משפחתינו בארץ – מלחמת ששת הימים גרמה לנו להרגיש צורך לחיות עם ישראלים.

בזמן המלחמה, עבדתי בסוכנות היהודית בבוסטון. מטרה הארגון הייתה לאסוף כסף ולתרום אותם לצרכי מדינת ישראל. לשם כך, תכננו אירוע גדול עם אורחת מכובדת, גולדה מאיר, שאז הייתה בראש מפלגת העבודה. גברת גולדה מאיר היגיע מישראל וביקשו ממני לחכות לאורחת בחדרה שבמלון, למקרה שתצטרך משהו. עם בואה לחדרה במלון, גברת מאיר ביקשה שאזמין עבורה ועבור אחותה, שבאה איתה, כוס תה מהמלון. התה לאורחות היגיע לחדר ואני מזגתי לשתיהן את התה – כך זכיתי לפגוש פנים אל פנים את הגברת גולדה מאיר ז"ל,  שלימים הייתה שרת החוץ של מדינת ישראל בין השנים: 1956-1966 וראשת הממשלה בין השנים: 1969-1974.

סבתא לינדה מספרת על שירים שהם געגועים לבית…

בבית של הורי תמיד הייתה מוזיקה, בפטיפון או ברדיו. היו לי תקליטים משלי, כשהייתי ילדה קטנה ונהניתי לשמוע אותם מאוד. כשהתבגרתי יותר התחלתי לאהוב במיוחד שירי עם אמריקאים, במיוחד שירים של פיט סיגר, ג'ון באייז ולהקת האורגים. כמובן גם אהבתי שירים של קארול קינג, לינדה רונסטאט וג'אניס ג'ופלין.

השיר הנבחר שלי: This Land is your Land, שנכתב ע"י: Woody Guthrie

the singers are: Pete Seeger and Bruce Springsteen

סבתא לינדה מספרת על זיכרונות ילדות וחברי ילדות

ברברה ואני: חברה שלי ברברה ואני, היינו שכנות. הכרנו כשהיינו, בערך בנות חמש, באותה התקופה כולם הכירו אחד את השנייה. כל הבנות בשכונה היו משחקות ביחד בדרך כלל קפיצה על החבל וקלאס. לדוגמה: A my name is Alice, B my name is Barbara.

היינו באותו הבית-ספר כמעט כל השנים, אבל אף פעם לא היינו באותה הכיתה. היא הייתה מוזיקאית מעולה ושתינו השתתפנו באותו מחנה קיץ של מוזיקאים. כשהתחלתי ללמוד בבית הספר התיכון, היה רק תיכון אחד בעיר שלי, חידשתי את הקשר עם ברברה. הקשר נחלש כשעליתי ארצה וחודש בזכות הפייסבוק.

דארלין ואני: כמו שהזכרתי, הורי ואני עברנו לגור בדירה חדשה ונאלצתי לעבור לחטיבת ביניים, שם לא הכרתי אף אחד. אחרי לא מעט זמן הכרתי את דארלין, לי ולה היה הרבה במשותף. היא הייתה רקדנית, ובאיזשהו שלב היא פתחה סטודיו לרקדנים מתחילים.

חגים בילדות:

הנכדה מיקה מספרת על סבתא לינדה

סבתי נולדה וגדלה בניו יורק שבארצות הברית, בתוך משפחה יהודית. היא וסבא שלי עלו ארצה עם הבן הגדול, ליאור, בשנת 1972. למרות שסבתי בת יחידה משפחתה מאוד גדולה,עם הרבה דודים דודות ובני דודים.

בארצות הברית יש חגים לאומיים. למשל: הרביעי ביולי – חג העצמאות של ארצות הברית (1776), יום הזיכרון שחוגגים בסוף חודש מאי לזכר החיילים שנפלו במהלך המלחמות. חג ההודיה, זה החג האהוב על סבתא שלי. חג העצמאות – את חג העצמאות חגגו לרוב בפיקניקים ובתהלוכות. נהוג לאכול  באירוע זה, נקניקיות בלחמניות והמבורגרים, ובערב היו הופעות של זיקוקים. סבתא סיפרה לי שהיא התחתנתה עם  סבא ביום חגיגי זה. חג ההודיה, מסמל את הסעודה הראשונה שהייתה עם האינדיאנים והאנשים החדשים שהגיעו מאנגליה. אוכלים ביום זה תרנגול הודו ממולא ועוד הרבה מאכלים כמו רוטב חמוציות, בטטה עם מרשמלו, וגם כמה סוגים של פאי, פאי דלעת ופאי תפוחי עץ.

את ליל הסדר חוגגים בחוץ לארץ, פעמיים יום אחרי יום. סבתא סיפרה לי שביום הראשון של ליל הסדר, התארחנו בבית של סבא וסבתא שלי מצד אבא שלי. בבית שלהם כל נכד ונכדה היה מקריא את "מה נשתנה", אז סבתא לא ידעה עברית בכלל, אז היא קראה את השיר באותיות הלטיניות. בערב השני הם התכנסו אצל הדודה שלי ושם רק אני קראתי את השיר. זאת ההגדה ששימשה בפסח.

 חוגגים את ליל הסדר

תמונה 7

 

הזוית האישית

סבתא לינדה ונכדתה מיקה השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר אוסישקין רמת השרון.

מילון

ניו רושל
ניו רושל (באנגלית: New Rochelle) היא עיר בדרום מזרח מדינת ניו יורק שבארצות הברית. בשנת 1688, העיירה יושבה על ידי פליטים הוגנוטים (פרוטסטנטים צרפתים) שנסו על נפשם מרדיפות בצרפת בתקופתו של לואי הארבעה עשר. רבים מהמתיישבים היו אמנים ובעלי מלאכה מהעיר לה רושל שבצרפת, מכאן בא שמה של העיר. (ויקיפדיה)

גולדה מאיר
גולדה מאיר הייתה ראש ממשלת ישראל הרביעית, בין מרץ 1969 ליוני 1974. לפני כן כיהנה כשרת העבודה, וכשרת החוץ. כראש הממשלה, הנהיגה את ישראל בתקופת מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים. גולדה מאיר היא האישה היחידה שכיהנה כראש ממשלה בישראל. האישה השלישית בעולם כולו שנבחרה לראשות ממשלה

ציטוטים

”מלחמת ששת הימים גרמה לנו להרגיש צורך לחיות עם ישראלים ולעלות ארצה.“

הקשר הרב דורי