מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנדולינה פרפר ואמונה

אני עם נכדי מנחם
המשפחה שלי, ההורים שלי אחיי ואני
כוחה של אמונה ו מוזיקה

אבי מנחם מייזליק שנולד בשנת 1920 בצכוסלובקיה כתב את זיכרונותיו בספר ששמו "יומני מתקופת השואה", את האיורים אני ביתו איירתי בפחם.

תמונה 1

וכך הוא מספר:

בשנת 1941 בעיר סבליבה שבצכוסלובקיה החל גירוש, הגרמנים נכנסו לבתים והורו לנו להתכונן להכין מצרכים חשובים ביותר לשלושה ימים ותוך 3 שעות להיות במקום המפגש.

אני הכנסתי לחבילה שלי את המנדולינה שלי שהייתה הפריט היקר ביותר ליבי.

תמונה 2

בשעה היעודה הגענו לתחנת הרכבת בעיירה, לקחתי את המנדולינה והתחלתי לנגן בה, כל הסובבים הסתכלו עלי בתמיהה, עדיין אתה חושב על מוסיקה? עניתי להם המוסיקה תחזיר את כולנו הביתה! – כך האמנתי.

במשך 4 שנים נדדתי ממקום למקום, ממחנה למחנה, המוזיקה תמיד הייתה בליבי, והיא שהחזיקה את רוחי, לעיתים נאלצתי להחביא את המנדולינה ביער, פן יקחו אותה ממני. המחשבה על המנדולינה שמחכה לי החזיקה אותי שפוי.

הייתי מסתובב בכפרים ומנגן שם במנדולינה, כדי להביא  מעט מצרכי מזון, בחיפושי אחר פרנסה עברתי דרך שדות ויערות קטנים וניגנתי בכפרים שירים אוקראינים ורוסיים, בחור צעיר שאין לו הבנה במוסיקה שואל אותי: "כמה אתה רוצה על הבללייקה שלך?" ביקשתי עשרה קילו חיטה עבורה, הוא הסכים לתת לי ארבעה, נפרדתי ממנו ואמרתי לו שאביא לו אותה מחר.

למנדולינה היה תפקיד חשוב בחיי גם אחרי המלחמה היא ליוותה אותי בכל יום ויום הניגון בה היה לי למרפא ולמזור. המנדולינה של אבי נמצאת אצלי וכשאני נוגעת בה, פורטת עליה אני מרגישה ושומעת את אבי היקר. המנדולינה עשוייה בעבודת יד בטכניקה מיוחדת, עם עיטורים מיוחדים מאוד.

  

תמונה 3

 

אבי שמר גם את הכובע שלו מימי המחנה

תמונה 4

הזוית האישית

בהערכה רבה לתכנית הקשר הרב דורי, שרה מסינגר

 

מילון

מנדולינה
המנדולינה היא כלי פריטה ממשפחת הלאוטה קצרת הצוואר, קרובה של העוד. היא בעלת ארבעה זוגות מיתרים וסריגים. צורתה של המנדולינה דומה לצורת שקד, ומכאן נובע שמה (באיטלקית "mandorla" - שקד). המנדולינות בנויות מעץ ומנגנים עליהן בעזרת מפרט. כיונון ארבעת הזוגות בקוינטות כארבעת מיתרי הכינור כלומר, מי, לה, רה, סול, (מגבוה לנמוך), כאשר כל זוג מיתרים מכוונן באוניסון (אותו צליל).

ציטוטים

”"חיים בזכות האמונה" אני מודה לה' בכל יום ויום על חסדו הגדול אשר גמלני" “

הקשר הרב דורי