מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממשחק בעג'ויים לעשייה חברתית

אני וסבא היום
סבא ביום חתונתו
ימי ילדותי

נולדתי בירושלים בתקופה בה המנדט הבריטי שלט בארץ ישראל. הוריי עלו לארץ בעלייה בלתי חוקית מחלב שבסוריה. ילדותי הייתה קשה מבחינה כלכלית (כמו רוב הילדים בני גילי) בילדותי נשלחתי ללמוד "כותאב" (חדר) מגיל שלוש הלימודים היו ברובם ללמוד אל"ף-בי"ת ולימודי תורה. כשהייתי בגיל שש נשלחתי לבית ספר שהיה גם ישיבה ושם סיימתי את לימודיי עד כיתה ח'. משחקים לא היו לנו ואנחנו אלתרנו כמו כדור הקפה (בייסבול) כאשר מחוסר בכדור עשינו כדורים מגרביים ממולאות בסמרטוטים משחק נוסף היה עג’וים (גוגואים) או אלמבוליק היינו לוקחים חתיכת קרש באורך עשרה סנטימטרים בערך מחדדים את הקצוות ומקפיצים בעזרת קרש וחובטים באלמבוליק מי שהגיע הכי רחוק ניצח. רוב זמננו לאחר הלימודים בילינו ברחוב.

כאשר סיימתי את לימודי בית הספר היסודי יצאתי לעבוד על מנת לעזור בפרנסת הבית והלכתי ללמוד בבית ספר תיכון בערב לצבא התגייסתי ושירתי שלוש שנים משנת 1957 השתחררתי בשנת 1961. לאחר שהשתחררתי מהצבא עסקתי בפעילות ציבורית, ארגנו שיעורי עברית לעולים חדשים והתנדבתי להיות מזכיר מועצת פועלים בירוחם. לאחר שהכרתי את אשתי בשנת 1965 החלטנו להתחתן בשנת 1966.

ביום חתונתי

תמונה 1

חזרתי לירושלים והמשכתי בפעילות ציבורית ביחד עם מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס ז"ל במסגרת פעילותינו למען העולים החדשים שהגיעו מחבר העמים (ברית המועצות לשעבר). פעילות זו הייתה בעיקרה בשכונת נווה יעקוב שלשם עברתי עם אשתי ושני ילדי היחידים באותו זמן בשנת 1973. על מנת לסייע בקליטת העלייה מגרוזיה נפגשתי עם ראשי ממשלות (רבין, פרס, שרים וחברי כנסת אחרים). לשמחתי פגישות אלה הניבו פירות ואמנם עד לשנת 1980 שבה עזבתי את נווה יעקב, שכונת נווה יעקב הפכה באותה תקופה לשכונה נעימה. לשמחתי הרבה פעילותי הציבורית נמשכה כ-20 שנה מלאות סיפוק ועשייה.

הזוית האישית

שגב: סבא ואני מאוד נהנינו ללמוד דברים אחד על השני ולעבוד ביחד סבא סיפר על תקופת ילדותו ועל המשחקים ששיחק ועל עשייתו הגדולה ואני לימדתי אותו שימוש במחשבים ועזרתי לו.

מילון

עג'ויים
בירושלים קראנו לגרעיני המשמש "עג'ויים" (כנראה בהשפעת השכנים הערבים) בתל אביב הם נקראו "גוגואים". (סיפור טוב זה כל הסיפור)

ציטוטים

”לשמחתי הרבה פעילותי הציבורית נמשכה כ20 שנה מלאות סיפוק ועשייה.“

הקשר הרב דורי