מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרקש ועד לסגן אלוף בצה"ל

סבא חיים ורועי
פורים 1956 סבא בן 6
עלייה ממרוקו לישראל ובעיות הקיפוח שחווה סבא

סיפורו של חיים אזולאי – כל הדרך מרקש ועד לסגן אלוף בצה"ל

משמעות שם המשפחה בראשי תיבות, הינו: א-אישה, ז-זונה, ו-וחללה ל-לא, י-ייקחו. ציטוט: "אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ כִּי קָדֹשׁ הוּא לֵאלֹהָיו". (ויקרא כא' ז')

נולדתי במרוקו בעיר מרקש בתאריך 19511227, אני מציין את יום הולדתי בחיק משפחתי בארוחה חגיגית. אנחנו מונים חמישה ילדים כאשר אחותי הבכורה ואני אחריה. קיבלתי יחס שונה מהוריי כי לאמי נפטרו שלושה בנים ואבי נדר נדר שאם ייוולד בן (היה נהוג בזמנו למכור את הילד לאחד מהרבנים ואני נמכרתי לרבי מאיר בעל הנס) מאותו יום קיבלתי יחס מועדף.

עלינו ארצה בשנת 1955 גרנו בחיפה בשכונת ואדי סליב בעיר התחתית.

גרנו בבית של שלושה חדרים. הזכרונות שזכורים לי מהשכונה זה המפגשים בימי שישי עם המשפחה והחברים בבית הכנסת כאשר אנו הילדים נהגנו לשחק בחוץ. אחד הדברים הזכורים לי מאוד היה המפגש של כל ילדי השכונה עם ההורים אחרי ארוחת הערב היו יוצאים כולם להסתובב בחוץ ולספר חוויות ואנו הילדים מאוד אהבנו לשמוע את הסיפורים של כל אנשי השכונה. אהבתי מאוד את המפגש עם כל המשפחה המורחבת בחגים ואת המאכלים המיוחדים:קוסקוס, עגבניות מבושלות וקציצות. המשחקים שנהגנו לשחק היו תופסת, גולות, ריצה עם גלגל, חמש אבנים ורוגטקה.

למדתי בבית ספר בית יצחק בחיפה.

האירוע שזכור לי  מהשכונה הינו ההפגנות שהתרחשו בשנת 1959 כאשר כל אנשי השכונה התקוממו נגד הקיפוח וההפליה על רקע עדתי של המזרחים. באירועים אלו יצאו כל אנשי השכונה להתעמת עם אנשי הממסד וכוחות המשטרה על היחס והקיפוח שחוו אנשי השכונה, לדוגמא בכל השכונה היה קיים מועדון אחד בלבד שאותו הרסו במהלך ההפגנות. במהלך ההתעמתות עם כוחות המשטרה בוצע ירי לעבר המפגינים שבו נפגע אחד ממארגני ההפגנה, שמו היה עקיבא שנשאר משותק לכל ימיי חייו.

בימים אלו משודרת סדרה "סאלח פה זה ארץ ישראל", המתארת את האפליה והקיפוח של עדות המזרח בהוראת הממסד. עקב המצב הכלכלי וסיום לימודי החובה עברתי ללמוד בבית ספר מקצועי ועבדתי כחניך בחברת החשמל על מנת לעזור בפרנסת המשפחה. ובשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים ועקב מחסור בכוח אדם בחברת החשמל, ניתן לי אישור מיוחד משר העבודה לעבוד שעות נוספות ושבתות.

האירועים המכוננים בחיי הם: גיוסי לצה"ל, הנישואין ולידת ילדיי

בשנת 1969 התגייסתי ושירתתי בחייל התותחנים ובשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים שבה נלחמנו ברמת הגולן. מלחמה זו הייתה קשה מאוד שבה נהרגו חבריי מהגדוד. בשנה זו החלטתי לחתום קבע בצה"ל.

בשנת 1973 התחתנתי עם אשתי אריאלה באולמי רון בחיפה. ובשנת 1975 נולדה בתי אימבר.

בשנת 1982 יצאתי לקורס קצינים ושירתתי במספר תפקידים: מ"פ, קצין לוגיסטיקה של אגד תותחנים. בשנת 2000 יצאתי לפרישה בדרגת סגן אלוף.

חגיגת הבר מצווה

תמונה 1

משפחתי מונה כיום ארבעה ילדים וחמישה נכדים.

פרשתי בדרגת סגן אלוף

תמונה 2

הזוית האישית

רועי: למדתי יותר על כל משפחתו של סבא, מרגע עלייתם לארץ ועד היום, על כל הקשיים ועל הקיפוח שחוו משפחתו של סבא, למדתי כמה סבא אוהב את הארץ.

התרשמתי מאוד מסיפורו על שירותו הצבאי מגיוסו ועד שחרורו בדרגת סגן אלוף.

מילון

מטבוחה
סלט עגבניות מבושל

ציטוטים

”במרוקו נהוג למכור ילדים לרבנים כדי לקבל ברכה לאריכות ימים.“

הקשר הרב דורי