מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לישראל – סבתא פני

סבתא פני ונכדה יהונתן בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא פני ויהונתן בבית הספר
סיפורה של סבתא פני על העלייה ממרוקו וההתאקלמות במדינת ישראל

הסיפור שלי

קוראים לי פני, נולדתי בשנת 1964, בעיר קזבלנקה שבמרוקו לזוג הורים צעירים: זהבה אזריאל ושלמה סולומון אזריאל ז"ל. יש לי 7 אחים ואחיות ואני הילדה הבכורה מביניהם. במרוקו נולדנו אני ו-3 מאחיי ואחיותיי. הוריי גידלו אותנו באהבה גדולה ודגש על ערכים המבוססים על כבוד לזולת, אהבת האחר והמסורת היהודית. היחסים במשפחה שלנו הדוקים מאוד אנחנו נפגשים לעיתים קרובות לארוחות משפחתיות בסופי שבוע, בחגים ובאירועים משפחתיים. יחסי הקרבה והשותפות החלו עוד במרוקו כשגרנו בבית אחד כל המשפחה המורחבת וכבר שם שמרנו על יחסי הקרבה מצוינים היינו מבלים ימים יחד מקיימים ארוחות משפחתיות חוגגים את החגים יחד ועוד.

במרוקו להוריי ולמשפחתי היו חיים טובים גם מבחינה כלכלית, אבל החלום הגדול היה לעלות לארץ ישראל. כילדה צעירה אני זוכרת את בית הוריי כבית פתוח ומלא תמיד במכרים ובמשפחה קרובה, אני זוכרת ריחות של תבשילים ואוכל טעים, ארוחות גדולות ומפגשים משפחתיים והרבה שמחה. גדלתי בין בני דודים שהיו בערך בגילי, שיחקנו במשחקים חברתיים כמו: מחבואים, 7 על הקיר, מחניים ועוד…

עליתי לארץ בגיל שש עם הוריי וארבעה מאחיי ואחיותיי. אני זוכרת את היום בו הורי סיפרו לנו על העלייה לארץ, כילדה אני יכולה לזכור את החששות שהיו לי: איך נראית ארץ ישראל? איפה נגור? יהיו לי חברים? באיזה בית ספר אלמד? יקבלו אותנו באהבה כאזרחים חדשים? במה הורי יעבדו? ומה עם האחים שלי, הם יאהבו את הארץ החדשה?

את השאלות האלה שאלתי את הורי והם דאגו להרגיע אותי ואמרו שארץ ישראל זה המקום הטבעי שלנו ונתקבל שם באהבה גדולה, אולי בהתחלה יהיה קצת קשה כי נצטרך להכיר את הסביבה והאנשים אבל בטוח שאחרי יהיה לנו רק טוב. כך התחלנו לארוז את חפצנו, לא יכולנו להביא איתנו את הכל, הגבילו אותנו בכמות ובמשקל שניתן להעביר לארץ, אז לקחנו את החפצים שחשובים לנו מאוד, כמו כלי בית, משחקים ועוד.

כשהגענו לארץ ישראל קיבלנו דירה ברחוב ז'בוטינסקי 14 בשכונת צור שלום בקריית ביאליק, שלימים גרנו בה למעלה מ- 40 שנה. באותו הבניין גרו איתנו בני משפחה. אני זוכרת הסתגלות קשה, חלק קיבלו אותנו באהבה וחלק הסתכלו עלינו כזרים ולא רצו להתחבר עמנו. אחרי שהתחלנו להתרגל, אני ואחיי מצאנו חברים בשכונה ובבית הספר והוריי מצאו עבודה, ואז התחלנו להרגיש שהשינוי היה רק לטובה.

כעולה לארץ ישראל אני מרגישה שייכות מלאה, שזו המדינה שלי וקשה לי לחשוב אחרת שהיינו ממשיכים לחיות במרוקו.

העשרה – רקע על מרוקו

מרוקו היא מדינה בקצה של יבשת אפריקה. בירת מרוקו היא "רבאט" והעיר החשובה ביותר היא "קזבלנקה" בה מתנהל רוב המסחר של המדינה. מרוקו היא המדינה הערבית הרביעית בגודלה, מרבית תושביה הם מוסלמים סונים. השלטון המרוקאי מקיים יחסי ידידות טובים עם ישראל מלפני קום המדינה ועד היום.

הזוית האישית

הנכד יהונתן: נהניתי מאוד לקחת חלק בפרויקט הקשר הרב דורי, היה לי חשוב שסיפור משפחתי יהיה מתועד.

סבתא פני: תודה רבה שנתתם לי לקחת חלק בפרויקט.

מילון

מולסמים סונים
מוסלמי בפלג הגדול של האסלאם המאמין בסונה כשוות ערך לקוראן

ציטוטים

”"כעולה לארץ ישראל אני מרגישה שייכות מלאה ושזו המדינה שלי "“

הקשר הרב דורי