מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לירושלים – משה זיו

סבא משהואור
סבא משה בצעירותו
כיצד עלו יהודי מרוקו לארץ ישראל

סיפור ילדות של סבא שלי, משה. סבא בחר לספר את העלייה לארץ ישראל.

העלייה הייתה בשנת 1949. סבא הוא הבכור במשפחה של תשעה אחים ואחיות. לאחר הקמת המדינה ההורים של סבא קיבלו החלטה לעלות לארץ ישראל ממרוקו. השלטונות אז לא אפשרו לעלות לארץ ולכן אסרו על היהודים להתכונן לעלייה שכל כך ציפו לה.

סבא מספר: " בגלל האיסור של שלטונות מרוקו על העלייה לישראל, נאלצו היהודים להיעזר בסוכנות (ישראלים שהגיעו לארץ על מנת לעזור להגיע לארץ). נאלצנו לשמור את דבר העלייה לארץ ישראל בסודיות. השארנו את המשפחה הקרובה ואת הרכוש ובאמצע הלילה, עזבנו את הכל והלכנו לנמל של מרוקו. שם עלינו על אונייה שהמתינה ליהודים לשוט בדרך אל צרפת. זהו מסלול שארך כשישה חודשים. הוא כלל תלאות, קשיים וסכנות.

סבא משה בצעירותו

תמונה 1

מצרפת שטנו לעבר היעד. בדרך באונייה מצרפת לארץ ישראל נעצרנו על ידי הבריטים והועברנו לקפריסין. לאחר תקופה שבה חיכינו בקוצר רוח, הורשנו להגיע לחיפה.

סוף סוף הורשנו להיכנס לארץ ישראל. מנמל חיפה הועברנו למעברה בירושלים. מאז אנחנו ירושלמים גאים."

הזוית האישית

אור: נהניתי מאוד לשמוע מסבא את קורות המשפחה שלנו.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי, שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל.

ציטוטים

”סוף סוף הורשנו להיכנס לארץ ישראל. מנמל חיפה הועברנו למעברה בירושלים. מאז אנחנו ירושלמים גאים“

הקשר הרב דורי