מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לארץ ישראל

פעילות במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי
תיעוד סיפור בכלים דיגיטליים
סיפור על עלייה התיישבות ומלחמה על הארץ

שמי פרוספר וקנין, נולדתי ב1948 בקזבלנקה שבמרוקו.

סבא של סבתא היה רופא שיניים במרוקו וגם בארץ. במרוקו הוא עבד יחד עם הסוכנות היהודית, והיה שולח את הנוער ארצה. יום אחד הוא לקח ילד ממשפחה, כדי לשלוח אותו ארץ ישראל, אימו של הילד התחילה לבכות בכניסה לבית שלו, וזה נודע לשלטונות המקומיים. השלטונות איימו שירצחו את סבא, אז הסוכנות הבריחה את סבא לארץ ישראל, וכשהוא היגיע לארץ ישראל, הוא היגיע לעיר מעלות ושם הוא הקים את "חברת קדישא".

סבא שלי עלה לארץ בגיל  שתים עשרה וחצי, והתקבל ללימודים בבית הספר. שהגיע ארצה גר בקרית ביאליק למד בבית ספר "בונים" והיה לי קושי מבחינת השפה החדשה. מכיוון שהיה קשה להורים שלו כלכלית, היה סבא עוזר בפרנסת  המשפחה, אחרי הלימודים. סבא מספר: "אבא של סבא פתח בית מלאכה לייצור נעליים, ואני הייתי המוכר של הנעליים, שאבא שלי היה מיצר, ב1967 התגייסתי לצה"ל חודש לפני מלחמת ששת הימים, בצה"ל הייתי בחיל השריון, ואחריי חודש פרצה מלחמת ששת הימים.

במלחמת יום הכיפורים הייתי במילואים וגויסתי ביום הכיפורים, מתוך בית הכנסת. הייתי באמצע תפילה, ובאו מצה"ל באמצע התפילה, וגייסו אותי לקרב. שרות המילואים במלחמה ואחריה, נמשך כשישה חודשים. במלחמה עצמה הייתי בסיני והגעתי לתעלת סואץ, ושם לחמתי במצרים.

בארץ התנהגנו  כישראלים.  כל יהודי מרוקו שינו את המנהגים ממנהגים של מרוקו למה שהיה נהוג בישראל, כולל שפה, לבוש ותרבות.

סבתא שלי חיה בחיפה ואחריי גיל שבע עשרה, כשעבדה בחנות  נעליים, ממנה סבא שלי היה מביא סחורה לחנות, סבא וסבתא שלי הכירו והתחתנו.

היום יש לנו משפחה גדולה בארץ.

הזווית האישית

הסבא פרוספר וקנין ונכדו נועם וקנין, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בחט"ב נופר בנהריה, בשנת תשפ"א.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי, שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשסבא הגיע ארצה, הוא גר בקרית ביאליק, למד בבית ספר "בונים" והיה לי קושי מבחינת השפה החדשה. מכיוון שהיה קשה להורים שלו כלכלית, היה סבא עוזר בפרנסת  המשפחה, אחרי הלימודים.“

הקשר הרב דורי