מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לארץ ישראל ועד למושב הזורעים

דוד והלל
דוד ואשתו
רק לאחר 11 שנה זכה דוד להיפגש עם הוריו...

דוד נולד במרוקו בעיר סלה בשנת 1937.
דוד הוא האח הרביעי מבין חמישה אחים. אבא של דוד היה משחיז מתכות ואמו הייתה עקרת בית. משפחתו של דוד הייתה שייכת למעמד הביניים. דוד למד כל יום אחרי הצהריים בתלמוד תורה. בית הספר שבו למד דוד נקרא "אליאנס" והם למדו בו עד השעה ארבע אחר הצהריים.
העלייה לארץ ישראל
דוד עלה לארץ בשנת 1952 יחד עם עליית הנוער, כאשר היה בן 12. הוא הגיע למושב "שדה יעקב" למוסד של עליית הנוער. ההתאקלמות בארץ ישראל לאחר העלייה לא הייתה קלה לדוד, בגלל קשיי השפה. במושב שדה יעקב הם עבדו חצי יום בחקלאות וחצי יום למדו. דוד שהה במוסד במשך שלוש שנים וחצי, ומשם עבר לקבוצת יבנה.
 
אחותו הקטנה של דוד הגיעה לארץ בשנת 1957, חמש שנים לאחר מכן.
אחותו הגדולה כבר הייתה בארץ משנת 1949, ואחיו הגדול היה שם משנת 1950.
השרות הצבאי 
דוד שהה בקבוצת יבנה עד שהתגייס לצבא. בצבא דוד שירת בנח"ל בגרעין "מגן" בטירת צבי ובהמשך בשל"ת בקבוצת יבנה. פעם בשבועיים הגיעה אספקה קטנה לגרעין "מגן" על ידי קבוצת יבנה של עוגות, משחת שיניים ועוד. כל חודש העלו להר הצופים שיירה של חיילים כדי לשמור על המקום. פעם אחת השיירה התעכבה על ההר עד חג הפסח, והיו צריכים להעלות להר רב כדי שיערוך את ליל הסדר.
הוריו של דוד עלו לארץ יחד עם אחיו הגדול של דוד בשנת 1963, שבוע לפני החתונה של דוד. הוריו היו בבת ים, ואיך שלדוד נודע שהם שם הוא נסע אליהם. ושם, בפעם הראשונה מזה אחת עשרה שנים הוא זכה להתפלל עם אביו. הפגישה עם הוריו הייתה מרגשת במיוחד.  
 
בחיי הנישואים
דוד הכיר את אשתו בקבוצת יבנה, ולאחר שהתחתנו הם עברו לגור במושב "הזורעים".
לאחר כשנה, אביו של דוד היה חולה, והתאשפז בבית החולים "תל השומר", אך דוד לא ידע מהעניין.
האחות טלפנה למושב, והודיעה למנהל החשבונות (היו שני טלפונים בכל המושב) והוא מסר זאת לדוד.
 
בזמן מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים דוד היה מילואימניק בחטיבה 3. הם הגנו על אזור רמת  הגולן. בגיל 55 דוד עזב את המילואים ובכל זאת הוא המשיך להתנדב בצבא. בכל יום שישי רצו דוד וחבריו 20 קילומטרים ולאחר מכן נסעו הביתה לשבת. אליפות הנח"ל התקיימה פעם בשנה ובה דוד רץ 10 קילומטרים. אחרי שדוד גמר להתנדב הוא הלך ללמוד "כלים חקלאיים".
כשדוד ואשתו עברו לגור במושב הזורעים הם קנו כמה פרות ועגלים, וכל שבת היה קם בשעה ארבע בבוקר כדי לחלוב את הפרות, ולאחר שסיים לחלוב אותן הגיע בחור ערבי שלקח את החלב למחלבה. אז היו במושב הזורעים כ-70 משפחות בלבד. כשדוד הגיע להזורעים הוא היה מדריך של בני עקיבא במושב. במושב לא ידעו מה זה בני עקיבא ודוד הוא זה שהביא את תנועת הנוער למושב. במושב דוד היה חבר מזכירות, ואם היו בעיות במושב הם ארגנו ישיבה של כל חברי המזכירות כדי לדון בהן.
 
לדוד ולאשתו היו שדות של עגבניות, מלונים, אבטיחים, פלפלים וכו'. הגידולים החקלאיים שלהם הצליחו מאוד. דוד עבד כל יום בשתי עבודות: בבוקר הוא עבד מחוץ למושב בתור טרקטוריסט, ואחרי שסיים את עבודתו הוא חזר למושב ועבד במשק עד הערב.
 
סיכום: דוד מספר שהתקופה הקשה בחייו הייתה כאשר הוא עלה לארץ. הוא רצה שהוריו יחוו את החוויה של העלייה לארץ יחד אתו. לבסוף הם עלו לארץ. למרות כל הקשיים, דוד לא נתן לצער ולגעגועים להשתלט עליו, והמשיך הלאה. לדעתי דוד הוא בן אדם מאוד אמיץ, ויש הרבה מאוד מה ללמוד ממנו. אני מודה על הזכות שניתנה לי להכיר אותו, לשמוע את סיפורו וללמוד ממנו הרבה.
 
העשרה
מושב שדה יעקב: "שדה יעקב הוא מושב עובדים במערב עמק יזרעאל, כ-2 ק"מ דרומית מזרחית לקריית טבעון, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. המושב נוסד בשנת 1927 והוא היישוב הראשון של הפועל המזרחי". ויקיפדיה 
 
תשע"ו

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער היא מוסד של הסוכנות היהודית, שמעלה בני נוער יהודים לארץ ישראל. בארץ ישראל בני הנוער שהו במוסד חינוכי של עליית הנוער.

נח"ל
ראשי התיבות של הנח"ל הם נוער חלוצי לוחם. הנח"ל הוא חיל בצבא ההגנה לישראל.

מעקודה
- מעקודה היא פשטידה מרוקאית שעשויה מתפו"א, ביצים, ואפונה. המעקודה היא מאכל מסורתי במרוקו.

שדה יעקב
שדה יעקב הוא מושב עובדים במערב עמק יזרעאל, כ-2 ק"מ דרומית מזרחית לקריית טבעון, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. המושב נוסד בשנת 1927 והוא היישוב הראשון של הפועל המזרחי.

ציטוטים

”ושם בפעם הראשונה מזה אחת עשרה שנים הוא זכה להתפלל עם אביו.“

הקשר הרב דורי