מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממקנס שבמרוקו לחיים בישראל

אני שילת טולדאנו עם סבתי אנט טולדאנו
סבתא שלי עם משפחתה הקרובה
סיפור החיים של אנט טולדאנו

סבתא אנט נולדה בעיר מקנס שבמרוקו להוריה סוזן ומשה מלכה ז"ל. לסבתא שלי יש שמונה אחים. היא השנייה מבין האחים במשפחה. הייתה לסבתא אנט ילדות טובה. הם גרו בשכונה של יהודים, כולם הכירו את כולם וכל המשפחות היו מרובות ילדים. בילדות הם שיחקו בהמון משחקים כמו קלאס, קפיצות בחבל, מחבואים, גוגואים וכדומה. בחופשים הם היו נוהגים ללכת לבריכה ושם נפגשו עם כל השכונה.

כשהייתה קטנה היא למדה בתלמוד תורה ואחר כך, ביסודי, היא למדה בבית הספר המקומי "אליאנס". בתיכון היא למדה בבית ספר תיכוני באותה העיר. אחרי שסיימה ללמוד בתיכון היא התחילה לעבוד במשרד החקלאות כפקידה ואחר-כך במשרד תיווך יין. כשהייתה בת עשרים ושלוש היא הכירה את סבא שלי יצחק ז"ל, זה היה בראש השנה, הם התארסו ובתאריך 22.6.69 הם התחתנו, ולאחר מכן עלו לארץ. הם טסו מקזבלנקה למרסיי שבצרפת ולאחר מכן שטו באנייה לישראל. הם הגיעו לקריית שמואל עם כל המשפחה; סבא רבא מאיר וסבתא רבתא מסעודה ז"ל.

כשהחלו את חייהם בארץ הם התחילו ללמוד עברית באולפן בחיפה. עד מהרה, סבא יצחק מצא עבודה בבית דפוס בדיוק כמו עיסוקו במקנס, שם היה בבעלותו בית דפוס.  סבא יצחק עבד וסבתא אנט המשיכה ללמוד עברית באולפן. ההסתגלות שלהם בארץ הייתה טובה. הם היו מוקפים בכל המשפחה שהייתה בארץ. שנה לאחר מכן נולד לסבא וסבתא שלי בן, אבא שלי, מאיר, הקרוי על שם סבו. סבתא אנט התחילה לעבוד במפעל של מערכות ביטחון. לאחר מכן נולד לסבתא וסבא בן שני, ניר.

אחרי כמה שנים סבא רבא מאיר נפטר וסבא יצחק קיבל בירושה כוס שמאוד יקרה למשפחה. היו נוהגים לקדש בה באירועים מיוחדים כמו חתונה או חגים וכו'. בנוסף, הוא קיבל בירושה גם מגילת אסתר שמאוד יקרה למשפחה, ואנחנו נוהגים להשתמש בה בכל חג פורים.

סבתא שמחה מאוד שהם עלו לארץ ישראל ונהנית מאוד לחיות בארץ.

סבתא אנט בצד שמאל יחד עם אמה ושניים מאחיה: אחותה ויויאן עומדת מצד ימין ואחיה דדה יושב על אמו.

תמונה 1

 

הזוית האישית

אנט טולדאנו השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה שילת. התכנית נערכה בבית הספר יסודי שדה יעקב, התשע״ט.

מילון

פריזר
מקפיא

מֶקְנֶס
מֶקְנֶס היא עיר בצפון מרוקו ובירת מחוז מקנס תאפילאלת. העיר שוכנת בגובה של כ-560 מטר מעל פני הים, ובמרחק של כ-120 ק"מ מזרחית מהבירה רבאט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ההסתגלות שלהם בארץ הייתה טובה“

”סבתא שמחה מאוד שהם עלו לארץ ישראל “

הקשר הרב דורי