מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממקדוניה לבגדד לירושלים

בבית ספר רעות, עם הכיתה הותיקה
תמונה בבית ספר רעות
צאצאים ממגורשי ספרד דרך מקדוניה, בגדד, ירושלים

סבתא רות גוזלי מספרת לישי על שושלת משפחתה העתיקה:

סבא של הסבא שלי נולד במקדוניה הם היו שני אחים במשפחה יהודית ממגורשי ספרד. הם למדו קבלה.

מספרים, ששני האחים היו בחצר המלך במקדוניה. כשנגנבו למלך את האוצרות שלו והוא שאל אותם מי הם הגנבים?, הם ידעו מי הם הגנבים ולא סיפרו מהפחד שהגנבים יהרגו אותם. הם התחילו לברוח ברגל ועל גבי  החמורים לעבר תורכיה (הממלכה העותמאנית).

במנוסתם, הם התקדמו לצפון עירק, שם חיו כמה שנים. הם רצו לגור בעיר והמשיכו בנדודים והגיעו בסוף לבגדאד. אלהצא, סבא שלי היה סופר סת"ם וכתב על סבא שלו בכתב רש"י. הוא כתב שהם הגיעו לבבלה עיר הבירה של בגדאד ושם התחתנו עם נשים יהודיות – עירקיות. שם נולד בן בשם נחום.

לאח השני לא נולדו ילדים. ההורים של נחום נפטרו והוא נשאר יתום מאב ואם ומשפחה יהודית עירקית אימצה אותו. הוא גדל, למד והיה גדול בתורה, חכם מאוד מאוד. הוא גידל משפחה לתפארת ונולדו במשפחה שני בנים אחד היה שמו אליהו והשני יוסף. אליהו ששון הפך להיות המנהיג הרוחני של יהודי עירק, בתחילת המאה העשרים והיה מקובל מאוד בחצר המלך העירקי. היהודים חיו ברווחה ובחופש דתי מוחלט. הם עסקו במסחר ובכל מיני מקצועות: רופאים, עורכי דין, רואי חשבון, ממש היו האליטה של עירק. הם התערו בכל, הייתה להם תקופה מאוד פוריה.

אני, רות, הנכדה של יוסף האח של המנהיג הרוחני, הנזכר לעיל. גם סבי יוסף ז"ל היה סופר סת"ם, שהיה כותב על קלף. הוא היה גם אסטרונום שהבין בתורת הכוכבים. אבי לימד עברית בעירק. עלה לארץ בשנת 1924 עם משפחתו. אבי היה בן זקונים בשנת 1928 אמו נפטרה. ואז צורך להתחתן. אבי התחתן עם אמי שהכיר בעירק, אבל לא רצה להתחתן איתה כי הוא היה מקסטה גבוהה ולא התאים לו. פה בארץ נעלמו המעמדות ואז אבי התרצה והתחתן איתה מנישואים אלה נולדו 7 ילדים ואני השישית במשפחה כולם הצליחו במדינה וגאים בה.

הרבה שנים חשבתי שהוריי באו מעירק ואז הבנתי שהמוצא שלי ממקדוניה. כיום אני שרה במקהלה בשפת הלאדינו, וכל הזמן יש לי את התחושה שזה המקור שלי.

הזוית האישית

ישי: חשבתי שמרוב שהסיפור מרגש אותי, נורא התרגשתי גם לספר את זה לתלמיד מבית הספר, שמאז ומעולם היהודי היה ונשאר נודד.

מילון

יחוס משפחתי
שושלת משפחה

מקדוניה
רפובליקת מקדוניה (במקדונית: Република Македонија) היא מדינה השוכנת בדרום-מזרח אירופה, ללא מוצא לים, ואשר גובלת ביוון בדרום, באלבניה במערב, בסרביה ובקוסובו בצפון ובבולגריה במזרח.

ציטוטים

”"המקור שלנו הוא מקדוניה"“

הקשר הרב דורי