מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממחנה העקורים בגרמניה לפרדס חנה

נעם וסבא יהודה כיום
סבא יהודה במחנה העקורים בו נולד
משואה לתקומה: המסע של סבא יהודה

סבא יהודה נולד במחנה העקורים בגרמניה. זה היה מחנה של פליטים יהודים שנשארו בחיים לאחר מלחמת העולם השנייה. סבא רבא פסח וסבתא רבתא בלומה גם הגיעו לשם, אל העיירה דגנדורף שנמצאת על שפת נהר הדנובה במערב גרמניה. במלחמת העולם השניה סבא רבא וסבתא רבתא ברחו מפולין כל אחד בנפרד, הם ברחו לרוסיה, שם נתפסו על ידי המשטרה הרוסית ונשלחו למחנות העבודה של סיביר. הם שרדו קור, רעב ועבודת פרך. לאחר המלחמה כל אחד מהם התגלגל בדרך לא דרך למחנה העקורים שהקים הג'וינט היהודי בגרמניה. במחנה סבא רבא, שהיה חייט, וסבתא רבתא הכירו והתחתנו.

כעבור שנה נולד סבא יהודה. בהיותו בן 3 עלו שלושתם לארץ ישראל, הארץ המובטחת. שלושתם נסעו ברכבות לאיטליה, שם חיכתה האונייה "ארצה" של הסוכנות היהודית, הם הפליגו לארץ ישראל. לסבתא רבתא גם נודע שאחיה, צבי גרוס, שלחם נגד הגרמנים בצבא הרוסי, שרד את התופת, עלה לישראל, נלחם נגד הערבים בלטרון ושוכב פצוע בבית החולים.

הם הגיעו לחיפה משם לעתלית. לאחר בדיקות בריאותיות נשלחו למעברה בפרדס חנה שהייתה מחנה אוהלים. הם גרו שם שלוש שנים. מה שסבא זוכר הוא שהיה שם איש מבוגר בשם ויקטור שהראה לו מין קסם: הוא שם שלג על מחבת שהיה על פתיליה והשלג הפך למים, סבא והילדים היו מרוצים.

סבא רבא נסע לירושלים למצוא עבודה בחייטות, הוא נבחן בחנות בגדים בבניין ג'נרלי והתקבל לעבודה. הוא חזר לפרדס חנה ובשמחה הודיע לסבתא בלומה ולבן יהודה שהם עוברים לירושלים עיר הקודש, עיר הנצח של העם היהודי.

הזוית האישית

נעם: הרגשתי מעולה, אני מרגיש מיוחד עם סבא וסבתא, תמיד היה לי קשר טוב איתם, אבל עכשיו אני מכיר את הסיפורים שלהם ויש לי זכות גדולה שיש לי סבא וסבתא עם כאלה סיפורי חיים.

יהודה: הרגשנו שאנחנו מעבירים את הלפיד המשפחתי לדור הבא, ובלי עין הרע יש לנו נכד מיוחד שמעוניין לדעת לשמוע ולהפנים.

מילון

מחנה עקורים
מחנות העקורים (1956-1945) היו מחנות שהקימו בעלות הברית המערביות באזורים בהם שלטו בגרמניה, אוסטריה ואיטליה לאחר השואה. במחנות אלו התגוררו באופן זמני כ-11 מיליון עקורים. היו אלה בעיקר רוסים, פולנים, צ'כים, צרפתים ובני אומות אחרות שלקחו הגרמנים הנאצים בשבי ושאותם הכריחו להגיע לגרמניה לשם ביצוע עבודות כפייה. בין עקורים אלה היו כרבע מיליון (כ-3%) יהודים ניצולי השואה. רובם הגיעו ממזרח אירופה במסגרת הבריחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אז הוא אמר..." - אל תיקח ללב, אל תיקח אישית“

”בלי עין הרע, יש לנו נכד מיוחד שמעוניין לדעת לשמוע ולהפנים“

הקשר הרב דורי