מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלכה לוי – הפוגרומים ברוסיה כמניע לעליה

מתן ומלכה לוי בתהליך העבודה
מתן ומלכה לוי בתהליך העבודה
הפוגרומים ברוסיה כמניע לעליה ארצה - מלכה לוי

התחילו  פוגרומים.  עצרו את אבי ובקשו ממנו את  כל  כספו. אבי לא התווכח  מסר  את חסכונותיו   ואמר לאמי ברגע  זה אנחנו עוזבים את הבית עם כול הרכוש ועולים לישראל . אמי אומנם אמרה שהיא בחודש התשיעי  להריונה. אבל הסכימה עם החלטתו של אבי.  עלינו על  חמורים וגמלים  על ידי אנשי הגבולות   ברוסיה.  הגענו לאיזה כפר  בפרס  ושם אמי קיבלה צירים. אנשי הכפר עזרו לה ללדת  בשלום.
אבי ניסה להשיג עבודה והתחיל  אם  כל מיני עבודות מזדמנות כדי לפרנס את משפחתו. שלוש שנים התעכב עד שהוא החליט לעלות לארץ  ישראל. הטלטולים היו מאוד קשים. הטלטלנו בדרכים שלוש שנים עד  שהגענו לארץ ישראל. סבא שלי  בא לארץ לפנינו.  לכן הוא בא עם כול החסכונות שהיו לו . והחליט לבנות בית עבור הבנים שלו בארץ ישראל. כשהגענו  לארץ גרנו בבית של הסבא. אמנם היינו אבא ואמא וארבעה ילדים (משפחה) והסתדרנו בשני חדרים. ההתאקלמות הייתה  קשה אבל התגברנו  על כול המכשולים  קיבלנו הכול באהבה רבה. כשהיינו בישראל.
 
ב- 1937  שלטו הבריטים בארץ ישראל. בינתיים  אבי לא מצא לו עבודה מתאימה ואחי רצה להיות עצמאי ופתח חנות מספרה ברחוב לילינבלום מול הסוכנות היהודית . שם היו כול שרי הממשלה הראשונה ושם הסתפר  ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון . הוא ביקש את אחי שיזמין את אבא כול פעם שהוא מגיע למספרה  דוד בן גוריון  אמר שנעים לשוחח אם האבא שלי. בגיל חמש פעם ראשונה שהינו במקלטים כשהייתה צפירת אזעקה  שהגרמנים על ידי איטליה שלחו מטוס להפציץ  את ישראל. הם הצליחו להגיע לתחנה המרכזית הישנה בישראל  ונהרגו  תושבים  רבים. 
בגיל שבע הלכתי ללמוד בבית ספר לבנות  "נווה צדק" ברחוב יחיאלי  מול בית ספר אליאנס. בית הספר שלנו היה רק לבנות. מאוד אהבתי להיות בבית הספר וללמוד.  סיימתי שם שמונה שנות לימוד. אחר כך המשכתי לפקידות  "פיטמן.".  לאחר שנתיים והתקבלתי לעבודה במשרד הממשלתי  האופטרופוס  לנכסי נפקדים  שהמרכז שלו היה ביפו. עבדתי שם מספר שנים עד שהמשרד עבר  ללוד.
כשהייתי  בת עשרים הכרתי את בעלי  והתחתנו והוא סיפר שהוא היה באצ"ל והיה שומר ראש של בגין   בתנועת מחתרת לפני הקמת המדינה.  בעלי שלמה לוי חי בירושלים  הסבא שלו היה מאוד ציוני  וקראו לו חיים הוא בא לארץ בזמן הטורקים וקנה בית והקדיש אותו לעניים .זה קרה בירושלים בשכונת רחובות . שלמה בימי המחתרת בשלטון הבריטים היה שומר על בגין בכול מקום שהוא הגיע  היה תקופה שהבריטים עצרו את שלמה ועבר תחקיר על ידי הבריטים  הוא אמר שהוא לא  במחתרת כדי שלא  יהרגו אותו . בשלב כלשהו כשהגן סבא  על בגין הוא מעד ונפל ושבר את ידו.
לאחר הקמת המדינה האבא שלו מאוד היה חולה והיה צריך לעבוד ולפרנס את המשפחה . שלמה התחתן והקים משפחה משלו ונולדו לו שתי בנות אחת אורנה והשניה אפרת. אורנה הייתה בבית ספר יסודי "עליות" וסימה תיכון "בליך". היא התחתנה בגיל שמונה עשרה  לבעלה קראו עמי והוא היה עובד במכון התקנים. עד היום נולדו להם שתי בנות ליאת ושירן . בהמשך ביתי עבדה בבורסת היהלומים  בתור מנהלת במשרד  בני גרנטר והצליחה מאוד. רצה הגורל וחלתה במחלה קשה סרטן הראש והיא נפטרה לפני שש שנים. בעלי נפטר לפני שלוש עשרה שנה אחרי מחלה קשה.
אפרת  בתי השנייה הצעירה למדה בי"ס "יהלום" והייתה תלמידה מצטיינת וסיימה את תיכון "אוהל שם". שירתה בצבא בחל האוויר בתור מזכירה מצטיינת קיבלה תעודת הצטיינות המשיכה באוניברסיטת  תל אביב  תואר ראשון  בלשון ובלשנות צרפתית  סיימה  בהצטיינות  מספר פעמים נסעה לבלגיה  ולפריז  בזכות מלגת הצטיינות. הגורל רצה שתתחתן  אם צחי לוי שגם הוא סיים בהצטיינות  את התיכון הראלי בחיפה.   נולדו להם שלושה ילדים מתן דור וגל התינוק .  בתואר השני למדה אפרת באוניברסיטת  תל אביב בלשנות צרפתית .  וצחי תואר ראשון ושני קיבל צחי תעודת הצטיינות  כרואה חשבון ומשפטים. 

מילון

פוגרום
(רוסית: ??????, מילולית: השמדה, הרס) הוא פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובדלת, במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת.

ציטוטים

”הגענו לאיזה כפר בפרס ושם אמי קיבלה צירים. אנשי הכפר עזרו לה ללדת בשלום.“

הקשר הרב דורי