מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברית מילה במהלך מלחמת ששת הימים

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
פעילות קבוצתית במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
תקופת הכוננות: ברית מילה מיוחדת במינה

סבא רפאל כורם מספר על ברית המילה של בנו, איתי כורם (אבא של רועי):

איתי נולד בתאריך 3 במאי 1967, כחודש לפני מלחמת ששת הימים. מאחר והוא נולד במשקל נמוך, צריך היה להמתין לעלייתו במשקל וכך יוכל להתבצע טקס ברית המילה. צריך לומר שכדי לבצע את ברית המילה צריך היה לעלות במשקל. כשבוע לאחר היוולדו גויסתי לצבא לתקופה, מאחר שצבא מצרים סגר את תעלת סואץ וכמו כך הכניס צבא לתוך מדבר סיני. כל זה לפני פרוץ המלחמה, תקופה שנקראה "תקופת ההמתנה". אני שירתי בסיירת בשריון קרוב למדבר סיני. הקשר שלי עם הבית היה באמצעות גלויות. כאן המקום להזכיר שלא היו טלפונים ניידים, זאת הייתה הדרך היחידה להתקשר. בינתיים הזמן עבר ואיתי עלה במשקל, הוחלט לעשות לו את ברית המילה. שלושה ימים לפני המלחמה, בשישי לחודש יוני, קיבלתי מכתב מהצבא שמאשרים לי לצאת לחופשה ליום אחד כדי להשתתף בטקס. אלא שבאותו בוקר פרצה מלחמת ששת הימים. אני לא ידעתי מה קורה בבית, האם הטקס נערך.

לאחר המלחמה נודע לי שהמוהל הגיע לטקס עם עוד שני שכנים מבוגרים, אבל סירב לבצע את הברית מאחר והוא אינו רגוע, כמו כן הבן שלו נמצא בצנחנים. ביום השלישי של המלחמה שהיה יום רביעי, החליט המוהל לעשות את הברית. יום זה היה יום שחרור ירושלים הוא שאל את האימא (סבתא של רועי), זה שהרי בתנ"ך כתוב על אדם בשם איתי איש ירושלים. כאשר יצאתי לחופשה בת יום לאחר המלחמה, ראיתי את איתי: תינוק גדול ויפה, נזכרתי כיצד נראה בעוזבי אותו לפני הגיוס. מיותר לומר את הרגשות שמילאו אותי.

הזוית האישית

רפאל כורם השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדו, רועי כורם. התכנית נערכה בבית הספר רמת החייל בתל אביב-יפו, התשע"ט.

מילון

ישראל במלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע מהמלחמה. המתיחות בטרם המלחמה, נוצרה כאשר מצרים ושותפותיה הערביות נקטו צעדים רבים שאיימו על ביטחונה וכלכלתה של ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קיבלתי אישור מהצבא לצאת להשתתף בברית של בני, אלא שבאותו בוקר פרצה מלחמת ששת הימים“

הקשר הרב דורי