מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים ע"פ אחיקם

נכדי ואני במפגש הראשון
במלחמת ששת הימים בחצי האי סיני
המלחמה כאירוע משמעותי בחיי

אני אחיקם רוזן, נולדתי בישראל בשנת 1948. גרתי וגדלתי בתל אביב עד לנישואי בשנת 1972, וכיום אני ואשתי גרים בהרצליה ויש לנו שלושה נכדים: יואב, גלעד ויובל.

התגייסתי לצבא בחודש אוגוסט בשנת 1966 ושירתי ביחידת נ"מ המשויכת לחיל האוויר. במהלך הקורס שעברתי ביחידת נ"מ פרצה מלחמת ששת הימים, מלחמה שנכפתה על מדינת ישראל, ובמהלכה ישראל נלחמה נגד שלושת צבאות ערב: מצרים, ירדן וסוריה שנעזרו במדינות ערביות נוספות כגון: עיראק, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. במהלך המלחמה יחידת הנ"מ בה שירתי הגנה על בסיס חיל האוויר במרכז הארץ מפני תקיפת מטוסי אויב. בתום הקרבות העבירו אותנו לחצי האי סיני על גדות תעלת סואץ להגנה מפני חדירות והתקפות מטוסי אויב.

מלחמת ששת הימים הייתה המלחמה המהירה והקצרה ביותר במאה ה- 20 ובסיומה, לאחר שישה ימים של קרבות קשים עם צבאות מצרים, ירדן וסוריה, הצליחה ישראל לכבוש את חצי האי סיני ורמת הגולן ולשחרר את אזור העיר העתיקה בירושלים והכותל המערבי. ניצחונות אלו היו הישג מרשים עבור מדינת ישראל. לאחר כיבוש ירושלים, העיר נפתחה מחדש לכל הדתות וליהודים התאפשרה גישה חופשית לכותל המערבי ולכל המקומות הקדושים. עם סיום הלוחמה מול מצרים הוכרזה הפסקת אש ולאחר כמה שנים ניהלה ישראל שיחות שלום. בתאריך 26.3.1979 נחתם הסכם שלום עם מצרים (הסכם היסטורי וחשוב באותה תקופה) וחצי האי סיני הוחזר לידי המצרים. בתאריך 26.10.1994 נחתם הסכם שלום נוסף עם ירדן.

המסר שלי בכל הסיפור הנ"ל הוא שמדינת ישראל צריכה להתמיד להיות איתנה וחזקה ואנו צריכים לסמוך על עצמנו וכוחנו, לחנך את ילדינו ונכדינו לאהבת הארץ ושמירתה עבור הדורות הבאים. הסיפור האישי שלי בו תיארתי את מה שקרה לי בתקופת שירותי הצבאי היווה עבורי אירוע מאוד משמעותי וחריג כי זאת הייתה הפעם הראשונה בחיי בה חוויתי מלחמה. זוהי חוויה אישית מאוד לא פשוטה וקלה, והיא מלווה אותי עד היום. מהמלחמה למדתי שיש לשמור על קשרי חברות עם האנשים הסובבים אותך ולהקפיד לבצע את מטלותיך בהתאם למה שלמדת וחונכת. על ערכים ותובנות אלו אני מקפיד לחנך את ילדי ונכדי ומקווה שהם יעבירו זאת לדורות הבאים.

סבא אחיקם במלחמת ששת הימים בחצי האי סיני

תמונה 1

הזוית האישית

סבא אחיקם: שמחתי להעביר לנכדי פרק מחיי שעברתי בתקופת שירותי הצבאי.

הנכד גלעד: למדתי רבות מסבי על מלחמת ששת הימים והסכמי השלום.

מילון

נ"מ
נ"מ הם ראשי התיבות של המונח "נגד מטוסים" הבא לציין את היחידות ואת אמצעי הלחימה שמטרתם היא הגנה אווירית ויירוט כלי טיס של האויב, לרבות מסוקים, מטוסי קרב ומטוסים ללא טייס. המונח מתייחס כמעט תמיד ליחידות ומערכות קרקעיות שתפקידם להפיל כלי טיס, ולא לכלי טיס שבעצמם מפילים כלי טיס של האויב בקרבות אוויר, כגון מטוסי קרב ועליונות אווירית שמשגרים טילי אוויר-אוויר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"השתתפות במלחמה היא חוויה מכוננת"“

הקשר הרב דורי