מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים

מפגש סיום תכנית הקשר הרב דורי
הכותל לאחר כיבוש העיר העתיקה (ויקיפדיה)
תרומת בני הנוער למאמץ הלאומי

מלחמת ששת הימים הייתה המלחמה הקצרה ביותר של ישראל נגד מדינות ערב, ולפי שמה מובן שארכה שישה ימים בלבד. יחד עם זאת קדמו לפרוץ הקרבות שבועות רבים של מתיחות בטחונית, שנוצלה על ידינו כדי להתכונן הכי טוב שניתן לקראת המלחמה.

באותה התקופה גרתי עם משפחתי בעיר נצרת עלית, שהייתה אז עיירת פיתוח שרוב אוכלוסייתה עולים חדשים שלא מכבר עלו ארצה.

השנה הייתה 1967 ואני בקושי נער בן 12. כמוני, גם שאר חבריי – בהנחיית המורים שלנו מבית הספר (זכורה לי המחנכת הנהדרת גב' נטע מנהיים) ומדריכי תנועות הנוער – נרתמנו לעבודות שונות ככל שהתבקשנו. צריך לזכור שרוב הגברים היו מגוייסים לצבא. בעורף נותרנו אנו הילדים עם האמהות או הסבים והסבתות.

מילאנו שקי חול, הכשרנו וניקינו מקלטים, חפרנו שוחות למסתור באותם מקומות שבהם לא היו מקלטים, הכשרנו וניקינו את דרכי הגישה למקלטים וגם סייענו למבוגרים וחולים להגיע למקלטים כאשר נתבקשנו.

אין ספק שבתקופה זאת כל העם נתן כתף למאמץ ובזכות העמידה האיתנה של העורף הצבא בחזית יכול היה להתפנות לניצחון המזהיר במלחמה.

לעם שלנו היה נוער נהדר.

 

השיר: "הכותל"

השיר הכותל קשור לזכרונותיי מהמלחמה. הכותל שוחרר והושב לידינו במהלך מלחמת ששת הימים.

מילים: יוסי גמזו לחן: דובי זלצר

הזוית האישית

אמיר השתתף בתכנית הקשר הרב-דורי בבית הספר היסודי כרכור וסיפר לנכדתו במסגרת המפגשים זכרונות מחייו, בהם גם על מלחמת ששת הימים.

מילון

הכותל
הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה, וכנראה כבר במאה ה-14 נקבע מקום תפילה בסמוך אליו, המשמש לכך עד היום. לכותל המערבי חשיבות דתית, לאומית והיסטורית, ואלה מביאים אליו מיליוני מבקרים בכל שנה, יהודים ושאינם יהודים - בני מצווה חוגגים שם עם משפחתם, חיילים נשבעים אמונים ברחבתו העליונה, ואישים מרחבי העולם מבקרים בו.

ציטוטים

”רוב הגברים היו מגוייסים לצבא. בעורף נותרנו אנו הילדים עם האמהות או הסבים והסבתות“

הקשר הרב דורי