מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים בחיל האויר

אני וסבתא בטיול בר המצווה של אחי ב 2017.
סבתא בשרות הצבאי בחיל אויר ב-1966-1967.
גילוי מטוס אויב

סבתא מירי לודר, היתה חיילת בחיל האויר בזמן מלחמת ששת הימים, שהחלה ב – 5 ליוני 1967.

סבתא שירתה בחיפה בבסיס מכ"ם. תפקידה היה לצפות במסכים, ולדווח על כל מטוס שמופיע בשמי ארץ ישראל, וגם באזורים של מדינות ערב, אשר קרובים לגבול עם ישראל.

כל דיווח על מטוס, אשר מופיע בשמים, נבדק באם המטוס בטיסה מאושרת וידועה. וכן מתבצע מעקב על המטוס עד לנחיתתו.

בזמן מלחמת ששת הימים, חיל האויר היה מאוד פעיל. המלחמה החלה, כאשר חיל האויר הפציץ את שדות התעופה במצרים. התפקיד היה מאוד אחראי וחשוב, כדי למנוע ממטוסי האויב לטוס לישראל ולהפציץ מקומות אסטרטגיים.

בזמן המלחמה הדיווח היה על מטוסים של האויב, אשר מתקרבים לגבול שלנו, מול מטוסים אלו הוזנקו מטוסים של חיל האויר, ורק לפי כיוון החזרה של המטוסים ניתן היה לדעת מי הופל.

חודש לאחר המלחמה סבתא השתחררה אך נקראה למילואים חודש אחר השחרור.

התפקיד של סבתא מירי בזמן המילואים, היה לבדוק ולעקוב אחר הביצועים של בסיס חדש, שהוקם בגליל העליון. בסיס חדש זה, היה אמור להחליף את הבסיס בחיפה. סבתא היתה אמורה לבדוק, כיצד מערך התצפית החדש מתפקד. סבתא היתה צריכה לשבת מול מסך, ולבדוק שאכן כל המטוסים נצפים ע"י החיילות בבסיס החדש.

המקרה המרגש היה שתוך כדי צפייה במסך המכ"ם, סבתא ראתה לפתע מטוס שטס בירדן, לאורך הגבול עם ישראל. הבסיס בגליל לא ראה את המטוס ולא דיווח עליו. סבתא החלה לדווח על נתיב המטוס, ומיד הגיע אליה מפקד הבסיס, לבדוק עם אכן מדובר במטוס ולא בענן, כפי שהמפקד סבר. סבתא התעקשה כי מדובר במטוס, ומכיוון שבמלחמת ששת הימים ,חדר מטוס באותו נתיב לארץ, הוזנקו לעברו מטוסי חיל האויר. המטוס לא חדר לארץ וחזר לבסיס שלו בירדן.

לאחר המקרה זומנה סבתא לחדר המפקד ושרטטה על גבי מפה, את נתיב הטיסה של המטוס, לאורך הגבול עם ישראל, מאותו הרגע שראתה את המטוס הירדני. ניתן לאמר שבזכות המקצועיות והעקשנות של סבתי, נמנעה חדירה של מטוס אויב, לשטח מדינת ישראל..

בשירות הצבאי, סבתא שלי פגשה את סבא אריה, ככה שאפשר להגיד שבזכות הצבא המשפחה שלי נולדה.

הזווית האישית

אביגייל – אני מאוד גאה בסבתא שלי. במקצועיות ובאחריות שגילתה בשירות שלה. זה אופייני לסבתא שלי, לעשות תפקידים בצורה הכי טובה ואחראית, ולדאוג תמיד שהכל יהיה בסדר.

מילון

מכ"ם
המכ"ם הוא מערכת אלקטרונית לגילוי ומעקב אחר מיקומם של עצמים במרחב באמצעות שימוש בגלי רדיו. המכ"ם יכול לשמש בין השאר לאיתור כלי טיס ושיט, טילים וחלליות, ואף הר, להקות ציפורים ומערכות מזג אוויר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא התעקשה כי מדובר במטוס, ומכיוון שבמלחמת ששת הימים חדר מטוס באותו נתיב לארץ, הוזנקו לעברו מטוסי חיל האויר“

הקשר הרב דורי