מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום הכיפורים של פנחס

אני ושון נכדי במהלך התכנית
תמונה מצעירותי
חיי ניצלו בנס מספר פעמים במלחמה

שמי פנחס מסיקה, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה, סיפורי עוסק במלחמת יום הכיפורים:

כשהייתי בן 23, אחרי שסיימתי שירות סדיר, פרצה מלחמת יום הכיפורים. זה קרה באוקטובר 1973 וזה תפס אותנו במהלך יום הכיפורים, כשאנשים היו כבר כמה שעות טובות בצום.

כל יום כיפור, כנוהל משפחתי, הייתי מבלה עם אבא שלי, רפאל מסיקה, בבית הכנסת השכונתי וכך גם בשנה הזו. השעה הייתה בערך 13:00 בצהריים כשלפתע שמענו אזעקות. מיד חזרנו הביתה כדי להדליק את הרדיו שאז היה האמצעי העיקרי כדי להתעדכן בחדשות. כשהדלקנו את הרדיו, נאמרה ססמת הגיוס שלי למילואים ומיד הבנתי שאני צריך להתכונן ולהתייצב בבסיס המילואים שלי דאז – צריפין.

הוחלט בבסיס שמספחים אותנו לסיני ועוד באותו לילה ירדנו לבאר שבע כדי לקחת את התותחים ולרדת לסיני בצומת המיתלה. מכאן התחילה מלחמה שנמשכה בערך כחודש וחצי והיינו מגויסים כחצי שנה. כוחות סיני התקיפו אותנו במטוסים, תותחים ופגזים. הוצבתי בחיל התותחנים ומתוקף תפקידי, הייתי צריך לדחוף תחמושת אל התותחים.

במהלך המלחמה ניצלתי בנס כמה פעמים. במקרה אחד היה צורך בשני נהגים עם סוללה של תותחים. אני הייתי אמור לעבור עם הסוללה ולמזלי, הייתי עמוס עם תחמושת מסוג אחר ובמקומי שלחו נהג. אחרי שבועיים שהנהגים עברו לאזור אחר, הם ספגו הפגזה ושני הנהגים, עם עוד מספר חיילים, נהרגו.

מקרה שני בו ניצלו חיי, היה לאחר שבוע מהמקרה הקודם. העבירו אותי לגדוד אחר ושם נכנסתי לכיוון הסוללה כדי לספק להם פגזים ובדרך נפל פגז לפני המשאית במרחק של כ – 50 מטר, ולמזלי גם מזה יצאתי בנס. בדיוק 9 חודשים אחרי שחזרתי מהמלחמה, נולד בני הראשון (אבא של שון).

אני סיימתי בית ספר יסודי ויצאתי לעבוד כדי לעזור בכלכלת המשפחה. לא הייתה לנו מכונת כביסה וגם לא היה לנו דוד שמש, אימא שלי הייתה עושה את הכביסה של כל המשפחה בידיים. כשקיבלתי את המשכורת הראשונה שלי, הלכתי וקניתי מכונת כביסה בתשלומים וכשסיימתי לשלם, קניתי גם דוד שמש. כשסיימתי לשלם עליו, הלכתי לקנות פטיפון. כשהגעתי לגיל 17 הוצאתי רישיון נהיגה על קטנוע, וקניתי לעצמי קטנוע. בגיל 18 התגייסתי לצבא, ובגיל 21 התחתנתי. המסר שאני רוצה לתת לשון הנכד שלי, זה שהכול השגתי לבד, בזכות מי שאני.

הזוית האישית

סבא פנחס: נהניתי מההשתתפות בתכנית, ונהניתי להביר לנכדי את המסר שלי.

הנכד שון: למדתי מסבא שלי על החיים שלו, ועל מה שהיה פעם, ונהניתי מאוד. המסר שלמדתי, זה להיות עצמאי ולהיות מי שאני, ושאני אגשים את השאיפות שלי בזכות עצמי.

מילון

צומת המיתלה
מעבר יבשתי בין שני רכסי הרים במערב חצי האי סיני. משני המעברים היחידים (השני הוא מעבר הגידי) המאפשרים תנועה רכובה מחלקה הדרומי של תעלת סואץ אל מרחבי חצי האי סיני.

ציטוטים

”כשהדלקנו את הרדיו, נאמרה סיסמת הגיוס שלי למילואים ומיד הבנתי שאני צריך להתכונן“

הקשר הרב דורי