מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת השחרור בירושלים

יונה עם יהונתן ויקיר
סיום בית הספר היסודי
חיים בירושלים בצל המלחמה

הורי ז"ל עלו מתימן בשנת 1931. הם נסעו באנייה דרך נמל  עדן עד מצרים ומשם ברכבת עד יפו. הם הגיעו ישר לירושלים שם גרה סבתי אם אבי, לשכונת סוכם שלום .

נולדתי בשנת תש"ה – 1935 בשכונת סוכת שלום, בירושלים. לאחר מספר שנים עברנו לגור לשכונת נחלת אחים לרחוב המדרגות. עד לשנת 1948, ה באייר תש"ח. שרר בארץ מנדט השלטון הבריטי. בתקופה הנ"ל היה עוצר מדי פעם. בתקופת המלחמה גרתי ברחוב המדרגות, נחלת אחים. המלחמה בירושלים החלה עוד לפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. מיד עם הכרזת האומות המאוחדות על הקמת מדינה ליהודים, החלו בירושלים פרעות. לפי זכרוני, היינו מעטים. הדרך לירושלים הייתה סגורה כי הערבים בסביבה ירו על השיירות שניסו להגיע לעיר כדי לספק מזון. העיר ירושלים הופגזה קשות מכוון צפון העיר, מנבי סמואל. היו נפגעים רבים בין תושבי העיר.

בתקופה זו סבלנו רבות ממחסור במים ואף המזון היה במשורה. הלחם חולק לפי מנין הנפשות במשפחה. ירושלים קבלה מים מראש העין. הערבים סגרו את מקור המים הראשי ולכן נוצר מחסור חמור במים.

באחד הימים אמי ז"ל ואני הלכנו לרכוש מים מהמנזר בעמק המצלבה. היה מפחיד למדי כי בדרך הפגזים שרקו מעל ראשנו, במקום הזה היה בור מים שנאספו בו מי הגשמים. הייתה חלוקה של מים. נאלצנו לעמוד בתור, אפילו הילדים עזרו בשמירת התור. השתמשנו במים במשורה, באותם המים שימוש  חוזר.

הייתה חלוקה של מזון. זכור לי שלפני חג השבועות לא הגיעה אספקה לעיר. חלקו לכל משפחה חצי חבילת מצות שנשארו במחסני החירום מחג הפסח. באותו קיץ הקדימו את השעון בשעתיים כדי לנצל את שעות האור. לנו בבית בכלל לא היה חשמל…בזמן ההפוגה בין הקרבות נפרצה דרך חדשה לירושלים דרך בורמה. בזכות הדרך הזאת הצליחו להעביר מזון לירושלים.

תמונה 1

משפחת בעלי בבית הכרם

למדתי בבי"ס יסודי אוהל משה בשכונת אוהל משה. לאחר סיום  ביה"ס היסודי עבדתי בבוקר ולמדתי בתיכון ערב גב"ע.

עם נישואי עברתי לעפולה בשנת 1963. נולדו לנו 3 בנים, היום כולם נשואים. יש לי 9 נכדים מקסימים. ובשנת 2017 עברתי לגור לבית בלב דיור מוגן בירושלים.

תמונה 2

סבתא, אמא של אבא

תמונה 3

משפחת בעלי

תמונה 4

תמונה 5

הזוית האישית

יונה שר: שמחתי לעבוד וללמוד עם יהונתן ויקיר שסייעו בידי להכין את החומר. כמו כן הכרתי את המורות מבית הספר השכן לנו ותודה על שיתוף הפעולה בינינו.

יהונתן: למדתי רבות מיונה שר על החיים בירושלים לפני שחרורה ועל מלחמת העצמאות.

מילון

מזון במשורה
כמות קטנה של אוכל, בצמצום

ציטוטים

”הערבים סגרו את מקור המים הראשי ולכן נוצר מחסור חמור במים.“

הקשר הרב דורי