מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת האזרחים בטג'יקיסטן

רבקה ונכדתה רויטל
כתובה מטג'יקיסטן
העליה בעקבות המלחמה

נולדתי בשנת 1955 בעיר דושנבה, שהיא עיר הבירה של טג'יקיסטן.
טג'יקיסטן היא מדינה ששוכנת בחלק המרכזי של אסיה. בעבר היא הייתה חלק מברית- המועצות. היא הפכה למדינה עצמאית בשנת- 1991. המדינה גובלת עם אפגניסטן בדרום, סין במזרח, קירגיזסטן בצפון אוזבקיסטן בערב.
אנחנו גרנו בעיר הבירה- דושנבה. פרוש המילה דושנבה בפרסית, הוא: "יום שני", כי במקום היה כפר ובו שוק גדול שפעל בכל יום שני. עד 1990 היה שקט וטוב בטג'יקיסטן. היו הרבה יהודים, שחלקם הגיעו לכאן לאחר מלחמת העולם השנייה. היו בטג'יקיסטן כ- 50,000 יהודים.  רובם עזבו את המדינה לאחר הפרעות שנלוו ליציאת הכוחות הרוסיים מטג'יקיסטן. בין השנים 1990 ל – 1997 העיר ניזוקה קשה בגלל מלחמת האזרחים של טג'יקיסטן, זמן קצר לאחר שזכו לעצמאות מדינית. מלחמת האזרחים הייתה קשה ואכזרית וכמה עשרות אלפים של יהודים עלו בעקבות כך לארץ- ישראל. כיום יש בטג'יקיסטן כ- 150 יהודים בלבד, רובם בעיר הבירה- דושנבה.
 
העלייה לישראל
בגיל 38 עליתי לארץ עם בעלי והילדים והכלה של בני. זה היה בשנת 1992. העליה לארץ הייתה קשה כי לא היה לנו כסף ולא הייתה לנו דירה. הגענו דבר ראשון לתל – אביב. שם בעלי מצא עבודה. השפה הייתה קשה לנו, אבל בסוף מצאנו דירה ושילמנו עליה כל חודש כסף. קנינו אוכל ובגדים וגידלנו את הילדים שלנו טוב מאוד. הילדים שלי התחתנו ואנו עדיין גרים באותה דירה, שיפצנו אותה שכולם יוכלו לבוא אלינו בשבתות. הילדים והנכדים באים אלי לשבתות ועושים קידוש ואוכלים איתנו. אנחנו ממש רווים נחת מכל ילדינו ונכדינו, שכולם חזרו בתשובה וגם אנחנו. אני רוצה להגיד תודה לבורא – עולם שהגענו לארץ ושאנחנו יהודים שמשתדלים לעשות את רצונו יתברך.
 
יש לנו חפץ שעובר מדור לדור במשפחתנו. זהו צמיד העשוי זהב טהור, שעשו אותו בטג'יקיסטן. הצמיד מעוטר בכוכבים וטיפות והוא מאוד מיוחד ויפה. סבתא שלי נתנה לאימי שהעבירה אותו אלי. סבתא של סבתא שלי ענדה אותו והעבירה אותו הלאה מדור לדור. סבתא הייתה אומרת לי כל הזמן: "תענדי את הצמיד הזה, זה היה של סבתא של סבתא שלך ז"ל. וכך כל פעם שאני עונדת את הצמיד אני נזכרת בסבתי והוא בעל ערך ומשמעותי מאוד בשבילי.
 
תמונה 1
תשע"ו

מילון

מלחמת אזרחים
מלחמה שבה משתייכים הצדדים היריבים לאותה ישות מדינית. הרקע למלחמת אזרחים בעיקר נובע מגורמים כמו לאומנות, דת ואדיאולוגיה שונים בין הקבוצות הנלחמות.

פרעות
אלו הם פוגרומים, שתכליתם השמדה והרס. אלו פעולות של קבוצות אלימות כנגד קבוצות אתניות או דתיות מובדלות במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת.

ציטוטים

”לקבל כל אחד בסבר פנים יפות, גם אם השני לא התייחס אליך יפה.“

הקשר הרב דורי