מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמות בילדותה של סבתא כרמלה

משפחתה של סבתא
סבתא בחתונתה
כרמלה אליהו מספרת לנכד איתמר

שמי איתמר משרקי, אני מתעד את סבתא שלי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. סבתא סיפרה לי על זכרונותיה ממלחמות ישראל כשהייתה ילדה.

סבתא שלי מספרת שבמלחמת ששת הימים, כשנלחמנו נגד מדינות ערב בשנת 1967, אמנם זה היה רק לשישה ימים – אבל היה פחד מאוד גדול. סבתא שלי והאחים שלה נאלצו לחפור בורות בקרבת ביתם, באותה תקופה לא היו מקלטים והממשלה ביקשה מהם לחפור שוחות (בורות) לצורך הגנה מפצצות וטילים. המלחמה הסתיימה בניצחון לטובתנו. אני בטוח שסבתא שלי, האחים שלה וההורים שלה היו שמחים מאוד וגאים במדינת ישראל.

כמה שנים לפני מלחמת ששת הימים, בשנת 1957, גם אז נלחמו ישראל ומדינות ערב. בתקופה הזאת סבתא שלי הייתה ילדה מאוד קטנה והממשלה ביקשה מהאזרחים לכסות את החלונות בשמיכות שחורות או לצבוע את החלון בבוץ, מפני שאם הטילים היו פוגעים באזור אז צבאות ערב יחשבו שכל מי שהיה בבית חוסל – שלא יראו אף בן אדם בחיים. זה נקרא "האפלה". האפלה היא שיטה טקטית מתחום הלוחמה ההגנתית ומתחום ההגנה האזרחית אשר במסגרתה מצמצמים את כמות התאורה הנראית. (ויקיפדיה)

אין ספק שרמת החיים בישראל השתפרה מאז, למרות שגם בימינו צריך להיזהר.

הזוית האישית

איתמר: סבתא שלי מאוד נהנתה לחלוק את חוויותיה כנערה וסיפרה שהיא מאוד שמחה להראות לנו את ההיסטוריה כפי שהיא הייתה פעם, כפי שהיא ראתה אותה.

מילון

שוחה
תעלה שחופרים במלחמה המשמשת מחסה. (ויקימילון)

מלחמת ששת הימים
מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כששמענו אזעקה היינו צריכים לרדת לשוחות להסתתר, לא הו מקלטים“

הקשר הרב דורי