מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמה ותקווה

סבתא ואסף הנכד
אני ביחד עם אחי ז"ל.
הצלת יהודי בולגריה

שמי לבנה (לונה) בן שחר לבית בן בסט (בעל סימן טוב) נולדתי בבולגריה בשנת 1945 בעיר פלובדיב, אחי יהודה ז"ל שהיה מבוגר ממני בשבע שנים ואבא אוסקר ז"ל לבית בן בסט ואמא רחל ז"ל לבית אלקלעי.

בבית הורי אנחנו דיברנו בולגרית וספניולית – לאדינו. במלחמת העולם השנייה בשנת 1940 הציבה בולגריה הגבלות חברתיות וחוקיות לאזרחים היהודים בסגנון חוקי נירנברג הידועים לשמצה. בתחילת שנת 1943 הנאצים הודיעו לממשלה הבולגרית שכל יהודי בולגריה יגורשו לפולין הכבושה. בזכות ההסכם בין ממשלת בולגריה והגרמנים, יהודי בולגריה לא נשלחו למחנות השמדה היות והתנהל מאבק קשה ומלוכד של אנשי ממשל ודת וכמו כן המלך הבולגרי בוריס השני, נצלה יהדות בולגריה.

בשנת 1941 אבי נלקח לעבודות כפייה והוטלו על משפחתי גזרות ונדרשו לענוד טלאי צהוב (מגן דויד) ורכושם נשדד. פגעו בנו כלכלית וחברתית. פרטים ידועים לי מספורי הורי, היות והייתי תינוקת. למרות הקשיים לאחר המלחמה, הורי ניהלו חיים נורמליים, חגגו את כל החגים כהלכתם, עלי לציין בהקשר הזה שתושבי בולגריה מאוד עזרו ותמכו ביהודים והרבה בזכותם יהודי בולגריה לא נרצחו על ידי הנאצים. סבי מצד אבי בכל המצבים הקשים גידל תולעי משי, התעסק בסחר בטבק ובזהב, וסבי מצד אמי ניהל יקב במרתף ביתם, ומשפחתי נחשבה למשפחה עמידה. הייתה לנו אומנת בבית.

העלייה לישראל – 1949

למרות החיים הנוחים מבחינה כלכלית, הורי החליטו לעלות לישראל בשנת 1949. הגענו לנמל חיפה משם ישירות למעברה בפרדס חנה ושם שהינו עד שמשפחה קרובה שלנו סידרה בפרוטקציה שנעבור לבית עולים "מחנה דוד" בעיר חיפה, והיינו מאוד מאושרים שאנחנו בעיר חיפה. הורי התאקלמו די יפה בעיר חיפה בזכות הקרובים שעזרו לאבי לעבוד בעסק שהיה להם לחותמות ושלטים. ולימים אבי נהפך לבעל העסק, עד יום מותו. ואמי עבדה כגננת בוויצו. סיפור מיוחד מהעליה: אסור היה להעביר כספים מבולגריה לארץ, ואמי, בלי ידיעת אבי ברגע האחרון לפני עלייתם לאנייה החביאה כמה מטילי זהב בדופן הפנימית של המזוודה שיהיה לימים קשים בישראל.

אני התחתנתי בחיפה, שני ילדי נולדו בחיפה וגדלו בהרצליה, בני נקרא יהודה (שליטא) על שם אחי יהודה ז"ל שניספה בתאריך 21.10.1967 על המשחתת אח"י אילת בגיל 29. המשחתת טובעה על ידי טילים מצריים, באזור חוף רומני.

יהודה בן בסט ז"ל

תמונה 1

רב-סרן יהודה בן-בסט 19/06/1938 – 21/10/1967

זו הייתה אחת האבדות הגדולות והיקרות ביותר שידע צה"ל בתקופה הזו. לצערי, הוא נחשב לנעדר והמצבה שלו נמצאת בבית העלמין הצבאי בחלקת הנעדרים בחיפה. יהודה אחי היה נשוי עם תינוק, והתינוק היום בן 52.

אני ביחד עם אחי ז"ל

תמונה 2

יהודה בני חי עם משפחתו בארה"ב בתור פרופסור לגנטיקה ובתי אירית גרה עם משפחתה בהרצליה בתור מורה. ובזכות בנה, נכדי אסף יש לי את הזכות להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ולי באופן אישי זה תרם לחקור את תולדות משפחתי.

הזוית האישית

לבנה: בזכות נכדי אסף, יש לי את הזכות להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ולי באופן אישי זה תרם לחקור את תולדות משפחתי. אני הייתי רוצה לאחל לנכדיי שיהיו אנשים טובים, סובלניים ואכפתיים לאחר ולשונה. שימרו על המשפחה, שימרו על הקיים והמשכו ברצף הרב דורי וספרו את הסיפור המשפחתי גם לדורות הבאים.

אסף: אני הייתי רוצה לאחל לכל הילדים בני גילי לחוות את החוויה שנקראת "הקשר הרב דורי" מפני שלומדים ממנה המון ומכירים יותר את שורשי המשפחה ויודעים לכבד את המבוגרים.

מילון

פרוטקציה
קשרים מיוחדים מפני שהאדם מביא תוצאות

טלאי צהוב
מגן דויד בצבע צהוב שהיה כתוב עליו "יהודי" בגרמנית, שהי תלוי על דש הבגד של היהודים בתקופת השואה.

מחנה עולים
מחנה מעבר, מעברה

ציטוטים

”"עם שלא יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל." יגאל אלון“

הקשר הרב דורי