מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמה בעיניה של ילדה

בפעילות פתיחה קשר רב דורי
רונית בצעירותה
זיכרונותיה של רונית ממלחמת ששת הימים

בס"ד

מלחמה בעיניה של ילדה!

שלום וברכה!

שמי רונית מרחבי ואני רוצה לספר לכם סיפור מילדותי. נולדתי בכפר סבא בשנת 1956 לבית משפחת טביב.

רקע – מלחמת ששת הימים

"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים". (ויקיפדיה)

בתקופת מלחמת ששת הימים, הייתי ילדה בת 9 וגרנו עם הורי ואחי בפתח תקוה. בתקופת מלחמת ששת הימים זכורים לי מספר זיכרונות: היה לנו ארון לשעת חרום שבו אימי אחסנה מצרכי יסוד וקופסאות שימורים: קמח, שמן וכד'. ארון האוכל הזה נתן לאימי ולנו ביטחון. לא היו לנו אז מקלטים ובטח שלא היו ממ"דים ולכן אבי חפר בור גדול בחצר הבית שנקרא – בונקר. בונקר זה שימש אותנו  כמקום מסתור להסתתרות בזמן אזעקה. אני זוכרת את הלילות שהבית היה חשוך, את החלונות הצבועים בשחור ואת סרטי ההדבקה על החלונות. לשם מה זה היה?… כדי שמטוסי האויב הירדני, לא יזהו מקום ישוב, וברגע שהיה מעט אור מציץ מהבתים מיד הייתה מגיעה תגובה של חיילי הג"א, שסיירו ברחובות והשגיחו שאין אורות דולקים. אם ראו אור, היו מכריזים את שם המשפחה ומבקשים שהבית יהיה חשוך.

במשך היום שיחקנו כרגיל בכביש הסמוך לבית. זכור לי מקרה אחד, באמצע הלילה אבי הגיע, זו הייתה עדין תקופת אמצע המלחמה. היה לו משהוא על היד, התקרבתי אליו וראיתי גבס. "מה קרה?" שאלתי אותו, הוא אמר לי שזה שום דבר והרגיע אותי. הוא סיפר לי שהוא נפל לבור והוא לא שם לב לבור, כיון שהוא דיבר עם חייליו. יום למחרת הוא חזר ליחידה שלו בצבא למרות ידו הכואבת, כיון שהוא רצה להמשיך להלחם עד הסוף.

ההורים שלנו לא הראו לנו פחד. עולם המבוגרים היה נפרד מעולם הילדים ולכן לא חשנו שום פחד. אפילו שמחנו כי בנוסף היה לנו חופש מבית הספר והיינו בבית. בשבילי כילדה, עובדה זו זכורה לי ממש כחוויה גדולה.

התמונה הכי מפורסמת ממלחמת ששת הימים – הצנחנים בכותל המערבי (ויקיפדיה)

תמונה 1

הזוית האישית

התלמידות שירה ע., אסתר סיון, צופיה, ושירה א. מקשיבות ומתעדות את סיפורה של רונית על חוויותיה ממלחמת ששת הימים.

מילון

בונקר
בור הנעשה ע"י חפירה המשמש בעבר מכסה במלחמה בזמן שלא היו מקלטים.

ארון חירום
ארון שבו אחסנו שימורים קמח שמן ועוד...שלא יהיה מצב שישארו ללא אוכל.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים.

ציטוטים

”ישראל בין 70 זאבים “

הקשר הרב דורי