מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכתב אחרון

תהליך העבודה
אביה של רחל בצעירותו
תיעוד סיפורו של אריה לייב וילנסקי וילנאי

אריה לייב וילנסקי וילנאי נולד בשנת 1914, למד בישיבה להסמכת רבנים וידע עברית על בוריה. אחר כך, הוא שינה את האידיאולוגיה שלו ועבר לתנועת השומר הצעיר, שם היה פעיל בתנועה בתפקיד מזכיר ההכשרה ופעל למען העלאת אנשי השומר הצעיר ארצה.
 
כאשר עמד לעלות ארצה התבקש להמשיך בפעילותו, ובפרוץ מלחמת העולם השנייה, שלא שיערו את מימדיה, התגייס לצבא הרוסי והגיע לדרגת פיקוד. במבצע על יד העיר חלמנו, פולין, הוא נפצע קשה על ידי צלף גרמני ונפטר מפצעיו (אחרי מבצע קשה). בן שלושים היה במותו, היה זה בסוף המלחמה.
 
חברי ההכשרה שבה היה פעיל, הקימו את קיבוץ אילון בגליל המערבי ומידע ומכתבים ששלח אליהם נמסרו על ידי חבריו בקיבוץ לידי ביתו. אשתו של אריה נותרה עם תינוקת ונרדפה, ברחה עם התינוקת על ידיה ובעת הבריחה עברה לידה עגלה עם פליטים ומישהו זרק לה סל גדול. היא קשרה את התינוקת על החזה עם הסל וברחה ברכבות, בעגלות ובריצה רגלית. היא הגיעה למזרח אסיה עד לטג'יקיסטן שעל גבול סין.
 
בדרך היא עברה תלאות רבות ואחת מהן הייתה בעת ההמתנה לרכבת בצפיפות הנוראה. משהו נתן מכה לתינוקת בראש עם חבילה שנשא, התינוקת צרחה מכאב. שם אסרו להשמיע קול, והופיע קצין רוסי ושאל מה מקור הרעש. כשראה את התינוקת מתפתלת מכאב הזיז את האנשים ופינה לאימי את הדרך, הכניס את אימי לרכבת ופינה לה מקום ישיבה ונתן לתינוקת קובית סוכר להרגעה. בהמשך בריחתה, התגלגלה ברחובות ולנה עם התינוקת בקרני רחובות על המדרכות. לילה אחד, חייל רוסי התיישב לידה ובכה, ראה את סיבלה ואמר: "מי יודע, אולי גם אשתי מתגלגלת כמוך ברחובות עם התינוקת שלנו כך".
 
בהגיעה לטג'יקיסטן צבעה את שיערה הבלונדיני לשחור כבנות המקום כדי שלא תבלוט, ויצאה לחפש אוכל לה ולביתה. ההתמודדות לשרוד הייתה קשה מנשוא. איכשהו היא הצליחה לקבל מכתב מבעלה הפצוע קשה, שנכתב על ידי אחות בית החולים ולא על יד כתב ידו: "במלחמה נופלים קורבנות רבים ואני נפלתי קורבן, אנא חנכי את בתינו ברוח התנועה וסלחי לי על כך שהשתתפתי במלחמה זו."
 
ב- 1948 עלתה עם ביתה לישראל. מקום קבורתו לא נודע. על מצבתה של אימי נכתב "לזכר אריה וילנסקי וילנאי אשר נולד ב- 1914 ונהרג על ידי הרוצחים הנאצים במלחמתו נגדם ב- 1944." זה מה שעשיתי על קברה של אימי. זה מה שיכולתי לעשות כדי שיהיה לו כמעין מצבה. 

מילון

חלמנו
עיר בפולין שהיה בה מחנה השמדה

ציטוטים

”היה לי כיף מאוד, למדתי והתרגשתי הרבה.“

הקשר הרב דורי