מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכונת התפירה של סבא רבא חיים ז"ל

סבתא חנה כילדה במרוקו, הבכורה בצד שמאל
סבא רבא חיים ז"ל ואשתו סבתא רבתא דינה כהן
סבא רבא חיים ז"ל ואהבתו לתפירה

במסגרת שיעורי אומנות, שני ברושי, המורה שלי בקשה שנביא תמונה של חפץ שעובר מדור לדור במסגרת שבוע שהוקדש למשפחה.

אני סיפרתי על מכונת התפירה של סבא רבא שלי שנמצאת בביתנו. אימא שלי קיבלה בירושה את מכונת התפירה הישנה והיפה מסבא שלה.

לסבא של אמי קראו חיים כהן ז"ל. סבא רבא שלי נולד במרוקו. ובמרוקו הייתה לו מתפרה, בה הוא עבד עם סבתא רבתא שלי, דינה כהן.

סבא שלי היה תופר מוכשר, הוא תפר חליפות מיוחדות לאנשים. שמלות מהודרות לאירועים, עשה תיקוני בגדים, ותפר בגדים חגיגיים לתשעת ילדיו.

לסבא שלי הייתה מכונת תפירה ידנית, לא כמו המכונות החשמליות של היום. זו מכונה מכנית, עם דוושה לרגל, שהייתה מפעילה את המחט וכך הוא תפר. המכונה יושבת על שולחן מברזל, ולכן כל היחידה הזו מאוד כבדה.

בשנת 1962, החליטו הסבא והסבתא רבא שלי לעלות ממרוקו לארץ ישראל באנייה עם תשעת ילדיהם, שהבכורה מבין הילדים, זו סבתא שלי מצד אימא. סבא שהמקצוע שלו היה תופר, רצה להעלות לארץ את מכונת התפירה שלו, כמקור לפרנסת המשפחה.

המכונה כפי שאמרנו הייתה מאוד כבדה והם היו צריכים להתנהל אתה בדרכים, באנייה, בעגלות, אבל סבא רבא שלי לא וויתר. הוא ידע שהוא מגיע לארץ ישראל ויצטרך לעבוד במקצוע שלו, תופר לפרנסת המשפחה.

לצערו, כאשר במשפחה הגיעה לארץ, לא היה צורך בתופרים. היה צורך לבנות את ארץ ישראל בעבודת כפיים ולכן נאלץ לעבוד כפועל בניין. אולם סבא רבא המשיך לתפור בגדים חגיגיים למשפחה שלו. דוד של אימא שלי זוכר שסבא תפר לו את חליפת בר המצווה שלו.

סבא רבא עבד מאוד קשה כפועל בניין. אימא שלי אומרת שלדעתה היה לו קשה ואולי עצוב לא להמשיך במשלח היד, התפירה, שכה אהב לעשות.

היום המכונה אצלנו בבית, בכניסה לבית, מזכירה לנו את השורשים שלנו, את העלייה לארץ ישראל, את העבודה הקשה, ואת ההמשכיות.

תמונה 1
מכונת התפירה בביתנו

 

תמונה 2
מאיה בן דיין ומשפחתה היום

הזווית האישית

במהלך כתיבת הסיפור התרגשתי לחשוב על אימא שלי כילדה עם סבא שלה. ועל סבתא שלי גם כילדה עם אבא שלה, סבא רבא שלי. ארבעה דורות עברו מסבא רבא חיים כהן ז"ל, ועד היום הוא בזיכרונם של נכדיו, ילדיו. הקשר שעובר בדם, החיבור לשורשים ולבית שהתחיל ממרוקו עד לירושלים, עבר במבשרת ציון, שם אימא שלי גדלה ועד היום לכפר מנחם, הבית שלי. ומכונת התפירה שהיא סה"כ חפץ, מזכירה לי שורשים, שייכות ערכים והמשכיות.

מילון

תופר / חייט
חייט או תופר הוא מקצוע עבודת כפיים ואומנות בתחום עיבוד האריגים. כלי המלאכה העיקרי של החייט היא מכונת התפירה. שימוש במונח "חייט" לתאר רק אדם המייצר חליפות גברים (ואז נקראת המקבילה לתפירת בגדי נשים בשם "תופר") או חליפות לנשים ולגברים.

ציטוטים

”לסבא רבא חיים ז"ל היה קשה ואולי עצוב לא להמשיך במשלח היד, התפירה, שכה אהב לעשות.“

הקשר הרב דורי