מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכדור וגומי עד לפלייסטיישן ומחשבים

סבא וסבתא
סבתא כיום
ילדות במשפחה מאמצת בצל השואה

סבתא ליזה נולדה בשנת 1938 בגרמניה. בזמן השואה ובאותו זמן היא ומשפחתה גרו בבלגיה.
 
השואה: " בהגדרתה המצומצמת יותר, תקופת השואה החלה בקיץ 1939 עם פתיחת קרבות מלחמת העולם השנייה. היקף השואה התרחב עם הפלישה הנאצית לברית המועצות, ביוני 1941, שלאחריה החלו מעשי הרצח וטבח המוניים, הסתיימו רק עם שחרור מחנות ההשמדה בידי בעלות הברית ב-1945. בהיסטוריוגרפיה של השואה רווחת הדעה שתנאי מלחמת העולם השנייה איפשרו לנאצים להחריף באופן קיצוני את פעולותיהם נגד האזרחים היהודים. תחושת החירום, הקנאות האידאולוגית וזילות חיי האדם בעצם ימי המלחמה, תרמה, לדעתם של ההיסטוריונים, לעליית מדרגה במעשי הנאצים נגד המיעוטים שחיו במרחב שתחת שליטתם." ( ויקיפדיה).
 
היות ומשפחתה,לא יכלה לטפל בה, הם הסתירו אותה במשפחה קתולית, שהסכימה לתת לה מחסה, עד סוף המלחמה. סבתא ליזה הועברה בהמשך מהמשפחה הקתולית  לבית יתומים בבלגיה. בתום  מלחמת העולם השנייה, ואחרי קום המדינה בשנת 1949, כל הילדים מבית היתומים בבלגיה הועלו לישראל. סבתא הייתה ילדה בת 11 באותה תקופה.
 
סבתא נישאה בארץ ובנתה פה את ביתה ומשפחתה
 
סבא וסבתא זוסמן
תמונה 1
 
בהמשך הסתגלותה לחיים בארץ, סבתא עבדה בתור סוכנת נסיעות עד שפרשה לגמלאות. לאחר פרישתה לגמלאות הקדישה את זמנה למשפחה ולטיפול בנכדים שלה, דבר שמאוד אהבה.
 
סבתא ליזה זוסמן, השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי במהלך המפגשים נחשפה לרזי הטכנולוגיה ויחד עם נכדתה קרן העלתה את סיפורה.
תשע"ה

מילון

שואה
בהגדרתה המצומצמת יותר, תקופת השואה החלה בקיץ 1939 עם פתיחת קרבות מלחמת העולם השנייה. היקף השואה התרחב עם הפלישה הנאצית לברית המועצות, ביוני 1941, שלאחריה החלו מעשי הרצח וטבח המוניים, הסתיימו רק עם שחרור מחנות ההשמדה בידי בעלות הברית ב-1945. בהיסטוריוגרפיה של השואה רווחת הדעה שתנאי מלחמת העולם השנייה איפשרו לנאצים להחריף באופן קיצוני את פעולותיהם נגד האזרחים היהודים. תחושת החירום, הקנאות האידאולוגית וזילות חיי האדם בעצם ימי המלחמה, תרמה, לדעתם של ההיסטוריונים, לעליית מדרגה במעשי הנאצים נגד המיעוטים שחיו במרחב שתחת שליטתם.

פתיליה
פעם הישתמשו בפתיליה במקום כיריים

ציטוטים

”לכל דבר הזמן שלו .“

הקשר הרב דורי