מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מירושלים – לקיבוץ – לארגנטינה – וחזרה לישראל

ברכה, אברהם והמשפחה בחתונה
ברכה ואברהם בחתונתם
ברכה נולדה בארץ, בעיר ירושלים ברחוב הגריפס, שכונת משכנות שאננים בשנת 1932.

נולדתי בשנת 1932 בירושלים, ברחוב אגריפס במשכנות שאננים. כשהייתי צעירה אחד מהאחים שלי נעדר והשני נפצע. כשהגעתי לגיוס נתנו לי שיחרור כי אמא שלי הייתה חולה. היא חלתה מהעצב הרב והצער בגלל שני אחיי ולכן אני טיפלתי בה. אחותי הגדולה הייתה במבואות בית"ר ואני הצטרפתי לשם.
 
בתקופת שלטון המנדט הבריטי הייתי בתנועת בית"ר ואותנו לא לקחו להילחם. את שאר הצעירים בגיל 13-14 גייסו ולקחו אותם להילחם. אותנו, בני הנוער שלא גויסו, לקחו להדביק כרוזים בירושלים. יצאנו למשימה בזוגות. מי שהיה נתפס היו שולחים אותו לכלא או שהיו הורגים אותו.
 
הכרתי את אברהם במשק, הוא לא ידע עברית ואני לא ידעתי את השפה שלו אבל בכל זאת הצלחנו לתקשר. לאחר שישה חודשים התחתנו. אברהם הלך לאולפן בירושלים ללמוד עברית ונולד לנו הילד הראשון שלנו, אטי. יצאנו מהמשק בגלל שהיו מתנכלים ששמם היה פדאיונים.  החיילים כל הזמן התחבאו בגבעות וירו במחבלים והצילו את אברהם מספר פעמים ממוות. אז, כשאטי היה בן 8 חודשים, אמרתי לאברהם שאנחנו צריכים לעזוב את המשק ועברנו לארגנטינה,שם נולדה לנו בתנו השנייה, רותי. שהינו שם חמש שנים. כשתפסו את אייכמן היה בארגנטינה יותר מדי פחד וגם היו חטיפות של ילדים אז חזרנו לארץ בשנת 1962. לאחר מכן, הייתה מלחמת סיני.  גרנו אז ברמלה ויחיאלה, ילדתנו השלישית, נולדה. לפני שבע שנים אני ואברהם עברנו לראשון.
 
העשרה
תנועת בית"ר: "בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף תרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים.
פדאיונים: "הפֶדַאיון (בערבית: ??????????) הוא כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות החמישים ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות השישים."
תשע"ה 2015
 

מילון

בית"ר
בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף תרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים.

פדאיונים
הפֶדַאיון (בערבית: ??????????) הוא כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות החמישים ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות השישים.

ציטוטים

”הוא לא ידע עברית ואני לא ידעתי את שפתו, ובכל זאת התחתנו“

הקשר הרב דורי