מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיקה וסבא אבי – הקשר הרב דורי

אני וסבא כיום
סבא כשהיה צעיר
סבא מראשוני מתיישבי רעות

שמי אבי לוי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי, מיקה. זהו סיפורי:

נולדתי בארץ ישראל בעיר חיפה בשנת 1951 להורים שעלו מעיראק דרך איראן, הם הוברחו מעיראק על ידי המחתרת היהודית. עם הגעתם ארצה נקלטו בשער העלייה בחיפה יחד עם העולים שהגיעו ארצה.

אבא שלי, יצחק, היה צלם בעיראק, הוא הועמד למשפט באשמה ששלח למחתרת היהודית צילומים של צבא עיראק ונידון לשנים רבות בבית הסוהר. אבא יצחק, יחד עם כל המשפחה, חולצו והוברחו לאיראן וכעבור שנה עלו מאיראן והגיעו לארץ ישראל.

החיים בתקופת עלייתם ארצה היו קשים מאוד: זו הייתה תקופה של מחסור חמור בעבודות וכדי לאפשר להם לחיות קיבלו תלושי מזון וחיו על הקצאה של מצרכי מזון. אבא שלי החליט שהוא חייב להתפרנס, והחל לעסוק במקצועו כצלם אירועים בכל הזדמנות שנפלה לידיו. לאורך כל תקופת לימודי בבית הספר הוריי הינחו ללמוד מקצוע ואכן למדתי.

עם סיום בית הספר החלטתי שאני רוצה להגיע לחיל האוויר. למדתי בבית הספר הטכני של חיל האוויר ומיד עם גיוסי התייצבתי בבסיס רמת דוד בטייסת קרב. אהבתי מאוד את השירות, עברתי להיות מדריך בבית הספר הטכני של חיל האוויר והכשרתי דור של טכנאים במשך מספר שנים. המשכתי בשירות קבע בחיל האוויר, הכרתי את אשתי מירי (סבתא של מיקה).

גרנו בבסיסי חיל האוויר למעלה מעשרים שנים, הספקנו לעבור בכמה וכמה בסיסים ברחבי הארץ. הבן הראשון שלנו איציק (אבא של מיקה) – שמו על שם אבא שלי, יצחק. נולדו לנו עוד שתי בנות: מיכל ויפית (דודות של מיקה).

במהלך השירות בחיל האוויר, הממשלה בראשותו של יצחק רבין ז"ל, העבירה החלטה להקים ישוב קהילתי לקציני הצבא וכוחות הביטחון, השם שנבחר לישוב היה "רעות". השם נבחר משיר הרעות שיצחק רבין מאד אהב לשמוע. עברתי עם משפחתי לישוב החדש. הילדים פגשו ברעות את חברי הילדות שלהם, שגם הם עברו מבסיס לבסיס.

כיום אנו גרים עם ילדנו ונכדינו יואב מיקה, דניאלה וטוהר במודיעין. זה כיף גדול שכן אפשר להיפגש ולהיות קרובים לכולם.

הזוית האישית

סבא: נהניתי מאוד להכיר למיקה את העבר המשפחתי שלנו, את השורשים ובעיקר את מה שעבר עלי בחיים שלי בארץ ישראל. מיקה מאד התעניינה מההסברים, הסיפורים, שאלה שאלות מעניינות. לפני למעלה משנה ביקרתי עם מיקה והמשפחה במוזיאון חיל האוויר שם ראתה את המטוסים, שמעה איך גרנו בבסיסים. יחד מאוד נהנינו לראות ולחוות יחד את העבר. מיקה נכדה מקסימה ומיוחדת עם המון רצון לדעת וללמוד והעבודה המשותפת מדור לדור הוסיפה המון לקשר בין סבא לנכדה מקסימה ומיוחדת.

מיקה: היה לי כיף גדול לעבוד עם סבא ללמוד לחקור ולגלות איתו. למדתי עליו דברים חדשים ומעניינים, וגיליתי על ההיסטוריה המשפחתית שלי. הכנת התיעוד לימדה אותי הרבה דברים חדשים.

מילון

שער העלייה
שער העליה היה מחנה עולים שהוקם בדרום העיר חיפה, לשער העליה הגיעו עולים מכל העולם שם הם נקלטו במדינה נשארו למספר חודשים ולאחר מכן העבירו את העולים ליישובים ברחבי הארץ. ההורים שלי שעלו מעיראק דרך איראן הגיעו ל"שער העליה" גרו באוהלים לתקופה קצרה. המגורים באוהלים נבע מחוסר חמור בדירות שהיה בארץ, לקח מספר שנים לבנות דירות לעולים ולפנות את האוהלים. לאחר מספר שנים שגלי העליה הצטמצמו סגרו את מחנות קליטת העולים וגם את שער העליה, כיום ניתן לבקר בעתלית במחנה עולים שנשאר כמוזיאון לדורות הבאים.

"הָרֵעוּת"
"הָרֵעוּת" הוא שיר עברי שנכתב על ידי חיים גורי והולחן על ידי סשה ארגוב. השיר נכתב בשלהי מלחמת העצמאות, כשנה לאחר פרוץ הקרבות, ועוסק בזכר הנופלים הישראלים במלחמה על הקמת המדינה. מאז הפך השיר לנכס צאן ברזל בתרבות הישראלית, והוא מושר לעיתים קרובות בטקסי זיכרון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאורך כל תקופת לימודי בבית הספר הוריי הינחו ללמוד מקצוע ואכן למדתי“

הקשר הרב דורי