מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מים כבסיס למפגשים עם השכנים

משה יזרעאלי במסגרת התכנית
פעילות כללית במסגרת התכנית
משה יזרעאלי מספר לנכדו על חלקו במשא ומתן על חלוקת המים באזור
מאז ראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת הייתי מעורב  במשא ומתן, דיונים, ותהליך הסכמים עם נציגים של מדינות ערביות ועם הפלסטינים בנושעים הקשורים בגבולות ובנושאי מים.
במסגרת זו ב-1984 השתתפתי במשא ומתן עם מצרים לקביעה סופית ומוסכמת של הגבול הבין לאומי בין ישראל למצרים ואני ייצגתי את מערכת הביטחון  ואת צה"ל כקצין במודיעין ובאגף התכנון.
בהמשך לכך עסקתי בנושא הבוררות הבין לאומית בנושא הגבול באזור טאבה. כמו כן התחלתי בשנים אלו  להשתתף בפגישות ובדיונים עם נציגים של ממלכת ירדן באזור נהר הירמוך. בפגישות אילו שהתקיימו כמעט  מידי חודש, נמדדו כמויות המים שזרמו בנהר ונקבעה חלוקת המים בין ישראל לירדן .היו אלו מפגשים מיוחדים שכן רשמית לא קוימו כל מגעים רשמיים פומביים בין שתי המדינות.
שיחות ודיונים אלו נמשכו במהלך השנים לאחר מכן כולל גם תוך מעורבות של האמריקאים ושל נציגים בכירים ישראלים וסייעו מאוד להשגת הסדרים בנושאי המים במסגרת הסכם השלום בין ישראל לירדן בשנת 1994.כך גם השתתפתי בצוות שטיפל בתהליכי המשא והמתן לשלום  בין ישראל לירדן בכול הנושאים הקשורים במים. כידוע מים הם משאב חשוב וחיוני באזורנו והם חיוניים לקיום ולפיתוח של המדינה. כמויות המים בישראל ובירדן מעטות ויש מחסור במים. לכן נושא המים היה חשוב מאוד לשני הצדדים, והדיונים היו ארוכים וקשים.
ישראל וירדן חולקות מים משותפים בנהר הירמוך ובנהר הירדן שמהווים את הגבול בין שתי המדינות .כמו כן הייתי שותף בצוות שדן עם הפלסטינים במטרה להגיע להסכם עמם בנושא המים .השיחות עמם הביאו להסכם עם הפלסטינים בנושא זה ב-1995   במסגרת הסכם הבינים ("הסכם קהיר" ).במקביל הייתי חבר במשלחת ישראל לשיחות "הרב צדדיות" בנושאי מים עם המדינות השכנות. .פעילות זו החלה לאחר ועידת מדריד ב-1991 וחלקה נמשך עד היום,
במפגשים עם ירדנים ופלסטינים בהם משתתפים נציגים של ארה"ב , מדינות אירופה וגופים בינלאומיים. השיחות עם הירדנים ועם הפלסטינים נמשכות לסירוגין גם כיום .המפגשים עמם מתקיימים בישראל , בירדן , ובראשות הפלסטינית והם מתמקדים בנושאי מים החשובים לכל הצדדים.
כיום אני משתתף בדיונים כיום כיועץ עצמאי לרשות המים של ישראל ומעורב ומלווה מקרוב את המגעים הנמשכים עם ממלכת ירדן בנושא.

מילון

שיחות " רב צדדיות" בנושאי מים עם המדינות השכנות
שיחות שמתקיימות עם נציגים מהמדינות השכנות (ערב) בנושא חלוקת המים באזורנו.

ציטוטים

”מים הם משאב חשוב וחיוני באזורנו והם חיוניים לקיום ולפיתוח של המדינה.“

”ו כמויות המים שזרמו בנהר ונקבע חלוקת המים בין ישראל לירדן .“

הקשר הרב דורי