מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילד במעברה לראש העיר חדרה

כינר וסבא חיים בבית- התפוצות
כנר בזרועות סבא חיים
אני גאה בו על הדרך הארוכה שעשה מילד במעברה למשרת ראש עיר.

סבי נולד בשנת 1954 בבית היולדות הראשון בחדרה ברחוב נורדאו. משפחתי מנתה 11 אחים ואחיות.גרנו במעברת ברנדס בחדר אחד גדול, במבנה ישן ,שהיה שייך לצבא הבריטי לפני קום המדינה. אני זוכרשישנו 4 במיטה אחת.

בילדותי למדתי בבתי ספר בית -יעקוב ותחכמוני. כשהיינו ילדים שיחקנו במשחקי כדור ואת עיקר זמננו בילינו בחוץ, ברחוב, כי אז לא היו משחקי מחשב וטלוויזיות, המכשיר האלקטרוני היחידי שהיה בבית היה רדיו גדולשכדי שיתחיל לפעול היה צריך להמתין מספר דקות.

סבא זוכר:" כשהייתי בן  12 פרצה מלחמת ששת הימים, ובימים שלפני המלחמה לא היו מקלטים וחפרנו שוחות ליד הבית ומלאנו שקי חול סביב לשוחות וכך הסתתרנו. בזמן שהייתה אזעקה ירדנו לשוחות וכךניצלנו מהמלחמה. היינו ילדים ופחדנו מאוד. כשהמלחמה הסתיימה שמחנו כל-כך". כשהמלחמה הסתיימה המשפחה של סבא הייתה כמעט המשפחה האחרונה שנשארה במעברה, לאחר מספר ימים הם עזבו את המעברה ועברו לגור בשכונת בית אליעזר.

השכונה הייתה שכונה קטנה של כ- 2000 תושבים. שנה לאחר המעבר חגגו לסבא ולאחיו ,שהיה קטן ממנובשנה, בר מצווה משותפת, את החגיגה חגגו להם בחצר. העלייה לתורה הייתה בבית הכנסת 'שבת אחים"כשסבא עלה לתורה זרקו עליו סוכריות: "היה מאוד מרגש לקרוא בתורה, בפעם הראשונה. פרשת השבוע הייתה פרשת 'וייגש' בספר בראשית". במשפחה של סבא חגיגת בר- המצווה הייתה השמחה הראשונהולכן ההתרגשות של כולם הייתה עצומה,הגיעו דודים מכל הארץ וחלקם נשארו לישון אצלם בבית, ישנו על מזרנים ואפילו בשמיכות על הרצפה. בעצם, הם לא ישנו כל הלילה כי זו הייתה חגיגה גדולה וחוויה מדהימה.

כשסבא התבגר הוא היה שחקן בקבוצת כדורגל של הפועל בית-אליעזר. לאחר- מכן, הוא עבד במשרדהתקשורת ובבזק ובשנים 2005 – 2013 סבא כיהן כראש העיר חדרה. ואני גאה בו על הדרך הארוכה שעשהמילד במעברה למשרת ראש עיר.

סבא ראש העיר

תמונה 1

חיים אביטן – ראש עיריית חדרה ( מתוך ויקיפדיה)

חיים אביטן (נולד ב-1953) היה ראש עירית חדרה בין השנים 2005-2013.

אביטן נולד בחדרה, בשכונת בית אליעזר, בן למשפחה מרובת ילדים. בילדותו התבלט כשחקן כדורגל בקבוצת הפועל בית אליעזר, שם אומץ על ידי יו"ר הקבוצה שלמה לאופר שגם הכניס אותו לעבודה במשרד התקשורת ולאחר מכן בבזק. את פעילותו הפוליטית החל בעקבות פטרונו לאופר בתנועת מפ"ם, אך זמן קצר לאחר מכן עשה מפנה פוליטי והצטרף, כמו צעירים רבים בשנות השבעים לתנועת הליכוד.

קישור למאגר סרטי פועלו של חיים אביטן – חיים אביטן הוביל את חדרה ושכונותיה למהפך מדהים. עם תנופת פיתוח, אדירה בכל הפרמטרים כגון: כבישים, תשתיות, עורקי תחבורה בתוך העיר וכאלו העוטפים אותה.  

מילון

שוחה
בור. בור בטחון שחפרו עמוק באדמה כדי להסתתר בו בזמן המלחמה.

ציטוטים

” "לא היו מקלטים וחפרנו שוחות ליד הבית ומלאנו שקי חול סביב השוחות."“

”אני גאה בו על הדרך הארוכה שעשה מילד במעברה למשרת ראש עיר.“

הקשר הרב דורי