מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות על גדות החידקל לישראל

סבא משה שקורי עם הנכד אייל
סבא עם משפחתו
התאקלמותו של סבא משה שקורי בארץ

נולדתי בעירק בעיר בגדד בשנת 1938, לשמעון ונעימה לבית שקורי.
 
אני הייתי האח הבכור ואחרי היו 2 בנות. היה לנו בית גדול עם חצר פנימית 2 קומות וגג פתוח: מרתף קומת קרקע קומה ראשונה וגג. בקיץ היינו פורשים מזרנים על הגג וישנים שם. בילדות היינו בקיץ מבלים בנהר החידקל. בימי הקיץ הנהר היה נסוג והאדמה הייתה פורייה מאוד. היינו משחקים בחצר הפנימית עם השכנים, אחיות שלי והמשפחה. היה לנו קשרים טובים עם הערבים. עד לקום המדינה היו לי חברים ערבים מהשכונה. למדתי בבית ספר אליאנס עד כיתה ו', כשהייתי בן 10 היו מהומות והפגנות בעירק עקב הקמת מדינת ישראל.
 
העליה לארץ
עליתי לארץ עם דודה שלי כאילו הייתי הבן שלה. בארץ לקחו אותי למוסד של עליית הנוער בחיפה ומשם נסענו לקיבוץ כברי בגליל המערבי כילד חוץ בלי הורים. המעבר היה קשה ללא הורים רוב הילדים היו מבגדד וממוסל שבעיראק אחרי תקופה קצרה התעריתי עם הילדים ועם חברי הקיבוץ. כשהיו לי בעיות היו לי "הורים מאמצים", באותה תקופה היה צנע בארץ.
 
זכור לי שבחופשה הראשונה כשיצאנו מהקיבוץ להורים קיבל כל ילד תרנגולת עם אישור שמותר לנו לקחת אותה להורים, היה צנע ואוכל נתנו בהקצבה, בדרך עצרו את האוטובוס פעמיים כדי לבדוק אם יש לנו אישור להעברת עופות.
 
לאחר שנה בערך עזבתי את הקיבוץ כשהייתי בן 14 והלכתי להורים שהיו במעברת רמת השרון מול הכפר הירוק. הקשר בין דודתי והבנות שלה היה בעזרת מכתבים. התחלתי לעבוד בגיל 14 בדפוס של עיתון מעריב עד הצבא שהיה בגיל 18. לאחר הצבא המשכתי לעבוד במעריב עד גיל 23. התקדמתי בעבודה ועזבתי כשהייתי אחראי על המוסף.
 
עזבתי בגלל שהעבודה הייתה עם עופרת שהפריעה לי מבחינה בריאותית.   עבודתי הייתה בבוקרבערב (משמרות). למדתי בבית ספר מקצועי דפוס. הלימודים התחילו מחמש בערב עד תשע בערב פעמיים בשבוע בימים ראשון וחמישי. 
 
התגייסתי לצבא בשנת 1957, הגיוס היה קל. בצבא הייתי קשר של מפקד פלוגה בשריון, אני הייתי בזחל"ם. כשהייתי במילואים פרצה מלחמת ששת הימים, הגדוד שלי עלה לרמת הגולן מקיבוץ גונן וכבשנו את המוצבים שמעל הקיבוץ.  
 
העשרה
 חידקל – נהר: "החידקל הוא אחד הנהרות החשובים בקדמת אסיה. מקורותיו במזרח טורקיה, ומשך רוב מהלכו הוא זורם בשטח עיראק. החידקל הוא אחד משני הנהרות העתיקים של מסופוטמיה (מסופוטמיה=בין הנהרות) לצד נהר הפרת, איתו הוא מתאחד ויוצר את נהר שט אל ערב בדרום עיראק, הנשפך אל המפרץ הפרסי. שני הנהרות מילאו תפקיד חשוב בארצות העתיקות ששכנו לצידם כגון בבל ואשור, ואפילו במקרא ניכרת השפעתם, כשבספר בראשית מוזכר החידקל כשלישי בנהרות גן עדן".
תשע"ה

מילון

נהר החידקל
החידקל הוא אחד הנהרות החשובים בקדמת אסיה. מקורותיו במזרח טורקיה, ומשך רוב מהלכו הוא זורם בשטח עיראק. החידקל הוא אחד משני הנהרות העתיקים של מסופוטמיה (מסופוטמיה=בין הנהרות) לצד נהר הפרת, איתו הוא מתאחד ויוצר את נהר שט אל ערב בדרום עיראק, הנשפך אל המפרץ הפרסי. שני הנהרות מילאו תפקיד חשוב בארצות העתיקות ששכנו לצידם כגון בבל ואשור, ואפילו במקרא ניכרת השפעתם, כשבספר בראשית מוזכר החידקל כשלישי בנהרות גן עדן

ציטוטים

”אחרי תקופה קצרה התעריתי בקיבוץ כשהיו לי בעיות היו לי "הורים מאמצים"“

הקשר הרב דורי