מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבקה מנצור מספרת

אני וסבתא
פעילות במסגרת התכנית
סבתא זוכרת את תקופת הצנע

שמי רבקה מנצור. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

בשנת 1951 עלינו לארץ מפרס (איראן). בזמן הקליטה הועברנו לישוב קדימה למגורים באוהלים. בשנת 1952 עברנו לגור בצריף ביד המעביר. אבא ואימא יצאו מהבוקר עד הלילה לעבודה ואנחנו הילדים בישלנו, כיבסנו, וניקינו לבד, בכוחות עצמנו. את קניות האוכל עשינו באמצעות תלושים, זו הייתה תקופת הצנע במדינה.

תקופת הצנע היא כינוי למדיניות הקיצוב, שהייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959. מדיניות זו באה לידי ביטוי בעיקר בהגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. היו גם הגבלות על כספים שניתן לקחת לחו"ל – אזרח ישראלי שיצא לחופשה באותה תקופה יכול לשאת עמו רק מעט דולרים. בהמשך עלו אף הצעות להגברת המדיניות בדמות ייצור רהיטים "עממיים" במחיר זול ועוד. (ויקיפדיה)

בשנת 1954-1955 עברנו לתל אביב,  שם למדתי מכיתה א' עד כיתה ח'. בסיום עברתי ללמוד בפנימייה חקלאית בחדרה "עירון". סיימתי ללמוד  וחזרתי לתל-אביב. התחלתי לעבוד כמזכירה בכמה וכמה מקומות עד שנת 1981, בה נישאתי וילדתי את בתי יעל, שזכיתי ממנה לשלושה נכדים מקסימים: איה, מיקה וגיא.

הזוית האישית

מיקה: אני אהבתי את תכנית הקשר הרב דורי, למדתי להכיר את סבתא שלי לעומק.

מילון

יד המעביר (שיכון דן)
שיכון דן נוסד בשם "שכונת יד המעביר" בשנת 1940 על ידי קואופרטיב חברת התחבורה "המעביר". על פי התוכנית אמורה הייתה השכונה לכלול 550 יחידות דיור לשיכון כל חברי קואפרטיב דן, מבני ציבור שונים וכן את המוסך המרכזי של הקואפרטיב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו הילדים בישלנו, כיבסנו, וניקינו לבד בכוחות עצמנו. את קניות האוכל עשינו באמצעות תלושים“

הקשר הרב דורי