מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיכאל קוזמינסקי – מהלך חיים

אסף עם סבא מיכאל- תמונה עכשווית
סבא מיכאל בבחרותו
הסיפור של סבא מיכאל

שמי אסף, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, ביקשתי מסבא שלי, מיכאל, שיספר קצת על החיים שלו, לפני שעלה לארץ, על הילדות…

כך סיפור אבי: "קודם כל, נולדתי בשנת 1949, מה שכמובן, מאוד משמח. גרתי עם אימא, אבא ואח גדול בשנתיים. היו לי סבא וסבתא מצד אימא, כמו אצלך. גרתי בסברלובסק, שנמצאת ממש באמצע רוסיה, או ליתר דיוק, ברית המועצות של אז. זו הייתה עיר גדולה עם מיליון וחצי תושבים. העיר ממוקמת ממש על הגבול בין אירופה לאסיה. אל העיר שלנו הגיעו הרבה תיירים בגלל מיקומה, היה אפשר לשים רגל אחת באירופה, רגל אחת באסיה, הצטלמו שם הרבה, אני זוכר.

ברוסיה, כשהייתי קטן, הלימודים היו מגיל שבע, ולא שש כמו פה, ולמדנו עשר שנים באותו בית ספר, בלי מעברים מבית ספר לבית ספר. ואחרי כיתה י', או כיתה 10 כמו שזה נקרא שם, הלכתי לאוניברסיטה. אהבתי את כל המקצועות בערך במידה שווה, אבל אם לבחור… מתמטיקה והיסטוריה כנראה היו החביבים עליי.

באוניברסיטה למדתי בעיקר הנדסה, יש לי שני תארים שניים, בהנדסה ובמשפט.

אהבה

את סבתא פגשתי לראשונה בסיום הלימודים באוניברסיטה. היה סתיו, יצאתי החוצה לחצר, ואני רואה שתי בחורות יהודיות יפות. הסתכלתי על אחת מהן, וחשבתי, "זאת תהיה אשתי." וכך היה באמת. זו הייתה אהבה ממבט ראשון. בפעם השנייה שנפגשנו באמת, נסעתי באוטובוס לאוניברסיטה להחזיר ספרים לספריה, ובמקרה גם היא עלתה על אותו קו, כי היא גם למדה שם. מאז אנחנו ביחד. זה היה בשנת 1971. בשנת 1972 התחתנו, ובשנת 1973 נולדה אימא שלך, הבת שלנו, לאה.

העלייה לארץ

הבת שלנו כבר עלתה עוד לפנינו, בשנת 1998, וחשבנו לנו – מה יש לנו לעשות פה? רצינו להיות איתה, במדינת היהודים, שם מקומנו. אמנם היה קשה לעזוב חברים, אבל כבר יש כבר כל כך הרבה דרכים לתקשר היום, ומקסימום, אפשר גם לבקר אותם שוב.

דבר ראשון, נולדתי, וזה מאוד מאוד חשוב לי. דבר שני, שלישי וכו' – הם כל כך הרבה אירועים, שנוכל לשבת ככה ימים שלמים ולספר… עברתי הרבה בחיי, כמו הרבה אנשים, תקצר היריעה. מה שחשוב שכולנו פה יחד ובריאים.

תקופת הקורונה

בתקופת הקורונה המצב, כמו אצל כולם, לא הכי טוב, זה לא קל. אבל בקרוב כבר הכל ייגמר, כבר יש חיסונים, והכל יירגע בקרוב, ואפילו נוכל לטייל שוב בעולם. רוצים כבר להוריד את המסכה מהפנים, ולגמור את כל זה!

המסר שלי לדורות הבאים – העיקר שתהיו כולם בריאים ומאושרים, זה הכי חשוב בעיני.

הזוית האישית

אסף: נהניתי לשמוע מסבא על מה שעבר ועל סיפור חייו. תודה לך סבא ששיתפת אותנו בכל זה.

סבא מיכאל: אני מאחל לנכדי הצלחה רבה בכל מה שיבחר לעשות.

מילון

סברלובסק
עיר גדולה במרכז ברית המועצות דאז. מחוז סברדלובסק (ברוסית: Свердловская область) הוא סובייקט בפדרציה הרוסית. נמצא במחוז הפדרלי של אורל. המחוז הוקם ב-17 בינואר 1934. רוב שטח המחוז נמצא באסיה בהרי אורל ובמישור הסיבירי המערבי. מבחינה אדמיניסטרטיבית המחוז מחולק ל-4 אזורים ועיר יקטרינבורג. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העיקר שתהיו כולם בריאים ומאושרים, זה הכי חשוב“

הקשר הרב דורי