מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטריפולי לפלמ"ח ועד דגל הדיו

סיפור חייו של סבא גבי גביש כפי שספר לנכדתו רותם פינגר

נולדתי בטריפולי 1939, כבן צעיר למשפחה בת שלושה אחים. למדתי בבית ספר איטלקי ובגלל המאורעות שהיו ביהודי לוב, אחי הגדול ,עמרם גולן, ברח בשנת 1948 לאיטליה ומשם עלה לארץ. בשנת 1949 צורפתי כבן למשפחה טוניסאית ומשם עליתי לצרפת ולאחר חצי שנה בצרפת במחנה עולים עליתי לבד לארץ, כשאני בן- 10.

לאחר כשנה עלו הורי לארץ והשתקעו במעברת בית-ליד, שהיום נקראת פרדסיה. אחרי כמה חודשים נפגשנו עם אחי – חייל במדי הפלמ"ח, שאז באותה תקופה הפלמ"ח היה גאווה מכל חיילות צה"ל. יום אחד אני רואה חוברת ובה צילום הנפת דגל הדיו באילת. כשאחי בא לחופשה אני מראה לא את התמונה ושואל אותו אם הוא מכיר מישהו בין מניפי דגל הדיו. ואז הוא אומר לי: "אני מכיר את כולם ואני אתם בתמונה עם כובע גרב על ראשי כשברן מניף את הדגל".

תמונה 1

זה הפתיע אותי מאוד ועשה רושם גדול על כל המשפחה. הורי לא האמינו שהבן שלהם, שנעלם לפתע מטריפולי התגייס לצה"ל והשתתף במלחמת השחרור והיה בין הלוחמים ששחררו את הנגב.

לאחר שנה במעברה עברנו לעפולה. בגיל 17 גויסתי לצה"ל ושרתתי בחיל אוויר בשירות סדיר. השתתפתי במלחמות ישראל : במלחמת ששת הימים , במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה. הייתי בחיל ההנדסה הקרבית. במלחמת יום כיפור סבא הייתי בין אלה שחצו את תעלת סואץ. נעדרתי ימים רבים מהבית. כולם דאגו לשלומי. במהלך המלחמה, פגשתי את אריק שרון בק"מ 101 בתוך מצרים, לאחר חציית התעלה. לאחר השחרור מהצבא עבדתי בתעשייה האווירית, הקמתי משפחה: התחתנתי עם לבנה לביא, ונולדו לי ארבעה ילדים- טלי, יורם, דורית, יוני. בנינו את ביתנו ברעננה.

פרשתי לפנסיה בשנת 1994- וכיום אני סב לעשרה נכדים ומתגורר בפרדסיה.

זווית האישית

אהבתי מאוד את המפגשים עם רותם, נכדתי. זה גרם לי להיזכר ברגעים מקסימים בעבר, לספר אותם לנכדה שלי וללמוד ממנה כיצד לעבוד על מחשב

רותם: מאוד נהניתי עם סבא שלי אהבתי ללמוד על העבר הצלחתי ללמוד הרבה מאוד על סבא. ולמדתי גם דברים לידע האישי שלי. אהבתי מאוד את פעילות זו.

מילון

דגל הדיו
דגל הדיו הוא דגל ישראל מאולתר, עשוי בד לבן ודיו, שהונף ב-10 במרץ 1949, ט' באדר ה'תש"ט, על ידי חיילי חטיבת הנגב, לאחר כיבוש משטרת אוּם רַשְרַש (היום אילת), במסגרת מבצע עובדה. צילום המעמד הפך לאחד מסמלי מלחמת העצמאות, והפך עם השנים לגרסה הישראלית המקבילה להנפת הדגל באיוו ג'ימה.

ציטוטים

”הורי לא האמינו שבנם שעלה מטריפולי השתתף במלחמת השחרור והיה בין משחררי אילת.“

הקשר הרב דורי