מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחנה קפריסין – גם דברים שמחים קרו שם

סבתא אתי ונועם כיום
אני כבר בת שלושה חודשים.
הסיפור שלקוח מיומנו של אבי מתאר את לידתי במחנה המעצר בקפריסין.

סבתא אתי גזית מספרת לנכדה נועם על לידתה במחנה המעצר הבריטי בקפריסין
הסיפור שבחרתי הוא סיפור לידתי במחנה המעצר הבריטי בקפריסין. הסיפור לקוח מתוך היומן אישי שנכתב ע"י אבי:
"היא נולדה ב-25.6.47 בבית חולים צבאי ליד ניקוסיה באי קפריסין. הוריה מצאו עצמם על האי בניגוד לרצונם, לאחר חוויות קשות וטראגיות שעברו במלחמה שנמשכה בשנים 1939-1945. לאחר טלטולים רבים הם הגיעו, במרס 1947, לחופי פלשתינה, לחופי הארץ, שבה קיוו למצוא שקט ושלווה נפשית, אבל הבריטים ששלטו באותו זמן  בפלשתינה התייחסו לקבוצת הפליטים (1400 בני אדם, על אניה בשם חיים ארלוזורוב), כאל לא ליגליים (חוקיים) ושלחו את כולם לקפריסין. במחנה שבו היו תנאי חיים קשים.
 
כל זאת קרה שנתיים לאחר סיום המלחמה הנוראית כשכל העולם חוגג ניצחון הדמוקרטיה על ההיטלריזם, וכאן מסגירים אנשים חפים מפשע, מאחורי סורג ובריח גדרות תיל. לאם התינוקת היו תשעה חודשי הריון קשים. בדרכים לא דרכים כשפניה אל המטרה הנכספת פלשתינה, אך לא ניתנה לה האפשרות להעניק חיים לילדתה בארץ עליה חלמה.
 
הילדה נולדה לא הרחק מהמולדת, על האי קפריסין, במחנה סגור וכך אירע שהתינוקת אשר לא תדע מה זאת גלות ומה זה גטו, צעדה את צעדיה הראשונים בחייה בתוך מחנה.
 
יעמדו לך בתי, ימי חייך הראשונים, תמיד לפני עינייך כסמל למה שעבר על הורייך, לפני שקבלת חופש ומולדת. עימדי תמיד על המשמר וזיכרי, הורייך השיגו אותם בקושי ובסבל רבים.
 
מטרת כתיבתי היא רצוני שבתי תכיר את תולדות חייה וחיי הוריה. חשוב שתדע מה קרה בזמנים הרעים ההם. היום הוא שבוע שישי לחייה היא בת חודש וחצי, עדיין אינה מסוגלת לקלוט את כל מה שקורה סביבה. שמה אסתר ביילה על שם שתי סבותיה שניספו בשואה. היא מתפתחת יפה, גרה בבית הילד וניזונה מחלב האם.(דבר נדיר מאד במחנה) צילמתי אותה, התמונות לא יצאו הכי טוב, אבל בתנאים הנתונים לא יכולות להיות טובות יותר."
 
סבתא אתי גזית מספרת לנכדה נועם על לידתה במחנה המעצר הבריטי בקפריסין. הסיפור לקוח מתוך יומנו האישי שנכתב ע"י סבא רבא.
 
העשרה
מחנות המעצר בקפריסין: "מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות אשר הוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949 לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל…ממשלת בריטניה, שהייתה נחושה למנוע שינוי במדיניות הספר הלבן של מניעת העלייה לארץ ישראל, חיפשה דרכים למנוע את ההעפלה. באוקטובר 1945 הציע מפקד כוחות בריטניה במזרח התיכון לעצור אניות מעפילים גדולות בדרכן לארץ ישראל ולהוביל אותן לקפריסין".
תשע"ו

מילון

מחנות המעצר בקפריסין
מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות אשר הוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949 לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל...ממשלת בריטניה, שהייתה נחושה למנוע שינוי במדיניות הספר הלבן של מניעת העלייה לארץ ישראל, חיפשה דרכים למנוע את ההעפלה. באוקטובר 1945 הציע מפקד כוחות בריטניה במזרח התיכון לעצור אניות מעפילים גדולות בדרכן לארץ ישראל ולהוביל אותן לקפריסין.

עלייה בילתי לגלית
עלייה לא חוקית

ציטוטים

”"עם כל הקשיים ואי שביעות הרצון שלנו חשוב שנזכור שזאת המדינה שלנו והיא נבנתה עבורנו! "“

הקשר הרב דורי