מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחליקי הקרח של סבא רומן

אני וסבא שלי באחד הביקורים שלו בישראל.
סבא שלי כשהיה צעיר.
החפץ שסבא שמר מילדותו

שמי ג'וליה סורין, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במסגרת העבודה שלי בחרתי לתעד את סיפורו של סבא שלי רומן סורין. סבא רומן נולד בשנת 1955 בבלרוס בעיר צ'אבוסי. בעיר זו הייתה קהילה יהודית גדולה מאוד עד השואה, רבים מתושביה נרצחו בשואה בידי הנאצים הגרמניים.

 סבא רומן בילדותו

תמונה 1

זיכרונות ילדות של סבא רומן

סבא סיפר לי, שבבלרוס חודשים רבים בשנה מאוד קרים והחורף מביא איתו שלגים ואז המים באגמים הופכים לקרח, לכן רוב המשחקים של הילדים בחורף קשורים לשלג, למשל סקי, מזחלות שלג, מלחמות שלג, בניית אנשי שלג וארמונות, החלקה על הקרח ועוד..

בתקופה ההיא בלרוס עברה תהליך קשה של התאוששות אחרי מלחמת העולם השנייה, החיים לא היו קלים והילדים קיבלו מתנות פשוטות, אבל המתנות האלה חיממו להם את הלב.

אחד מהתחביבים של סבא היה החלקה על הקרח. חפץ  זה יקר מאוד לסבא והוא שמר עליהם כל השנים, כי אלה  מחליקי הקרח הראשונים שהוא קיבל בילדותו במתנה מהוריו ליום הולדתו. במחליקיים האלו סבא למד לראשונה להחליק על הקרח והשתמש בהם כל תקופת ילדותו.

חפץ אהוב מהעבר של סבא

תמונה 2

 

בהמשך המחליקיים עברו לאבא שלי, שמאוד שמח בתור ילד לקבל מתנה מאביו וגם הוא למד להחליק על הקרח איתם.

המחליקיים הם מזכרת ילדותו של סבא.

הזוית האישית

ג'וליה סורין: עם כתיבת העבודה גיליתי הרבה תמונות מהעבר באלבום של סבא. למדתי על סדר החיים ויחסים במשפחה שהיו בעבר. אני ממליצה לכולם להתעניין בהיסטוריה של המשפחות שלהם, להסתכל בימים הרחוקים בעבר וללמוד מהסבות והסבתות את חכמת החיים ואת הנסיון שהם צברו.

מילון

"פיאונר"
"פיאונר" זאת מילה ברוסית. בברית המועצות הצעירים המצטיינים היו מתקבלים לתנועת נוער "פיאונרי" וסבא שלי היה חבר בתנועה הזאת.

צ'אבוסי
צ'אבוסי (בבלארוסית: Чавусы; בפולנית: Czausy, צ'אוסי) היא עיירה במחוז מוהילב שבמזרח בלארוס, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"זכרונות של ילדות נשארים איתנו כל החיים".“

הקשר הרב דורי