מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מזבייצה בפולין לפיקוד על הפנימיה הצבאית

סבא עם הנכדים
סבא לוחם קומנדו
עלייה לארץ מפולין לקיבוץ אילת השחר ושרות בצה"ל

עלייה לארץ ישראל מפולין לקיבוץ אילת השחר ושרות בצה"ל.

נולדתי בינואר 1948 בעיירה בשם "זמבייצה" במערב פולין שנתיים לסיום מלחמת העולם השנייה להוריי, יפה וחנוך אוסובסקי, שהתחתנו ב 21.8.1946, מיד כשחזרו לפולין מערבות סיביר הקרה ברוסיה.

אמי יפה איבדה את בעלה הראשון ברוסיה שמת ממחלה קשה. אבי חנוך שהיה נשוי לאישה והיו לו שלוש בנות, אך מאחר ומתו בשל מחלה, נאלץ לעזוב את רוסיה אחרי המלחמה.

תעודת זהות של סבתא יפה    

תמונה 1

תעודת זהות של סבא חנוך

תמונה 2

בתאריך 20 בינואר 1950  התחלתי את הדרך עם הוריי לארץ ישראל. "עברנו ברכבת דרך צ'כוסלובקיה אוסטריה לכיוון איטליה עד שהגענו לנמל ונציה. חיכינו במשך 11 יום עד שיצאנו ב 1 בפברואר 1950 באנייה " גלילה " לארץ ישראל –חיפה.

במשך זמן קצר הם שהינו במרכז עולים חדשים "בשער העלייה" בחיפה ומשם במהרה עברנו לגור בעיר צפת.

 תעודת עלייה לישראל של אחיי ושלי 

תמונה 3
תמונה 4

במאי 1953 עברנו לגור בקיבוץ אילת השחר ואני בן 5 לערך. כך העברתי את שנות ילדותי ובגרותי בקיבוץ עד שהתגייסתי בשנת 1965 לצה"ל –שייטת 13 בחיל הים.

כצוללן בשייטת 13

תמונה 5

שרתתי משנת 1965 עד 1972 בקומנדו הימי כלוחם. במהלך השנים השתתפתי במבצעים רבים כמו המבצע על "האי גרין", בו כוח של שייטת 13 וסיירת מטכ"ל, כבשו את האי ופוצצו את התותחים על האי. במהלך המבצע נהרגו 6 לוחמי צה"ל.

כמו כן השתתפתי במבצע "אסקורט" בו כוח של השייטת הטביע שתי ספינות טורפדו מצריות, באזור ראס סעדת, בצד המערבי של הסואץ. בדרך חזרה נהרגו 3 לוחמי שייטת.

ממבצע אסקורט, הרגע בו חזרנו מהמבצע עם מפקד השייטת (מימין), האלוף זאב אלמוג ומפקד חייל הים, האלוף בוצר, מדליק לנו סיגריה ואנחנו עם ויסקי ביד, חוגגים את הצלחת המבצע (אני שני מימין) בשלב הזה עדין לא ידענו שהצוות השני לא יחזור ו 3 נהרגו ואחד ינצל.

תמונה 6

תעודת הוקרה למבצע אסקורט

תמונה 7

השתתפתי במלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, מלחמת ההתשה עד שחרורי מצה"ל בשנת 1988.

שירתתי בצה"ל במשך 22 שנים ובתפקיד האחרון שלי כמפקד הפנימייה הצבאית לפיקוד בחיפה ליד בית הספר הראלי.

בשנת 1982 מוניתי ע"י הרמטכ"ל, רפאל איתן, לשמש כמפקד הפנימייה הצבאית בחיפה ליד בית הספר הראלי.

במהלך תפקידי הכשרתי נוער איכותי לתפקידי פיקוד בצה"ל. במהלך ההכשרה מכיתה ט' ועד י"ב התלמידים למדו בבית הספר הראלי, התאמנו באימוני שדה וחיילות ועד קורס צניחה בכיתה י"ב. כיום גם מסיימים עם תואר ראשון באוניברסיטת חיפה. התלמידים מגיעים מכל הארץ ונדרשים לעבור מבחני קבלה בתחום הלימודים ואימוני כושר קרבי.  תחת פיקודי היו 4 פלוגות חניכים ומערך אירגוני של מפקדים, מורים, פסיכולוגים ואנשי לוגיסטיקה לצורך ניהול כל המערך הנדרש…

  אני עם יצחק רבין ז"ל

תמונה 8

בגיל ארבעים פרשתי מצה"ל לגמלאות והקמתי את חברת אלסן-אסיף בע"מ, שאחד המנהלים בחברה הוא אבא של מאיה – עמית אסיף.

אני  נשוי לסבתא שושנה ויש לנו שבע נכדים אהובים.

אני ואשתי שושנה אסיף

תמונה 9

אני עם כל נכדיי

תמונה 10

 

כיום אני חבר בארגון רוטרי ישראל חבר מועדון רוטרי חיפה. בשנת 1996 שימשתי כנשיא מועדון רוטרי חיפה.

 

חוויה ישראלית – 70 שנה למדינת ישראל

פלוגת "גבע" 1984-1988.

בשנת 1982 מוניתי למפקד הפנימייה הצבאית חיפה ליד בית הספר הראלי בחיפה. תפקידי כמפקד היה להכשיר דור של מפקדים טובים לצה"ל.

בשנת 1988 סיימתי את תפקידי כמפקד הפנימיה לאחר שש שנים של עבודה בתחום החינוך וההכשרה לפיקוד בצה"ל.

את פלוגת "גבע" קיבלתי בשנת 1984 ע"ש יוחנן גבע, בוגר הפנימייה שנפל במבצע "שלום הגליל". מפקד הפלוגה היה אייל קאופמן שקיבל לידיו חבורה של נערים מכל הארץ עם מוטיבציה ורצון להצליח ולסיים את הלימודים בבית הספר הראלי, ולהצליח לעמוד על מגרש המסדרים  ולקבל את סיכת בוגר הפנימייה.

אחד הנערים שהגיעו לפנימיה היה אמיר ברעם (בורקו), משקיען קלאסי. את מרצו הוא הפנה לעבר המטרות והיעדים אשר הציב לעצמו  בלימודים, כושר, צבא וכיו"ב. חניך מצטיין אחד מתוך קבוצה של 21 נערים שהגיעו לצבא הצליח והתקדם בתפקידי הפיקוד בצה"ל. אמיר ברעם החניך המצטיין של פלוגת "גבע " קיבל דרגת אלוף בצה"ל ומונה לתפקיד בכיר.

מחניך פנימייה לאלוף בצה"ל.

תמונה 11

בתקופת הפיקוד על הפנימייה הצבאית

תמונה 12

הזוית האישית

מאיה: בתחילת הפרויקט לא ידעתי למה אני נכנסת, מאוד התרשמתי לראות את כל הסבים והסבתות ולשמוע את הסיפורים המעניינים. התכנית הזו מאוד מגבשת אני ממליצה לכולם להעשיר את הידע בעוד סיפורים על הדורות.

סבא שלמה: ניסיון מצוין לחיבור בין דורות, להבנה ותיעוד הזיכרון והמורשת, שתעבור לדור הבא. לא ידעתי למה אני נכנס, זה מאוד מקצועי, מלמד, מעשיר ומחבר עם דור הנכדים. פרויקט נהדר וחשוב.

מילון

פלוגה
יחידה צבאית המורכבת ממחלקות, כאשר מספר פלוגות מרכיבות גדוד.

ציטוטים

”"החיים הם רצף של שיעורים שחייבים לחיות אותם, על מנת להבינם"“

הקשר הרב דורי